Bromsljus på cykel

Därför att pannlampan lyser där du tittar.
Det är, hör och häpna, fullt möjligt att rikta pannlampan så att den lyser brantare än så.... Till exempel så att den går i backen en 5-10 meter framför cykeln när man håller huvudet rakt.

Men naturligtvis, ljusstarka pannlampor är inte riktigt lämpade för stadstrafik.
 
Pannlampa och bestämmelsen fast vitt sken är svåra att förena. Betydligt enklare är att göra rätt från början.
go tur
 
Jag skulle nog snarare tolka "fast vitt sken" som "icke-blinkande vitt sken" än "fast monterat vitt sken"...
 
Ett fast sken är vare sig blinkande eller roterande.

Givetvis betyder inte "fast sken" att det ska vara fast monterat. En stoboskoplampa blir inte godkänd som cykelbelysning om du så svetsar fast den i ramen.
 
Det står

inget om fast sken i TSFS 2010:144

Men lyktan eller strålkastaren skall sitta framtill på cykeln. Om pannlampa står det inget annat än att bländande sken skall snabbt kunna avbländas.

Thure
 
Reglerna om utformning av cykelbelysning gäller väl för belysning monterad på cykeln. Mig veterligt finns det inga regler för belysning som sitter på cyklisten.
 
Reglerna om utformning av cykelbelysning gäller väl för belysning monterad på cykeln. Mig veterligt finns det inga regler för belysning som sitter på cyklisten.

Vi sammanfattar alltså - du måste ha en på cykeln fast monterad framlampa som avger fast vitt sken framåt.
Du får dessutom ha en pannlampa utöver detta så länge den inte bländar någon.
Baktill ska du ha en fast monterad lampa som avger rött fast eller blinkande/pulserande rött sken med minst 200 blink/minut.
Vill du utöver detta sätta fler röda lampor riktade bakåt så tror jag inte det hindrar men du får ju inte förvirra eller blända så det skapar olyckor.

/Patrik, med lampor på cykeln och den nya starka framtill även avbländbar (finns en lång tråd här på utsidan om vilken jag blev tipsad om och valde - många fina bilder som ajg än en gång tackar för)
 
Det trodde jag inte heller, jag gjorde bara en lite tillspetsad liknelse mellan saftblandaren och pannlampan i det att den ju lyser konstant men upplevelsen blir av/på beroende på om man träffas av ljuskäglan eller ej. No offense.

Min upplevelse av cyklister som bär stark pannlampa på landsväg, och som håller kadensen uppe, ofta "blinkar" eftersom jag som bilist omväxlande träffas av ljuset vid trampandet.

Samma fenomen fast med mycket högre frekvens blir det när halvljuset från en mötande motorcykel "flimrar" för att lyktan vibrerar i vertikal led.

Att lagens bokstav inte nämner pannlampor betyder antagligen mest att man inte förutsåg problemet när lagen skrevs.
Det betyder kanske att man inte bötfälls per definition för en pannlampa, men om det nånsin måste dömas i rätten pga en olycka så har jag svårt att tro att man kommer undan.
 
@pysen78
Du får samma effekt på en bil av tex en grusväg.
Enligt din definition så existerar det alltså knappast "fast sken" på något fordon som kan råka röra sig så att mötande upplever ett blinkande ljus... Blir besvärligt, den enda lösningen är sannolikt att alla får ha sin belysning på en pinne som sticker upp ovanför dem, med endast en glödlampa i, målad gul på den främre hemisfären och röd på den bakre... Ska vi sluta tjafsa om den här biten nu?

Jag skulle påstå att det är rätt klart från lagtexten att pannlampa inte duger som enda belysning om man vill vara petig, efter som det är *cykeln* (och inte cyklisten) som ska vara utrustad med ljus. I praktiken skulle jag nog anse att det är sak samma, huvudsaken är att man syns och ser och inte bländar nån annan. Polisen kan ibland vara kinkigare...
Inget verkar dock hindra att man kompletterar en cykelmonterad lampa med en pannlampa, oavsett kinkighet.

Om man nu genom att envist rikta en pannlampa i ansiktet på mötande biist lyckas orsaka en olycka får man väl stå till svars för det. Dock har jag mött tillräckligt många stolpskott i bil (och ibland även lastbilar...) som är oförmögna att blända av sitt helljus, för att vara väldigt skeptisk till att en person i bil som lyckas köra i diket (eller vad som nu antas kunna hända) för att mötande har en för stark pannlampa riktigt var lämpad att vara bilist. Jag skulle också vara lite förvånad över att hen klarat sig så pass länge, samt är aningen tveksam till att lagen skulle lägga skulden på cyklisten. Att bli bländad av mötande trafik är faktiskt vardagsmat.
 
I studentstäderna verkar myndigheten inte ha svårigheter att bötfälla för enbart pannlampa på cykel.
Så någon rättegång behöver vi nog inte vänta på.
Ofoget med att bilister inte bländar av vid möte med cykel upplever ego som vida värre. Hur länge brukar ni vara blinda efteråt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.