brohopp

Bra tillitsövning för klättring... och kul

Ett måste!

Jag har börjat ledklättra och har gjort lite halvläbbiga förstemansfall så för att lugna mig lite riggade vi upp ett rep under en bro över en å (säveån) ca 22 meter hög. Sen var det bara att droppa ner. Fritt fall på en 15-17 meter känns bra i kistan och ger det dig bra tillit till dina kunskaper och dina prylar. Under förutsättning att allt håller =)

För att minska belastningen på repen kan du fästa det en bit i från uthoppet och sedan dra det, längs med bron, genom en karbin där du hoppar ut. Detta gör att repet inte ens belastas med ett faktor 1 fall. Det blir ändå stumt efter ett par hopp och behöver "vila". Vi hade oxå två oberoende system. Det ska juh inte behövas men varför inte var bomb-BOMB-säker? Tänk oxå på att betongen kan vara vass och det är bra om du kan lägga någon slityta, typ brandslang eller en ryggsäck eller nåt. Vi har inte riktigt pendlat ännu men jag antar att det ger mindre belastning men mer krav på en bra slityta. Det nalkas dock en jättependel från Angeredsbron snart! =)
Polisen körde förbi oss när vi hoppade i Lerum men de garvade bara och pekade. Det var nog visserligen speciella klätterpoliser eftersom jag oxå har hört att det är olagligt. Knappast fängelse dock.. =/

Jag klättrar mycket lugnare och bättre nu och ur en sådan synpunkt var det jättelärorikt. Sen var det juh rövkul oxå! Några som håller på eller vill i Gbgområdet får gärna höra av sig.

0703-665824

Våga falla!

//Daniel
 
Åka karusell

Det finns en liknande grej i en nöjjespark i USA tror jag, man hänger 3 el. 4 stycken i en sele som hissas 100 meter upp i ett torn, sen drar man själva i ett snöre så att man släpps ner. Vajern är fäst i ett 100 meter högd torn som man pendlar under. Ser helruskigt ut, särskillt som man hissas upp ganska sakta!
 
En företeelse som även kallas "king-swing", kom ihåg att inte tänka efter efter, det kan sluta illa om man inte gör det ordentligt.
 
Re: Bra tillitsövning för klättring... och kul

Fritt fall på en 15-17 meter känns bra i kistan och ger det dig bra tillit till dina kunskaper och dina prylar. Under förutsättning att allt håller =)

Vi har inte riktigt pendlat ännu men jag antar att det ger mindre belastning men mer krav på en bra slityta.


Vad i helvete!

Har du dragit 15 meter fritt fall utan pendel uppfångandes i sittsele med klätterrep?

Och du oroas för Kingswing?
Käre gosse, vad har du växt upp på, dunderhonung?

Hur blir fångrycket?

Låter helt klart snorhäftigt men är det stabilt.
Är det inte att begagna repet i förtid.
Jag hyser viss skepsism mot att ett rep som deltagit i sådana aktiviteter kan anses som ett stabilt rep att lita på.

Speciellt om ni hoppar flera efter varann.
Efter något längre fall vid enkel sportklättring (där man har flera karbiner vars friktion fördelar fångrycket) bör låta repet vila en halvtimme för det att elasticiteten ska återkomma.

Har ni stor erfarenhet eller är detta något ogenomtänkt?
Svara gärna, om det är genomtänkt och varken vådligt för mig eller mitt rep så vore det fränt att testa.

MVH JM
 
Haha!

Du studsar lite grand... En schysst grej kan vara att du drar en slinga över bröstet, som för att göra en helkroppssele och trä repet därigenom. En kamrat hade inte riktigt greppat grejen att det kunde bli ett fint ryck och att infästningen sitter i bäckenhöjd. När rycket kom så böjde sig ryggen bakåt och... tja...när vi sen kollade filmen så såg det nästan ut som om han hade infästningen i ryggen istället. Fällkniven helt enkelt. Vi har kört utan och bara man är medveten om att det kan hända så greppar man juh repet stenhårt när man hoppar.
Rycket är inga problem. Det är juh det repet är till för.
När det gäller förkortning av livslängden på ditt rep så ska det inte vara någon större fara. Om man gör så som jag skrev innan så kommer du alltså inte ens upp i F:1 fall och således borde det inte förkorta livslängden så markant. Det bör tilläggas att jag inte är någon repexpert men jag räknar kallt med att jag kan genomföra hundra sådana hopp om repet ser ut och känns okej vid besiktning. Att det tappar sin dynamik tar det tillbaka igen om man låter det vila. Vi har kännt att repet stumnar vid 3-5 hopp men att det sedan återgår efter en stunds vila. Det är precis vid karbinerna/vändpunkten som det värsta slitaget sker. Det kan därför vara schysst att inte hoppa på samma punkt hela tiden och noga besiktiga den innan och efter hopp.
Som folk tidigare har poängterat så är det riskfyllt men har man klättererfarenhet och kan sina riggar så är det kanon! Tänk på att göra infästningarna BOMBSÄKRA. Säkrare än den säkraste standplats.
Förövrigt så skulle det vara intressant att veta vad ni riktiga repexperter anser. Om ni vill bekräfta eller dementera mina analyser...
Jag vet inte om om king-swing skrämmer mig mer än fritt fall men det är bara en hel del mer jobb och så kan man ju gunga in i en massa grejjer. Sånt gör ont =)
Hoppas att det klarnar, kompis!

//Daniel
 
Brohopp!!

Tjena!!

Vet någon om killarna som hoppade från broar utan rep fortfarande lever? Det var väl för ca ett halvår sedan den diskusionen fanns här...

/Billy
 
hej, låter underbart, har aldrig hört talas om det förut! Men jag förstår inte hundra procent hur det går till! ett klätterrep är ju inte direkt elastiskt, och om man ska ha några meters fallhöj, lär det väl inte vara så skönt när det tar emot? har man en vanlig klättersele på sig eller?
 
Visst är det elastiskt; om det är rätt typ (dynamiskt). Det finns ju däremot också oelastiska, statiska, rep också i klättersammanhang.
 
pendling!

repet behöver inte vara dynamiskt alls... även om det kanske är att föredra! pendlingsrörelsen du får när du hoppar ut kommer att dämpa rycket!

/einar
 
En annan variant är ju att använda sele och firåtta, sk rappelering el. absailing, och inte använda bromshanden förrän några meter återstår. Man får upp ganska hög fart även om det inte blir fritt fall, dessutom skonsamt mot utrustning och rep. I stockholmstrakten har du ju Huvudstabron (vid gamla Pripps) och bron mellan Stora och Lilla Essingen som går bra att använda. Handske på bromshanden anbefalles om man inte gillar brännskador.

I min ungdom när jag höll på med sådana här tokerier kom polisen flera gånger men dom kunde inte påvisa att det var olagligt utan kom dit bara för att någon vän av ordning hade ringt. Dom spände sig oftast lite och åkte sedan tillbaka till stationen.

/Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ehlana brohopp sundsvallsområdet Fritt fall 2
cybber BROHOPP+BANGIJUMP Fritt fall 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...