• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Bush crafting

Du behöver inte ha lerugnen i blöt när du lagar mat på öppen eld. Olja in den ordentligt före du lägger i det du ska tillaga och raka undan glöd som du bäddar in grytan i, även ovanpå grytan ska du lägga glöd. Det är lite trixigt men det går. Jag har testat en del, både bakning och matlagning men är inte riktigt nöjd. ännu. Om det beror på grytan eller mig själv ska jag låta vara osagt. Troligen är jag lite för otålig också, man ska inre ha bråttom. Tyvärr har vi eldningsförbud här nu så tillsvidare kan jag inte säga så mycket mera i nuläget.

Eldar du i grop kan du laga mat eller baka i en lätt Al eller Rf kastrull. Gräv, elda, sätt ner grytan, vill du täta locket gör det med deg. Täck över och baka. Vänta , beroende på vikt och typ, kortare för sockerkaka och längre för soppa eller ragu. Gräv upp och njut. Spade gräv är praktiskt att ha med.

go tur

Än lättare blir om du brukar stora blad, Åbrodd t ex som du sveper in maten i så kokade man på hela stenåldern och de överlevde ju rätt väl.

go tur

Och bladen kan sedan gå tillbaka till naturen.
Finns det blad från växter man ska undvika? Jag tänker på ev. giftighet.

Och bladen kan sedan gå tillbaka till naturen.
Finns det blad från växter man ska undvika? Jag tänker på ev. giftighet.
Öööh.. Blad från giftiga växter, till exempel?

Det finns inte så många växter att välja på om man vill använda blad. De får inte så stora blad i vårt klimat, det blir ganska pilligt med blad.

Hmm... Vilket är mest buskkraftigt? Att använda så enkla medel som möjlig, helst sådant man hittar i naturen eller med enkla medel kan förfärdiga eller att använda modern teknik? Handlar det om att leva stenåldersliv eller om att klara sig ute i det fria?

Jag tycker inte man behöver hålla på och definiera. För mig handlar det om att använda det man har för att få till det så bra som möjligt när behov uppstår. Har man aluminiumfolie eller en plastpåse använder man det eller så letar man och hittar man löv som funkar. Då är det väl toppen? Vad jag menade var att vi inte direkt är bortskämda med bananblad på våra breddgrader men det finns säkert annat man kan använda. Det är förstås superviktigt att du känner till vilka växter som är giftiga om du vill plocka och använda vilda växter oavsett om du ska äta dem eller ej.

Logga in