Budgetalternativ till Hilleberg Kaitum?

Hej

Är det någon som har kläm på om det finns några vettiga alternativ till HB Kaitum om man vill ha ett rimligt lätt tält med lodräta innertältsväggar.

Jag har en tendens att krypa nedåt när jag sover och har vid ett flertal tillfällen vaknat med fuktig fotända på sovsäcken i ett Namatj. Jag tycker således inte att detta är en tältdesign som passar mig, även om det är ett effektivare materialutnyttjande.

//Thomas

ps. att jag frågar beror på att Kaitum kostar mer än jag vill betala för ett tält just nu

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag är allmänt skeptisk till tält där man inte kan slå upp yttertältet före alternativt samtidigt som innertältet, men den skepsisen kanske är obefogad. Innerutrymmena i Mutha Hubba kan man ju inte klaga på.

Begagnat kan absolut vara ett alternativ värt att beakta

Rea i grannlandet

Hej. Jag kollade efter tips på Helsport som säljs med olika reapriser på komplettfritid.no

De har några modeller som uppfyller din kravspec bl a Stjernetind. Vid snabbkoll kostade det ca 4000 nok (40 % rea).

Efter okulär besiktning och premiäranvändning i helgen av mitt Fjellheimen Camp x-trem är jag helnöjd, vävar sömmar och detaljer håller hb-klass. Det enda som var sämre ur påsen är tältpinnarna som är tunga no-name, men sånt går ju att byta enkelt.

Att köpa därifrån var enkelt, webshopen är förberedd för utlandsköp. Vid köp tas den norska momsen bort, den svenska tillkommer vid införtullningen. Finns en mindre tull också men det är ett obetydligt belopp. Så det man betalar är i princip det norska priset omräknat till SEK och frakten, som i mitt fall kostade ca 300 kr.

//J

Hej. Jag kollade efter tips på Helsport som säljs med olika reapriser på komplettfritid.no

De har några modeller som uppfyller din kravspec bl a Stjernetind. Vid snabbkoll kostade det ca 4000 nok (40 % rea).

Efter okulär besiktning och premiäranvändning i helgen av mitt Fjellheimen Camp x-trem är jag helnöjd, vävar sömmar och detaljer håller hb-klass. Det enda som var sämre ur påsen är tältpinnarna som är tunga no-name, men sånt går ju att byta enkelt.

Att köpa därifrån var enkelt, webshopen är förberedd för utlandsköp. Vid köp tas den norska momsen bort, den svenska tillkommer vid införtullningen. Finns en mindre tull också men det är ett obetydligt belopp. Så det man betalar är i princip det norska priset omräknat till SEK och frakten, som i mitt fall kostade ca 300 kr.

//J

4000 NOK blir ca 5500 kr med tull och växlingskurs.
Tull 12% och 1 NOK är ca 1,14 SEK idag.
Momsen är mer eller mindre den samma i fastlands Norge som i Sverige.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips