Butterfly eller bockstyre

Vilka bedömningar avseende styrets form gör ni touringrävar? Satsar ni på bockstyren eller butterflystyren?

Jag har provat båda varianterna i samband med korta provturer utanför cykelbutiker och uppskatta båda sorterna.

Finns det några typiska användningsområden samt för- respektive nackdelar med de båda typerna av styren eller är det bara den subjektiva uppfattningen till vad som är mest bekvämt som skall vara styrande (!) för valet av styre?

Jag vet att det finns olika skolor om vilken styrtyp som är bäst, men jag hoppas jag inte satt igång en infekterad debatt liknande skädda/roderdiskussionerna i kajakforumet....

/Joakim

Finns lite snack om bl.a. styren om du läser inläggen under rubrik "Vibrationer" där man även rekommenderar bockstyre.
//Sten

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Butterfly

Jag är 60 år och har touringcyklat i snart 20 år med bockstyre och i 5 år med butterfly. Med bockstyret fick jag ofta smärtor i övre delen av ryggen och axlarna, något som jag slipper nu. Den upprätta ställningen gör det oxo enklare att cykla i stadstrafik. Det är heller inga problem att fästa en styrväska på det - har en Ortlieb (och har slitit ut två Topeak). Planerar att byta ut styrlindorna mot skumgummi.

/R

MTB-styre med rise och barends

Butterflystyre har jag ingen erfarenhet av, bockstyren har jag det av.

Jag har cyklat i många år på cyklar med bockstyre men på min senaste tourinfhoj så kör jag med ett MTB-styre med rise och barends. Jag har funnit den kombinationen vida bättre vid långfärder. Och detta oavsett om etappen varit 5 eller 15 mil på en dag ja även 30 mil har förekommit.

Vad då infekterad?

Banankontakt; sa:
...

Jag vet att det finns olika skolor om vilken styrtyp som är bäst, men jag hoppas jag inte satt igång en infekterad debatt liknande skädda/roderdiskussionerna i kajakforumet....

/Joakim

Vad då infekterad? Det finns väl inget att bli infekterad över. Roder är ju det enda som fungerar.
Jag tror folk i allmänhet har blivit infekterade i huvet av skädda. Sicket trams.

// Lars

Ps. Själv föredrar jag bockstyre.

Re: MTB-styre med rise och barends

Jag har cyklat i många år på cyklar med bockstyre men på min senaste tourinfhoj så kör jag med ett MTB-styre med rise och barends. Jag har funnit den kombinationen vida bättre vid långfärder.

Själv tycker jag precis tvärtom. Mtb-styre med barends ger mig smärtor och domningar i händerna på långa turer. För mig är bockstyret ett mycket bättre alternativ. Det ger fler greppmöjligheter och en mer varierad sittställning, jag kan krypa ihop i motvinden med händerna i bocken. Butterfly-styret anser jag ger en allt för upprätt sittställning.

Re: MTB-styre med rise och barends

klippen; sa:
Jag har cyklat i många år på cyklar med bockstyre men på min senaste tourinfhoj så kör jag med ett MTB-styre med rise och barends. Jag har funnit den kombinationen vida bättre vid långfärder.

Själv tycker jag tvärtom. Mtb-styre med barends ger mig smärtor och domningar i händerna på långa turer. För mig är bockstyret ett bättre alternativ. Det ger fler greppmöjligheter och en mer varierad sittställning, jag kan krypa ihop i motvinden med händerna i bocken. Butterfly-styret anser jag ger en allt för upprätt sittställning.

Re: Re: MTB-styre med rise och barends

johan.64; sa:
klippen; sa:

Själv tycker jag tvärtom. Mtb-styre med barends ger mig smärtor och domningar i händerna på långa turer. För mig är bockstyret ett bättre alternativ. Det ger fler greppmöjligheter och en mer varierad sittställning, jag kan krypa ihop i motvinden med händerna i bocken. Butterfly-styret anser jag ger en allt för upprätt sittställning.

Det är nog med styren som med cykelbyxor, sadlar etc. väldigt individuellt vad som funkar bra varför man inte bör vara kategorisk utan ödmjukt redovisa vad som funkar för en själv, vilket du också gör.

instämmer

Instämmer helt. Det finns nog lika många synpunkter som det finns cyklister. Det tar lång tid att hitta rätt vad gäller utrustning. Man provar sig fram och går på nitar och hittar förhoppningsvis rätt så småningom.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips