Bygga om gammal racer

Håkan K; sa:
... min åsikt, med vissa inskränkningar.

Inte ofta man får se någon erkänna sin inskränkthet ;) (Där ser man vad man kan göra med ett lösryckt citat.) Eller som Erik Blix sade i nån Riskradionsketch för många år sedan: Ta inte ifrån mig mina fördomar, de är det enda jag har.

Jag håller förstås med er båda. Jag tycker att man visst ska använda gamla rariteter, men om de har något slags "kulturhistoriskt" värde (lite pompöst ord, hittar inget bättre just nu) så får man agera med lite smak. Det kan vara bra med K-märkning av hus, med andra ord... och med schysst behandling av gamla Gitane-hojjar. Men att bara låta den stå tycker jag är helt poänglöst. Och om det inte finns reservdelar att få tag på till rimligt pris när vevlagret (eller vad det nu kan bli) packar ihop så får man väl skänka den till nån riktig entusiast. (Jag lovar att maila dig först, HåkanK!)
 
Som Thure sa så finns det gott om fin rejsrar på t ex blocket för ett pris som motsvarar två nya lösa fälgar.

För övrigt håller tubdäcken bättre än man tror om man ser till att de är välpumpade och inte kör på alltför elakt underlag.

Visst kan man betrakta cykeln som raritet, men det ska mycket till om den ska få samlarvärde skulle jag tro. I det läget borde den nog inte användas alls. Jag skulle dock glatt slita den med hälsan.

Har själv en Dura Ace:ad Nishiki Olympic från -83, och även om den är lätt även med dagens mått så är det nog bara jag som tycker den har ett värde. Jag vårdar den, moderniserar den inte i onödan, men inte så mycket av hänsyn till antikvärdet som för att jag inte ser nåt behov. Typ; kunde jag cykla fort på den på 80-talet så ska jag väl kunna det nu med...
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Mezzner; sa:
Som Thure sa så finns det gott om fin rejsrar på t ex blocket för ett pris som motsvarar två nya lösa fälgar.

För övrigt håller tubdäcken bättre än man tror om man ser till att de är välpumpade och inte kör på alltför elakt underlag.

[...]

Typ; kunde jag cykla fort på den på 80-talet så ska jag väl kunna det nu med...

Jag har övergett idén om att bygga om, tror jag, och kommer att köra den på tubostar. Det verkar ju vara ett helt ok val av kommentarerna här att döma.

Vad avis jag blir: åldras inte du? :)
 
Laga punka på tubdäck.

Jag har en gammal cykel med tubdäck och dels köper jag nya tubdäck då och då. Laga punktering på traditionellt sätt är nog omöjligt, men förra året så provade jag punkteringsspray till bilar och det funkade kanonbra. Detta förlänger livslängden på tubdäcken eftersom de oftast inte är utslitna när punkan är ett faktum.
 
Apropå att cykla fort, så ska du tolka mig som att det inte är cykeln det beror på i mitt fall...

Sen BORDE jag kunna cykla rätt fort nu med OM jag bara tränade tillräckligt. Fast min tid runt Vättern 1984 på nämnda cykel kommer jag nog aldrig att göra om tyvärr. Men det kan ju beror på att jag är så himla optimerad på annat numera... eller nåt.
 
Re: Laga punka på tubdäck.

Niclas; sa:
Jag har en gammal cykel med tubdäck och dels köper jag nya tubdäck då och då. Laga punktering på traditionellt sätt är nog omöjligt, men förra året så provade jag punkteringsspray till bilar och det funkade kanonbra. Detta förlänger livslängden på tubdäcken eftersom de oftast inte är utslitna när punkan är ett faktum.

Inte omöjligt men orealistiskt.

Hade en gammal cykelkompis med förflutet i cykelklubb som minns från sin hårda barndom hur de sprättade upp tubdäcken, lagade slangen och sydde ihop däcken igen.
Fast däcken har väl aldrig varit så dyra att detta har känts aktuellt ens när man var fattig student.
 
Det tråkiga med gamla cyklar är att slitdelar kan vara svåra att få tag på. Tillverkarna förbättrar sina produkter varje år och cykelhandlarna tar bara hem volymdelar. Redan 10 år gamla cyklar kan bli svåra att renovera pga detta.
En racer som används någorlunda frekvent till landsvägscykling kräver byte av kedja, trissor, drev och eventuellt klingor varje eller vartannat år för att fungera bra.
 
Arneri; sa:
Det tråkiga med gamla cyklar är att slitdelar kan vara svåra att få tag på. Tillverkarna förbättrar sina produkter varje år och cykelhandlarna tar bara hem volymdelar. Redan 10 år gamla cyklar kan bli svåra att renovera pga detta.

I så fall kan man vända sig till http://www.sheldonbrown.com, han är specialist på prylar till gamla cyklar. Annars kan man komma lång med lite tjurskallighet också, moderna kassetter kan plockas isär och (med viss handpåläggning) användas för att renovera äldre modeller.
 
ala; sa:
Mitt tips är således att köra på hjulen som sitter och slänga på ett par nya ostar (tubostar ;)) från biltema eller motsvarande. 129:-! billigare blir det nog inte!

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=763&iItemId=90401

27-991_l.jpg
Det där är inga tubdäck så jag skulle inte rekommendera någon att använda dem på sina tubfälgar... :)
 
haskell; sa:
Det där är inga tubdäck så jag skulle inte rekommendera någon att använda dem på sina tubfälgar... :)

Det gäller bara att ha tillräckligt med lim!

Hmmm nä det håller jag med om... Har bestämmt för mig att det stod tubdäck när jag la in länken men jag måste varit trött eller snurrig i huvudet.

Tack för rättningen!

/A
 
Sortimentet var ju rätt begränsat, men jag fick tag i tubdäck hos närmaste (rätt välsorterad) cykelhandlare förra sommaren.

Det fanns en eller två däck att välja på, på 80-talet valde man antagligen på 15 däck i samma butik...

Det går ju inte att komma ifrån att tubdäck är coolast. Jag kan också erkänna att även om jag hann ha en cykel med högtryckskanttrådsdäck innan den "riktiga" rejsern jag fortfarande har kvar, så har jag svårt att fatta att man tävlar på kanttrådsdäck!

(Men så är jag ju gammal också...)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips