Byta blixtlåsar jackfickor

Om man bara ska använda små längder vinner man inte så mkt på att köpa blixtlås på metervara, brukar gå en decimeter där man ska trä på löparen. Och man behöver också ett verktyg (ser ut som ett uppånerpå vänt L med en skåra i det korta benet) som kostar pengar. Det blir nästan aldrig snyggt i änden om man inte meckar på ett stopp och drar bort resten av tänderna efter stoppet. Du kommer spara mkt arbete och få ett bättre resultat med färdiga längder på dragkedjor. Om du väljer en vettig leverantör så kommer totalen bli typ samma.

YKK är inget speciellt kvalitetsmässigt, de råkar bara vara typ störst i världen och därmed mest namnkunniga. De har bra och dåliga dragkedjor. De bästa enligt mig som har ett ben i textilindustrin är de i mässing gjorda av Talon.

Kraftiga tryckknappar, knapp och knapphål och kardborre (som nämnts) är andra alternativ som är kostnadseffektiva.

Personligen tycker jag det är meckigt att laga dragkedjor i genomgående fickor. Är det påstickade så är det okej. Om man vill göra en raggarlösning så kan man bara skära bort tänderna på den gamla dragkedjan och sy i en ny under den gamla. Så gör många "skräddare på hörnet" och det funkar. Är fickan genomgående kan man först tråckla på den undet den gamla och sen sätta två rader efterstyng på varje sida för hand, med 30-tråd (typ knapphålstråd). Det håller (så görs gylfen i bespoke-sydda byxor och de brukar hålla i 12-20 år med normal användning, det är aldrig dragkedjesömmen som ger sig först).

Kan tillägga att dimensionen på dragkedjan är viktig för hur länge de håller. Dagens jakt efter lägre vikt leder till att man offrar livslängd för några grams lägre vikt, så de ofta ger upp långt innan plaggen är utslitna. Har flera märkesplagg som är inköpta de senaste 10 åren med trasiga dragkedjor som gått sönder på alla möjliga vis. Samtidigt har plagg som är inköpta på 80-90 tal där de kraftigare dragkedjorna håller fortfarande utan märkbart slitage.

Ett knep som skomakare kan använda eller de som har en "patcher" dvs en symaskin med svängbar nål och "walking foot" som syr i alla räkningar från en smal friarm (2,5 cm). Då kommer man åt att sy dit blixtlås utan att ta isär fickan.

Thure

1737301166087.jpeg

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Nomalt brukar det sitta motsvarande blixtlås på metervara i jackfickor. Länge sedan jag bytte fickblixtlås, men som en normal jackficka är konstruerad så borde det också vara lika lätt, om inte lättare att sy dit ett blixtlås på metervara. Om du köper färdig längd så motsvarar den typ av lättare blixtlås man brukar hitta på jackfickor av YKK 3C. För nycklar och mobil håller en sådan kedja alldeles utmärkt.

Löpare för eftermontering finns att få tag i billigare om du letar lite, men är som du konstaterat rätt dyrt. Om det är just löparen som är trasig brukar det gå att få dit en ny genom att försiktigt bända upp en lös löpare (eller en från ett trasigt blixlås), trä den på kedjan och sedan försiktigt nypa i hop den med en bra tång. En sådan lagning håller “ett tag”, men då löparna oftast är gjutna i billigast möjliga vitmetall så har man typ ett försök på sig att bryta/klämma innan löparen ger upp av metallutmattning…bättre då att byta kedja.

Har du klassiskt delbara blixtlås som skall lagas är det enkelt att ta bort ändstoppet (bryt bort på en metallkedja, krossa med tång/peta bort med nylonkedja). Sedan kan man enkelt trä på en ny löpare. Nya ändstopp att klämma dit finns på Extremtextil.

Angående dragkedjor i stort så tycker jag YKKs kvalitetsrykte är oförtjänt. På deras spiralkedjor (C-serien) nöts löparen ut fort och på de “tandade” VS-kedjorna har tänderna en förmåga att ge upp. Jag säger inte att YKK är sämre än andra tillverkare, de är bara inte så mycket bättre. Jag förstår inte varför så många tillverkare tar upp YKK-dragkedjor som försäljningsargument!

Nu blev det mycket skrivet om blixtlås. Men för att avsluta: Köp blixtlås på metervara. Är du någorlunda händig med symaskinen är det inte svårare att byta sådana än delbara. Dessutom är blixtlås på färdiga produkter sällan av de standardlängder du hittar som konsument. Är det bara löparen som är trasig går det ju också att bara sprätta ändarna på kedjan och byta löpare enligt ovan. Klart du skall laga dina kläder om du i övrigt är nöjd med dem!
Stjäl/väcker en gammal tråd om dragkedjor, men inte för fickor utan om "huvuddragkedja" på syntetfodrad "fluffjacka".

YKK spiraldragkedja som inte se särskilt sliten ut, men inte går att få ihop, mer än nån gång emellanåt lite slumpmässigt. Har köpt ny ZlideOn-löpare i exakt rätt storlek, men det var inte lösningen. Jag är lite osäker på hur snyggt jag klarar av att göra ett byte av en hellång dragkedja själv, pga tunt tyg som både ska sprättas och sys i, och inte har någon döljande vindslå över.

Någon som har tips på billig (max 400-500 kr pga jackans pris) men bra skräddare för ett byte av dragkedja i en fluffig jacka? Helst i Göteborgstrakten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips