Byta "elastisk" lina i tältbågarna

Efter att ha använt sökfunktionen utan lyckat resultat så tänkte jag skriva en fråga med risk för att den svarats flera gånger förut.
Linorna som löper i mina bågar på tältet är utnötta och skulle behöva bytas. Var kan man få tag på denna mer eller mindre elastiska lina?
Eller ge tips på tidigare trådar som behandlat denna frågeställning.

Är det månne något sådant här jag letar? (är inte så sugen att köpa fel)
http://www.getout.se/item.asp?item=7189
 
Nej, den linan är inte elastisk. Friiluftsbutikerna, t.ex Naturkompaniet brukar ha resårsnöre, 3 mm, svart eller vitt på löpmeter.

Raskesven
 
I bättre sybehörsaffärer brukar de ha en helt annan prislista än i friluftsbutiken. Skeppsfurtuneringsbutiker brukar oxså ha till rimligt m/pris.
 
Men hur går man till väga för att göra själva bytet sen?
Det har jag funderat på länge.

Nån som har praktisk erfarenhet?

/OJ
 
Vad är det för tillverkare (av bågarna)? Man kan alltid kolla med dem om man kan få köpa några meter.

Själva bytet är inte alls svårt (men säkert olika beroende på tillverkare). Bytte lina i bågarna till mitt Vaude Mark utan problem på max en timme (om man inte räknar bort det lilla missödet=klantigheten som ökade tiden till det dubbla). Där var det enkelt: dra isär bågdelarna, klipp av linan, lösgör lindelarna från fästena, fäst ny lina i ena änden, tråckla igenom alla bågdelar (i rätt riktning...), gör fast linan i andra änden/sista bågdelen. Verktyg som behövdes var en sax/kniv och en pinne/stång (motsv) tunn nog att gå in i bågdelen och lika lång som den (för att peta i/ur lina och fästen).

Lite rörigt, hoppas det hjälper.

/Mikael
 

avslutad210712

Gäst
Vad är det för tillverkare (av bågarna)? Man kan alltid kolla med dem om man kan få köpa några meter.

Själva bytet är inte alls svårt (men säkert olika beroende på tillverkare). Bytte lina i bågarna till mitt Vaude Mark utan problem på max en timme (om man inte räknar bort det lilla missödet=klantigheten som ökade tiden till det dubbla). Där var det enkelt: dra isär bågdelarna, klipp av linan, lösgör lindelarna från fästena, fäst ny lina i ena änden, tråckla igenom alla bågdelar (i rätt riktning...), gör fast linan i andra änden/sista bågdelen. Verktyg som behövdes var en sax/kniv och en pinne/stång (motsv) tunn nog att gå in i bågdelen och lika lång som den (för att peta i/ur lina och fästen).

Lite rörigt, hoppas det hjälper.

/Mikael

Tänk också på att man inte får svära när man råkas tappa snöret just innan man är klar så man får börja om. Inte för att det hände för mig men det kan hända för andra :)
 
Jag drog på naturkompaniet och frågade efter lina för mina pinnar. jag har ett helsport tält och fick från Hilleberg eller Fjällräven. Kändes som rätt material men har inte bytt än.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.