Bygga kajak.

Jag har funderingar på att under de mörka långa vinterkvällarna här uppe i norr passa på att bygga en träkajak. Låter det vansinnigt?

Finns det någon där ute som kan lämna några goda råd och tips på hur man skall göra. Finns det byggsatser?
Finns det ritningar och bygg beskrivningar att köpa?
Någonsom ha en aning om det bär sig?

Eftersom jag i princip inte kan paddla har jag inte någon aning om modeller osv.

Hör av Er!
Kalle

Stripe bygge

Om du söker på nätet så finner du länkar. En bok om att bygga stripade kajaker på engelska är inte så dum läsning, fråga på bibliotekets informationsdisk så får du säkert fjärrlåna någon bok för en ringa peng...
Byggsatser har Värmlandskanoter bl a. Men har du tillgång till ett uppvärmt garage eller annan lokal ca 6 m lång, kan hantera en sticksåg, fil, hyvel, kniv och häftapparat så behöver du bara låta såga upp ett större antal ribbor i gran och sen är det bara att bygga....

Go start

Johan K

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Stripebygge 2

Låter inte alls vansinnigt. Byggde själv ett stripekonstroktion förra våren. Drömmen var en kajak, men jag var tvungen att anpassa mig till tillgänglig lokal, så det blev en Singoalla. Ritning från Thomasson Design. Stundtals jobbigt, men störtkul.

Lycka till

Bygga själv

Efter att ha byggt en en Björn Thomassons konstruktioner, Kavat, kan jag varmt rekommendera hans upplägg. Det fungerar mycket bra och han ger råd o tips på vägen om du kör fast.

Här på Utsidan finns en lång recension om jobbet att bygga en Kavat.

Sätt igång/Jan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips