Bungy Pump-stavar

Nån som har erfarehet av Bungy Pump-stavar jämför med vanliga "gångstavar"?

Är det värt att lägga 1000:- på desa fjädrande stavar jämför med vanliga "gångstavar" för ett par hundrlappar?

Det får nog sägas bero på vad du tänker använda staven till. De bungypump jag känt på fungerar bra som stavar för ren stavgång och med vettig teknik så ger de allt en del motstånd i själv pumpen. Dock skulle jag gissa att de är klart sämre om du är ute efter en stav att använda som ett tredje ben vid vandring, dock kanske pumpeffekten kan vara till nytta för avlastning av knä och fotleder.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skulle själv inte köpa dessa. Kanske fungerar de som alternativ för stavgång för motion, men som vandringsstavar direkt olämliga då de saknar stöd samt är tunga och klumpiga. Vandringsstavar är dessutom oftast kraftigare för att ge bättre stöd än stavar för stavgång. En annan aspekt är att vandringsstavar bör kunna transporteras praktiskt eller fästas på ryggsäcken, så teleskopmodeller är att föredra.

Tack för kommentarerna. Jag var kanske inte helt tydlig i min frågeställning. Det tänkta användningsområdet är för motion/träning - inte som hjälp vid vandring.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips