Bygga one off med glasfiber eller liknande

Köpte en bok om att bygga Canadensare med Kevlar och läste lite.
Verkar vara en ganska bra metod att bygga på. Inget distansmaterial alls utan bara ett rent fiberlaminat.
Det slog mig att metoden verkade ganska enkel och framförallt snabb. Borde gå att applicera även på kajakbygge.

Metoden gick ut på att bygga ett skelett precis som vid stripbygge. Sedan klär man skelettet med styrelitremsor. Spacklar man hela ytan och slipar den hjämn. För att sedan smälta ut parafin över hela formen ,lägga upp laminatet utanpå.

Tycker att det borde gå att göra en kajak på samma sätt och det borde gå fortare än att göra än i trä.
undrar om det är någon som gjort en kanot på detta sätt
 
Vad heter boken?
Ungefär så gör man ofta om man inte ska massproducera en detalj och om finish inte är av högsta prioritet, det lär bli mycket slipande.
Men säg att man gör en canadensare som man ändå tänker misshandla mot sten och elände, varför inte?
Jag byggde en i form förra påsken, hade lika gärna eller hellre gjort en oneoff.
Fast smälta parafin? Om du menar som släppmedel så är det redan flytande, bara att dra ut med en trasa.


JL
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
boken heter

Building Your Kevlar Canoe: A Foolproof Method and Three Foolproof Designs

Vad gäller slipning blir det givetvis en del jobb men att slipa kommer man aldrig undan. Jag tycker inte att det borde behöva bli så mycket slipning heller om man avslutar med 25g glasfiberväv ytterst och sedan sprayar över gelcoat.

i boken smälter de i alla fall bitar med någon parafinblandning.

Min fundering är bara varför man inte pratar mer om denna typ av kanotbygge då den borde lämpa sig bättre för att bygga tex multisportkajaker eller turkajaker än vad strippbygge med trä gör.

Är det föresten någon som vet ungefär vad det kostar att få en plugg datafräst?
 
Siven; sa:
boken heter

Building Your Kevlar Canoe: A Foolproof Method and Three Foolproof Designs

Vad gäller slipning blir det givetvis en del jobb men att slipa kommer man aldrig undan. Jag tycker inte att det borde behöva bli så mycket slipning heller om man avslutar med 25g glasfiberväv ytterst och sedan sprayar över gelcoat.

i boken smälter de i alla fall bitar med någon parafinblandning.

Min fundering är bara varför man inte pratar mer om denna typ av kanotbygge då den borde lämpa sig bättre för att bygga tex multisportkajaker eller turkajaker än vad strippbygge med trä gör.

Är det föresten någon som vet ungefär vad det kostar att få en plugg datafräst?

Att bygga jigg och allt sliparbete brukar ta mer tid än man tror. Det finns olika sätt att bygga formen direkt utan plugg som är relativt raska.

Ett relativt enkelt sätt att bygga plugg är att använda tjocka frigolit skivor med kajakens olika tvärsnitt på sedan limmar man ihop skivorna som en limpa och slipar jämt.

Räknar man tid och kostnad så är trä strip medoden oftast snabbast och billigast framför allt för enstyck tillverkning.

Att fräsa en plugg kostar 40 000- 50 000 beroende på längd och bredd. Men det är det lilla jobbet utveckling, produktions anpassning och att ta fram en ytmodell är dom tunga bitarna. Pluggkostnaden är en mindre del av totalkostnaden

http://www.macromould.se är dom som är ledande just nu för att det skall löna sig att fräsa är det viktigt att pluggen håller hög kvalite så att man inte behöver göra så mycket efterarbete

Hans Friedel
 
Glashallt

Kevlar är dyrt om man jämför med vanligt glas.

Men framförallt är kevlar svårt att bearbeta. Kevlar är väldigt slitstarkt och används i bland annat i skottsäkra västar.

Något som man ofta glömmer med exklusiva fibrer är att när man handupplägger är det svårt att få glashallter över 30% alltså 30% glas och 70% polyester. Även om det exklusivare materialet är någon procent lättare så blir skillnaden inte så stor om man jämför med ett konventionellt laminat.

För att utnyttja exklusiva material använder man nästan alltid mera high tech tekniker som vacum eller autoclav.

Hans Friedel
 
Kevlar (aramid) är väl framförallt mycket segare än glas och kol, medan kol är betydligt styvare än glas, men samtidigt sprödare.

Att bygga utan distansmaterial borde bli tyngre om man ska uppnå tillräcklig styvhet. Dock blir en kevlarfarkost utan distansmaterial rimligen mycket stryktålig.

Kommersiella kajaker saknar väl i allmänhet distansmaterial, så för all del kanske detta inte är nödvändigt. Trä är ju relativt lätt men inte så lätt om man jämför med andra vanliga distansmaterial, och det gör antagligen att ett sripbyggd kanot inte är så oerhört viktoptimerad.

Teoretiskt bör dock ett lätt distansmaterial med tunna fiberlager bli det lättaste om man ska uppnå erforderlig styhet. För att kanoten ska bli praktisk och tålig krävs antagligen inte bara styvheten utan även lite "lokal" böjstyrka (alltså mot buckling) och en viss töjbarhet. Ett styvhetsoptimerat skal tenderar ju att skadas irreversibelt när det väl ger efter.

Eftersom kajaken i sin helhet är ett stort skal blir väl antagligen hela kajakens styvhet sällan ett problem?
 
Re: Glashallt

hassex; sa:
Något som man ofta glömmer med exklusiva fibrer är att när man handupplägger är det svårt att få glashallter över 30% alltså 30% glas och 70% polyester. Även om det exklusivare materialet är någon procent lättare så blir skillnaden inte så stor om man jämför med ett konventionellt laminat.

För att utnyttja exklusiva material använder man nästan alltid mera high tech tekniker som vacum eller autoclav.

Hans Friedel


Någon som har tips om att vakuumsuga själv med enklare medel?
Har sett en hemsida med det en gång men vet inte var.
Finns det andra enkla sätt mer än den vanliga alu-rollern för att minska mängden polyester/epoxi i laminatet? Vid vakuumsug används väl en typ av trasa som suger upp det överflödiga, kan man använda den ändå?

En hel kajak kanske är mycket att suga själv men min sitsform skulle jag gärna testa det på.


JL
 
Re: Re: Glashallt

Lorre2; sa:
Någon som har tips om att vakuumsuga själv med enklare medel?
Det beror lite grann på vilka krav du har. En lätt modifierad cykelpump + en cykelventil som backventil kan dra ett rätt bra undertryck i en sluten volym. En vanlig dammsugare drar ett tillräckligt undertryck för att vara användbart om man vill skiktlimma faner t.ex. Gäller dock att man har ett backventilsarrangemang där också så att inte dammsugaren behöver stå och gå så länge. Ett problem du kan räkna med att råka på är att om du stoppar din sits i en påse och sedan vakuumdrar den så kan det bildas fula veck som obönhörligt kommer att överföras till sadelytan.
 
Funkar inte övertryck lika bra?
Lika gärna som att suga ihop lagren med undertryck borde man väl kunna pressa ihop dom med övertryck eller?
Känns som att det vara enklare att ordna.



JL
 
Vacum

När man vacumformar lägger man lägger man väven torr i formen. Sedan täcker man allt med en tät folie som tätas mot formen. Plasten låter man sedan sugas genom väven tills den kommer till vacumslangen. Trixet är förstås rätt antal till-ledare, vacumuttag, rätt tryck m.m. Variablerna är många.

Största fördelen är arbetsmiljön metoden är helt sluten och man slipper styren i luften. Man slipper också det krävande handrollandet. Får man till det bra så gör repeterbarheten att man får en jämn kvalite

Hans Friedel
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips