Bussen från gällivare - stora sjöfallet

Nu bär det snart av till första fjällvandringen! Det ska bli kanonkul.

Jag bara undrar hur jag tar mig från gällivare till stora sjöfallet från tågstationen? Ska jag boka buss i förväg eller är det bara hop-on och pröjsa som annan lokaltrafik? Ska man ha någon typ av busskort eller går kontanter bra? Vad kostar det för en student (19 år gammal) enkel resa till/från stora sjöfallet?

Ptja, jag har rejält med resfeber. Själva vandringen oroar jag mig inte ett dugg för, men jag blir så nervös när jag ska åka lokaltrafik hundratals mil hemifrån (gbg).

Hoppas på att bestiga kebnekaise (guidad tur, obviously eftersom jag går själv och det är första gången), kommer vara uppe i slutet av juli och stanna ett par veckor. Väldigt tacksam för svar, jag har ingen aning om hur transporten från tågstationen - fjället fungerar.

Var bara lugn!!

Biljetten köper Du direkt på bussen. Gå in påLänstrafiken i Norrbotten så kan Du se priset och tider. Har aldrig haft några som helst problem med lokaltrafiken däruppe, det löser sig. Hoppas Du får en fantastisk vandring!

// Lelle

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Som sagt bara hoppa på och betala. Bli inte förvånad över att det kostar en del - det är ju lätt för oss sörlänningar att tänka lokalbuss och hysta upp en femtilapp. Men eftersom det är i runda tag 20 mil du ska åka blir priset därefter. 2-300 kr nånstans.

Resrobot

är en bra app med alla tåg bussar etc i linjetrafik i Sverige. Jättehändigt att få alla trafikslag med tider dörr till dörr

Förrut kunde man boka tåg och buss i ett via STF. Kanske blir det billigare?

Thure

Biljetten kostar 113 kronor (enligt bokningsystemet på sj.se).
Har du redan bokat billjeten till Gällivare? Annars kan du boka hela vägen till Stora Sjöfallet, så gäller restidsgaranti (komma fråm garanti) hela vägen och du slippar problemer när tåget är försenat.

Henning

Åh tack så mycket för all hjälp :D Jag lägger undan 600 kontant för ändamålet, bara för att vara på den säkra sidan. Har redan bokat biljetten ToR gällivare men har inte bokat någon bussresa. Köper det på bussen då.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips