Bush crafting

Så är det någon som har "viltplockat" någonting redan? Jag har bjudit folk på nässelsoppa och samlat kajp (skogslök) och maskrosblad. Och ramslöken är på gång. Snart är det också dags för björksav. Chaga dricker jag varje dag under vinterhalvåret så den säsongen är nästa över (men jag har förstås så jag klarar mig!).

Vad brukar ni plocka?
 
Så är det någon som har "viltplockat" någonting redan? Jag har bjudit folk på nässelsoppa och samlat kajp (skogslök) och maskrosblad. Och ramslöken är på gång. Snart är det också dags för björksav. Chaga dricker jag varje dag under vinterhalvåret så den säsongen är nästa över (men jag har förstås så jag klarar mig!).

Vad brukar ni plocka?

I vår famlij är det gamla mor (86 på det 87:e) som står för det mesta plockandet (och hon, som bor på Gotland) har redan hittat ramslök. Själv kan jag visserligen stoppa något "vildplockat" ätbart i munnen när jag är ute men fiskar mest. Plockar jag så är det oftast smultron (för då behöver man inte plocka så mycket) eller kantareller. Är inte mycket till svampplockare men snubblar jag på en stolt fjällskivling eller en Karl Johan så brukar den hamna i ränseln. På det stora hela så bär jag nog ut mer mat än vad jag bär hem.
 
Det är väl här som ordet "foraging" passar bättre. Som jag förstår det ingår fiske och småviltsjakt där. Då funkar det ju inte att prata om "plockning". Eller?
 
Det är väl här som ordet "foraging" passar bättre. Som jag förstår det ingår fiske och småviltsjakt där. Då funkar det ju inte att prata om "plockning". Eller?

När det handlar om djur och deras beteende brukar man tala om födosök. Nu brukar fåglar mfl sällan plocka, annat än om de har ungar i boet, utan förtär oftast omedelbart vad de hittar. Däremot kan man använda ordet furagera (furagerande eller furagering) men det kanske (även om det finns i SAOB mer främmande för de yngre generationerna än att tala engelska? Enklast och mest redigt vore förmodligen om vi bannlyste det svenska språket här på forumet och gick över till engelska?
 
Furagera är ett underligt ord, undrar hur många som skulle fatta. Idag har jag furagerat ramslök! Födosök är lättare att förstå men då hamnar man på att födosöka. Hmm.. det kanske funkar. Det verkar ändå inte vara så många som ägnar sig åt sådant här.
 
Undrar om uteliggarna säger att de ska "ut och furagera lite nu" eller "ta och köra lite foraging nu på kvällskvisten".

Matleta duger bra.
 
Gjutjärn

Nu har jag fått hem min gjutjärnsgryta med plant lock.

Det fanns några olika att välja på men prislappen kontra konstruktionen och storleken styrde mig. Det blev ett prisvärt och bra val. Lars Fält den gamle militäre nestorn har fått Fältugnen uppkallad efter sig och namnet Fält är bra till många olika friluftsprodukter till marknadsförarnas glädje.

Nu blev det inte den utan en billigare och säkerligen likvärdig.

Den har en storlek som passar mat för 2 till 4 personer. Gräddande av ett hyggligt stort runt och högt bröd. Rekommendationen är då ofta att ha mer kol eller briketter på ovansidan än undersidan. Tre fötter/ben både på grytan och locket borgar för att luften cirkulerar under. Locket används även som stekpanna.

Nåväl, jag matade mina sura barn med mjöl och vatten och de blev genast ivriga och pigga. Körde en klassisk surdeg som fick jäsa i en mjölad jäskorg. In i den rejält upphettade grytan lite mjölad i botten och på med locket. Sedan ett gäng briketter över och under. Mest över på det plana locket. Med en springa både i locket och grytan i linje gick IKEAs sladd till termometern in. Efter drygt 20 minuter av med locket och lufta lite för att få bort hävningsfukten/ångan för att få till en knaprig skorpa. Körde sedan drygt 30 minuter till sedan, wooaow, vilket fint bröd.

Nå vad beskriver jag.
En reglerbar ugn med reglerbar över och undervärme. Möjlighet att mäta temperaturen. Ett lock som fungerar som stekpanna. Fötter både på lock/stekpanna och grytan.

Så mina vänner, ska vi fortsätta prata terminologi eller ska vi snacka praktisk verklighet. I friluftslivet. Utan att snöa in på vad vi kallar det. Jag är traditionell men köper beskrivningen på engelska av det här med buskkraft. Det är ju tydligen sedan flera decennier ett vedertaget namn på det där populära engelska och internationellt vedertagna språket.

(Men väska istället för ryggsäck... Där går gränsen...😂)
 
Undrar om uteliggarna säger att de ska "ut och furagera lite nu" eller "ta och köra lite foraging nu på kvällskvisten".

Matleta duger bra.

Att gera lite fura. Att leta/göra efter/lite föda. Det går till och med att gissa 'dialekten' och uttalet på fornspråket utifrån den nedärvda multikulturella stavningen. Givetvis uttalades det bakvänt. Att fura gera. Att mat leta. (fura gehen)

Så ja, matleta är rimligtvis en korrekt modernisering. (mil. födosök)
 
Senast ändrad:
Skogsstjärnan, vad spännande! Hembakat bröd är alltid gott men utebakat slår allt! Nu hoppas jag att du fortsätter testa och berätta hur det går!
 
Skulle inte ta med gjutjärn på en längre tur, men väl vedkök ibland. Kul som omväxling att laga käk med kottar och pinnar istället för sprit eller gas. Hammock,vedkök och flanellskjorta blir bushcraft light och det duger för mig. Lite skägg är alltid bra också så man får den rätta vildmans-looken. Det är attityden som räknas. Fåfängt och härligt. Ha ha
 
Skulle inte ta med gjutjärn på en längre tur, men väl vedkök ibland. Kul som omväxling att laga käk med kottar och pinnar istället för sprit eller gas. Hammock,vedkök och flanellskjorta blir bushcraft light och det duger för mig. Lite skägg är alltid bra också så man får den rätta vildmans-looken. Det är attityden som räknas. Fåfängt och härligt. Ha ha

Gjutjärn passar som gjutet i kanadensaren, där du paddlar stillsamt fram.
Väl framme slår du upp ditt läger och tar dig ett välbehövligt järn allt medan du knäpper upp din rödrutiga flanellskjorta och kliar dig i skäggstubben och gjutjärnsgrytan värmer dina bönor.

Annars funkar en bil bra också om du inte paddlar dig fram.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...