Byta golv i gammalt Hilleberg

Hej,

jag har ett Staika som är ca 30 år gammalt och där golvet inte längre håller tätt. Är det värt att byta golv eller kommer andra delar tröttna snart (även fast det inte ser så ut idag)?

/Måns
 
Byt golv! Jag bytte golv i mitt Norrönatält från -78 och sen kör jag vidare. Duk och tråd beställde jag från Tältcentralen. Det blev billigt (tog några timmar vid symaskinen) och så kan jag skjuta upp nyinköp för 12 000 spänn några år till:) Det märks ju när de andra delarna är körda.
 
Skickade för tio år sedan mitt Hilleberg Nallo 3 (från 1990) till Hilleberg för byte av golvet. Blev jättebra. Tältet är fortfarande jättefint.
 
Min kompis lät Hilleberg byta golv på sitt gamla Nallo. De gjorde då också ett footprint åt honom av det gamla golvet.
 
Jag ifrågasätter inte vad alla förespråkar - byt golv.
Men med liten budget kanske man kan fundera på att skaffa ett footprint i stället? Lär bli mycket billigare.

Och sedan undrar jag: Är det säkert silnylon i yttertältet? OM det är PU-belagt så är det läge att kolla noga för att se om det inte börjar delaminera, för då är det kört.
 
Jag ifrågasätter inte heller vad alla säger, byt golv, och gör det hos Hilleberg.

Jag har dock inte uppfattningen att silnylon är outslitligt. Jag har ett Nallo från -89 med bytt golv från Hilleberg. Inga fel på tältet men lite blekt. Jag hade ett Stalon -04 där väven sprack där det bli spännt när man drar igen dragkedjan. Skickade in det till Hilleberg för lagning vilket de gjorde gratis med förbehållet att tältet nog i stort gjort sitt. När jag kasserade tältet gjorde jag några kejsarsnitt o kännde på väven. Det känndes ungefär som att riva sönder ett gammalt lakan till trasor..Nu nojar jag på Nallot och vågar inte ha det på fjället..

Min bedömning, utan att vara ingenjör, är att det är mkt stor skillnad på hur tältet anväds för hur länge de håller. Jämför antalet soltimmar på duken vid fjällvandring där man tar ner tältet varje morgon o sätter upp det på eftermiddagen. Eller som jag till stor del använt mina tält, uppsatta på camping eller på fjället som basläger med sol på tältet hela dagarna. Det bli mångdubbelt mer strålning på väven utan att antalet tältnätter ändras.

Ett annat perspektiv att ha i bakhuvet./J
 
[QUOTE="oldtimer, post: 900896, member: 90625"

Och sedan undrar jag: Är det säkert silnylon i yttertältet? OM det är PU-belagt så är det läge att kolla noga för att se om det inte börjar delaminera, för då är det kört.
[/QUOTE]

Om det är ett Hilleberg är det silikoniserat yttertält, Polyester (om det är ett äldre tält) annars Nylon. Jag känner inte till att Hilleberg tillverkat något tält efter 1975 med PU-belagd yttertältsväv.

Jag instämmer även i den tidigare kören, om tältet är i gott skick i övrigt så byt golv så tältet och det är fullgott i många år till. Gör det hos Hilleberg som erbjuder det som service då de har rätt material, kunskap och mallar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...