Bunnerfjällen via Handöl

Hej.
För många år sedan så jagade jag i Bunnerfjällen. Då fanns en bom vid Handöls Täljstensfabrik som en kompis till mig hade nyckel till.
Åkte förbi där idag och då var bommen vid fabriken borta.
Betyder det att det är fri tillgång till Bunnerfjällen från Ånnsjön, eller finns det
bommar längre bort efter vägen?

Vänligen Pär

Bumper tråden...
undrar om man kommer fram emot stenbrottet och kan ställa bilen där någonstans.
Peter

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ytterligare en bump eftersom frågan är intressant.

Jag sitter och funderar på nästa års tur och Bunnerfjällen finns med på listan. Det är barn med på turen så varje meter som går att spara är värdefull.

För många år sedan, det var på den tiden det fortfarande gick att åka tåg till Enafors, gjorde vi en vandring i Bunnerfjällen. Vi tog taxi till Bunnerviken där vi började vår vandring. Taxichauffören hade nyckel till bommen efter Handöl. Om han hade en alltid eller om han hade lånat en för tillfället vet jag inte. Ring Enafors Taxi och fråga.
Vi gick en stig som började vid vägen strax öster om Brunnan. Stigen, som inte är med på fjällkartan längre, gick upp mot Östra Bunnerskalet. Kommer ihåg att det var jämn o fin stigning upp mot kalfjället. Stigen blev dock mindre och mindre och tillslut var den borta när vi kom upp i björkskogen.

Bunnerfjällen är fina, men har dock aldrig vandrat dit via Handöl utan endast från Storulvån då jag jobbade där. Vad gäller parkering av bil är ju det en utmärkt utgångspunkt. Sjukt fin vy över storulvån/sylarna om du går från det hållet.

Bump

Någon som har aktuell information om att ta sig med bil till Bunnerfjällen via Handöl nu när bron vid Storulvån är bortspolad?

Ingen som har färsk info om hur långt man kommer med bilen i Handöl om man ska till Bunnerfjällen. Känns extra angeläget nu när bron är bortspolad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips