Butterfly eller bockstyre

Vilka bedömningar avseende styrets form gör ni touringrävar? Satsar ni på bockstyren eller butterflystyren?

Jag har provat båda varianterna i samband med korta provturer utanför cykelbutiker och uppskatta båda sorterna.

Finns det några typiska användningsområden samt för- respektive nackdelar med de båda typerna av styren eller är det bara den subjektiva uppfattningen till vad som är mest bekvämt som skall vara styrande (!) för valet av styre?

Jag vet att det finns olika skolor om vilken styrtyp som är bäst, men jag hoppas jag inte satt igång en infekterad debatt liknande skädda/roderdiskussionerna i kajakforumet....

/Joakim
 
Finns lite snack om bl.a. styren om du läser inläggen under rubrik "Vibrationer" där man även rekommenderar bockstyre.
//Sten
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Butterfly

Jag är 60 år och har touringcyklat i snart 20 år med bockstyre och i 5 år med butterfly. Med bockstyret fick jag ofta smärtor i övre delen av ryggen och axlarna, något som jag slipper nu. Den upprätta ställningen gör det oxo enklare att cykla i stadstrafik. Det är heller inga problem att fästa en styrväska på det - har en Ortlieb (och har slitit ut två Topeak). Planerar att byta ut styrlindorna mot skumgummi.

/R
 
MTB-styre med rise och barends

Butterflystyre har jag ingen erfarenhet av, bockstyren har jag det av.

Jag har cyklat i många år på cyklar med bockstyre men på min senaste tourinfhoj så kör jag med ett MTB-styre med rise och barends. Jag har funnit den kombinationen vida bättre vid långfärder. Och detta oavsett om etappen varit 5 eller 15 mil på en dag ja även 30 mil har förekommit.
 
Vad då infekterad?

Banankontakt; sa:
...

Jag vet att det finns olika skolor om vilken styrtyp som är bäst, men jag hoppas jag inte satt igång en infekterad debatt liknande skädda/roderdiskussionerna i kajakforumet....

/Joakim

Vad då infekterad? Det finns väl inget att bli infekterad över. Roder är ju det enda som fungerar.
Jag tror folk i allmänhet har blivit infekterade i huvet av skädda. Sicket trams.

// Lars

Ps. Själv föredrar jag bockstyre.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

avslutat040912

Avslutat
Re: MTB-styre med rise och barends

Jag har cyklat i många år på cyklar med bockstyre men på min senaste tourinfhoj så kör jag med ett MTB-styre med rise och barends. Jag har funnit den kombinationen vida bättre vid långfärder.

Själv tycker jag precis tvärtom. Mtb-styre med barends ger mig smärtor och domningar i händerna på långa turer. För mig är bockstyret ett mycket bättre alternativ. Det ger fler greppmöjligheter och en mer varierad sittställning, jag kan krypa ihop i motvinden med händerna i bocken. Butterfly-styret anser jag ger en allt för upprätt sittställning.
 

avslutat040912

Avslutat
Re: MTB-styre med rise och barends

klippen; sa:
Jag har cyklat i många år på cyklar med bockstyre men på min senaste tourinfhoj så kör jag med ett MTB-styre med rise och barends. Jag har funnit den kombinationen vida bättre vid långfärder.


Själv tycker jag tvärtom. Mtb-styre med barends ger mig smärtor och domningar i händerna på långa turer. För mig är bockstyret ett bättre alternativ. Det ger fler greppmöjligheter och en mer varierad sittställning, jag kan krypa ihop i motvinden med händerna i bocken. Butterfly-styret anser jag ger en allt för upprätt sittställning.
 
Re: Re: MTB-styre med rise och barends

johan.64; sa:
klippen; sa:
Jag har cyklat i många år på cyklar med bockstyre men på min senaste tourinfhoj så kör jag med ett MTB-styre med rise och barends. Jag har funnit den kombinationen vida bättre vid långfärder.


Själv tycker jag tvärtom. Mtb-styre med barends ger mig smärtor och domningar i händerna på långa turer. För mig är bockstyret ett bättre alternativ. Det ger fler greppmöjligheter och en mer varierad sittställning, jag kan krypa ihop i motvinden med händerna i bocken. Butterfly-styret anser jag ger en allt för upprätt sittställning.

Det är nog med styren som med cykelbyxor, sadlar etc. väldigt individuellt vad som funkar bra varför man inte bör vara kategorisk utan ödmjukt redovisa vad som funkar för en själv, vilket du också gör.
 

avslutat040912

Avslutat
instämmer

Instämmer helt. Det finns nog lika många synpunkter som det finns cyklister. Det tar lång tid att hitta rätt vad gäller utrustning. Man provar sig fram och går på nitar och hittar förhoppningsvis rätt så småningom.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.