Bromsklossar. Kvalitet, pris. + Växelfråga

Hej

I samband med att jag köpte min cykel fick jag ett års gratis service. Låter bra tycker jag som inte är alltför van vid att mecka. Efter tre månader lämnade jag in min hoj o det var dags att byta bromsklossar. Arbetet var gratis enligt överenskommelse men klossarna kostade mig typ 120 spänn eller nåt.

Är det någon skillnad på sådana klossar jämfört med 15kr klossar på rusta / 50 kronors klossar på Clas ohlson. Känns som om de tar igen förlusten i arbetstid med att safta på reservdelarna..?
Kan man lika gärna satsa på ett par billigare klossar?

Vad kan det bero på att växlingen dröjer några sekunder? Det verkar vara vissa växlar som kan dröja upp till tio sekunder med att växla.


Sebbe
 
Antar att du har v-bromsar varvid 120 kr är ganska dyrt, men det finns bromsbelägg som kostar så mycket och mer, typ Magura och Shimano XTR. De klossarna som säljs på Clas Ohlson är enklare Shimano och funkar ganska bra. Annars brukar Ritcheys röda vara poppis, ca 55 kr.

Jag vet självfallet inte vad som gäller för din service men normalt ingår justering, men inte byte, av bromsar i gratis servicen. Det är alltså fullt möjligt, vilket jag drabbades av en gång för länge sedan, att de tagit ut arbetskostnad för att bytet.

Angående växlingarna gissar jag att det är dina växelvajrar och/eller höljen som behöver bytas.
 
Ritcheys röda klossar är bra, men mjuka. Alltså bra bromsverkan, men slits ganska fort.
Personligen skulle jag inte köpa billighetsmärkena. Bromsarna får kosta lite...

Vad gäller växlingen kan det vara hölje och vajer som är slut men antalgen krävs det bara justering om cykeln inte är mkt använd.
 
Redan slitet?

Tror ni det kan vara så att vajrarna är slut?
Har cyklat cirka.. 40 min - 1½ timme varje dag i ett halvår.

Vilka butiker rekomenderar ni för reservdelar? Värt att handla online?



Tack för svaren!
 
Re: Redan slitet?

Misstänker inte egentligen att vajrarna är utslitna utan att det kommit in så pass mycket skräp att de inte glider speciellt friktionsfritt längre. Speciellt om du har kört nu på vintern.
Om så är fallet kan du fundera på att ha slutna vajerhöljen, dvs inte sätta fast dem i ramens fästen utan istället låta vajerhöljena vara heldragna från handtag till växel/broms och sätta fast dem i ramen med buntband istället. Inte alltid snyggast men det förhindrar smuts och grus från att komma in.

Vajrar finns i paket på Classe O. Eller hos dina lokala cykelaffär. Annars brukar Cyclecomponents.com funka okej (om man inte har bråttom).
 
Re: Re: Redan slitet?

tillmann; sa:
Misstänker inte egentligen att vajrarna är utslitna utan att det kommit in så pass mycket skräp att de inte glider speciellt friktionsfritt längre. Speciellt om du har kört nu på vintern.
Om så är fallet kan du fundera på att ha slutna vajerhöljen, dvs inte sätta fast dem i ramens fästen utan istället låta vajerhöljena vara heldragna från handtag till växel/broms och sätta fast dem i ramen med buntband istället. Inte alltid snyggast men det förhindrar smuts och grus från att komma in.

Vajrar finns i paket på Classe O. Eller hos dina lokala cykelaffär. Annars brukar Cyclecomponents.com funka okej (om man inte har bråttom).

Jag kan inte rekommendera hölje hela vägen till bromsen, då det kommer att flexa och inte ge den kraft som behövs till en kraftig inbromsning.

/Martin

http://www.cykelforum.se
 
Det kan självfallet diskuteras om man ska ha hela höljen och har så gjorts på andra forum. Jag har det på min vintercykel, men inte på min skogscykel...

Antar till att börja med att det är bakbromsen du menar, Martin. Eller har du inte heldraget hölje till frambromsen heller?
Om det är bakbromsen det gäller är det förvisso sant att det kommer att flexa mer om man inte använder ramens fästen, men å andra sidan kommer vid en kraftig inbromsning väldigt stor del av bromskraften hamna på framhjulet varvid mindre kraft behövs för att bromsa där.

I speciella situationer kan det naturligtvis krävas att man har max bromseffekt på bakhjulet.
 
Vajerhöljen och vajer

Om du ska använda cykeln mycket i skogen skulle jag rekomendera att du byter till nya vajer höljen, samt att du sätter dit teflon eller plastbelagda lågfriktionsvajrar. Detta ger snabbare och säkrare växlingar.
Ang. bromsklossarna kan jag rekomendera spectras klossar med utbytbara belägg. Funkar kanon på min cykel.
 
fortsättning

Dessutom kan du själv byta dina belägg om du är osäker på att mecka. Då du slipper allt arbete med att centrera och ställa klossarna rätt:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ödemark Kvalitet Mountainbike 3
RAnders Pris för klingor Mountainbike 4
Vinddriven Bra pris på bra dämpad sadel stolpe? Mountainbike 7
bergholm Vilken skillnad i pris! Mountainbike 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.