Hej!

Inför ett vandringsevent behöver vi anlägga en spång för att kunna passera ett våtmarksstråk.
Min plan är att bygga spången av begagnade lastpallar pga. kostnads- och tidseffektivitet.
  • ● Någon som vet om/hur man kan få tag i använda lastpallar från företag ex. byggvaruhus som inte behöver dem mer?
Sedan är frågan hur man skapar flytkraft,
  • ● behövs extra pontoner/flytblock eller räcker det att inte trampa direkt på marken för att inte sjunka ned?
Spången fördelar ju vikten över en större yta. Sträckan vi behöver passera är ca 70 m lång.

Är nyfiken på era konstruktionsförslag,
Mvh Rasmus
 
Lastpallar har så vitt jag har förstått ett visst värde och är nog inget som ges bort, tyvärr.

Om de bär tillräckligt beror på mossen, men är det inte jätteblött så går det nog. Men det kan bli intressant om man trampar på kanten av en pall om de bara är utlagda...

Innan jag hade gjort något sådant så hade jag pratat med markägaren om det inte är du.
 
Om du pratar om EUpallar så betingar de ett pantvärde på 50 kr om jag minss rätt - kanske du kan få köpa tompall för det priset, kanske inte, då jag egentligen inte tror att de som gör pallar vill att de blir byggen utan återanvädns som pallar, men de funkar till mycket mer än att bara lasta på.

Får du tag på pall kankse du ändå behöver långa plankor för att sprida vikten till mindre sanka delar.


/Patrik
 
Det låter som ett bygge som riskerar att vara lovpliktigt på något sätt. Värt att kolla upp ned kommun i första hand. Kan skapa mycket badwill för evenemanget om man bryter mot regler och hamnar i media. Markägarfrågan gissar jag att ni redan tänkt på.

Med det sagt, tips är att titta på sajten byggenled.se för att få lite uppslag och idéer. Vi har ju svårt att veta markförutsättningarna och tillgång till material.

Lastpallar råder jag dig att stryka från listan. De kan vara impregnerade med stygga medel som inte är tillåtna ens i torr tillämpning, för att inte tala om kontakt med vatten, och kanske känslig våtmarksmiljö. Du vill inte att miljöbrott ska förknippas med evenemanget.
 
Är det för ett tillfälligt bygge som skall rivas efteråt?

"lastpallar" finns ju av flera varianter. EU-pallar är det (som tidigare skrivits) pant på plus en osäker miljöpåverkan. Engångspallar däremot kan du säkert hitta gratis mot bortforsling. De lär heller inte vara impregnerade. Kolla med större butiker.
 
Såna som de har varuberg på i större livsmedelsbutiker? Är de engångs? Jösses, vilket slöseri! Ursäkta för OT, blev bara lite upprörd. ;)
 
Engångspallar har ju betydligt sämre kvalitet än riktiga EU-pallar. Tror inte engångspallar hade fungerat.
EU-pallar av hyfsad kvalitet är svårt att hitta gratis i stora mängder åt gången, men om man åker runt med skåpbil i lite sunkigare industriområden kan man hitta folk som har nån trave utanför firman som de inte orkar bry sig om. Lättast är om man har skåpbil med sig redan när man frågar, det är lättare att svara ja om de inte behöver göra planer för framtiden och sånt.

EUR-pallar delas upp i klass A och klass B. Klass A är nästan felfria pallar och då kan man få 80-100kr för dem. Klass B är slitna pallar och då får man kanske 20-40kr. Så det är knappt värt för en företagare att åka iväg med en trave på 30 slitna lastpallar, så det går säkert att få, ifall ni nu hittar någon som har en sådan trave.
Om det blivit mögelpåväxt eller om någon kloss är trasig så ska pallen ut ur pantsystemet så då är den inte värd något alls ekonomiskt.

EUR-pallar är inte impregnerade. De är livsmedelsgodkända. Andra pallar kan ju vara impregnerade, samt håller ofta låg kvalitet så ska ni ha det på tävling, och i en myr, så är det nog bäst att hålla er till riktig EUR-pall. Man känner igen dem på att det är märkta EUR på ena klossen.

Om pall är ett bra val eller ej beror också på vad man har för transportmöjligheter. Den totala vikten och volymen av allt som behöver transporteras blir nog större med pall än med vanliga spänger av plank. Å andra sidan kanske de är såpass stora att de inte sjunker. Returpall av plast finns att få från företag som Returpallar. Det kostar ca 15kr/pall plus 200kr i pant/pall. Kanske ingår transport då?

Bygger ni med EUR-pall tycker jag att ni ska se till att noga montera bort allting efteråt även om de inte är impregnerade. De kommer inte hålla så länge och det finns ju lim i klossarna.

Ett annat alternativ är att ta plastpall, betala panten och panta dem efteråt. Visserligen tråkigt med plast men ändå inte så svårt att samla in efteråt och panta dem. Jag antar att de flyter rätt bra och så är det mycket lättare att bära omkring på. Samt borde hålla minst lika bra som begagnad EUR-pall.

Finns det möjlighet att någon annan (markägaren, kommunen, lokal friluftsförening) är intresserade av att samarbeta kring en mer varaktig lösning? Typ vanliga spänger?

Andra tips är att kolla med återvinningscentralen, eller om någon brädgård vill sponsra er.
 
För lastpallar leta efter pall från Bender dvs hos stenläggare etc. De pallarna är starkare och har tätare spjälor än EU-pall och har mig veterligen inget retursystem så ni betalar vad de ev får för bränslevärdet. Andra tillverkare/företag för sten och betong har liknande pall. Tänk på att de inte har samma mått som en eu-pall.
Fast det låter klumpigt med pall då de bara har flytkraften hos trät som ingår. ICB eller tunnor har inbyggd flytkraft och större yta för mark som är känslig. Båda varianterna går efter rengöring att sälja igen.
Sen beror det på marken, vanliga OSB-skivor ger t ex lågt marktryck men flyter dåligt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...