Bredare pakethållare

Hej cykelvänner
Jag cyklar en hel del och ofta med olika former av väskor och ryggsäckar. Har också helst ryggsäcken på pakethållaren eftersom jag lätt blir svett.
Jag har sökt ngn form av tillbehör till pakethållaren som gör att man kan "bredda" den då man har breda väskor så att de inte ramlar i backen. Alt en pakethållare som innehåller den funktionen. Altför många är de väskor som farit i asfalten och ibland skadats eller att innehållet skadats.
Jag vill inte ha en permanent bred pakethållare då jag ofta också ha cykelväska, så den möjligheten att bara hänga på cykelväskan vill jag behålla.
Jag kör på Skeppshult Elit med orginal pakethållare, men dom är väl ganska lika mellan olika cykelfabrikat.
Ber därför om tips i detta forum på lösning till mitt problem, eljest får man väl för man väl "uppfinna ngt eget. Må väl på 2-hjul //Omar
 
En hemmabygg-variant är att fästa 2-3 träbitar av lämplig längd på pakethållaren och låta väskan vila på dessa träbitar. Lämplig dimension på träbitarna vore kanske 1X1tum. Som fästdon imot pakethållaren funkar kanske kabelclips i lämplig dimension?
/Niklas
 
Tack för ideen, men den blir en permanent lösning så att jag inte får på min cykelväska. Jag är altså ute efter en variant som snabbt går att få på plats resp ta bort.

//Omar
 
Mer stilfullt!

Strunta i pakethållare, skaffa istället en klassisk Brittisk saddlebag, typ en sån här
geoff70046_000.JPG


eller så här
NLF1.jpg


Väskorna kommer från http://www.carradice.co.uk som har många olika modeller och storlekar att välja på.

De har oxå ett snabbkopplings-system(SQR) som bara lämnar ett litet fäste kvar på sadelstolpen efter att väskan har tagits av
sqrcarr.jpg


sqrcarr2.jpg



I Sverige säljs Carradice av http://www.cykelnetto.com
 
Tack för ideen, men den blir en permanent lösning så att jag inte får på min cykelväska. Jag är altså ute efter en variant som snabbt går att få på plats resp ta bort.

//Omar

det finns ju mycket fina plastbackar, i bra material, typ perstorp mfl varför inte hitta en lagom stor sådan och göra nån form av snabbfäste till pakethållaren, sen är det bara att kasta ner rygga /väska / matkasse i lådan.
 
Tanken var ju att plankorna skulle utrustas med något smart snabbfäste, så att det inte blev en permanent lösning...
/Niklas
 
Tack alla!
det blir nog ett hemmabygge i stil med llebergs konstruktion, fast det blir nog en där bak.

//Omar

Hydralrör är ett jättebra material, god stålkvalitet och galvade från fabrik..
Relativt billigt, tror jag betalade kring 300 kr för 6meter 8x1.5 mm rör..
Bara ett tips ;)

Pulverlack är bästa alternativet för lack, våtlack håller aldrig.
 
Hydralrör är ett jättebra material, god stålkvalitet och galvade från fabrik..
Relativt billigt, tror jag betalade kring 300 kr för 6meter 8x1.5 mm rör..
Bara ett tips ;)

Pulverlack är bästa alternativet för lack, våtlack håller aldrig.

hur kan du tycka att galvade rör är jätte bra material till det där?

dels blir du ju mer eller mindre galvförgiftad när du bränner ihop dom, sen är det ju ett jkla stök att måla, i alla fall med vanlig färg, på galv.

sen har du ju ändå ingen nytta av galven för den bränner du ju bort vid svetsningen.

dyrt är det också. svindyrt jämfört med vanliga rör.



sen måste jag säga, även om det inte tilltalar t.s, att det finns en stor fördel med en plastlåda och det är att man inte behöver hålla på och samla ihop och binda upp ryggsäcksremmar i flera minuter innan man drar. bara att kasta ner i lådan. åker man och handlar tar man med backen in i affären och lastar den direkt.
 
hur kan du tycka att galvade rör är jätte bra material till det där?

dels blir du ju mer eller mindre galvförgiftad när du bränner ihop dom, sen är det ju ett jkla stök att måla, i alla fall med vanlig färg, på galv.

sen har du ju ändå ingen nytta av galven för den bränner du ju bort vid svetsningen.

dyrt är det också. svindyrt jämfört med vanliga rör.

Okej så var köper du dina tunnväggiga stålrör i små dimensioner?

Jag har jobbat med svetsning och det finns metoder för att kunna svetsa galvade rör, hört talas om slipning?
Galven bräns bara bort innom ett par cm från svetsen men i övrigt sitter den kvar och agerar ORDENTLIGT rostskydd, sen som du kanske såg så rekommenderar jag pulverlack och inte nått jävla "vanlig färg".

Sen brukar det kallas zinkfrossa och inte nån galvförgiftning, bara så du vet.

Ett jävla gnäll är allt jag hör..
 
Okej så var köper du dina tunnväggiga stålrör i små dimensioner?

Jag har jobbat med svetsning och det finns metoder för att kunna svetsa galvade rör, hört talas om slipning?
Galven bräns bara bort innom ett par cm från svetsen men i övrigt sitter den kvar och agerar ORDENTLIGT rostskydd, sen som du kanske såg så rekommenderar jag pulverlack och inte nått jävla "vanlig färg".

Sen brukar det kallas zinkfrossa och inte nån galvförgiftning, bara så du vet.

Ett jävla gnäll är allt jag hör..


slipning är ingen "metod för svetsning i galvade rör", slipning är ett obligatoriskt moment vid i princip all form av svetsning.

hur slipar du bort galven på insidan av rören?

och framförallt hur kan den rostskydda när den är bortslipad?

vad jag förstod skulle TS göra en liknande konstruktion men i form av ett hemmabygge. det är ju inte alltid man har tillgång till pulverlack-anläggningar som hemma-pulare och i ett vanligt garage, eller liknande, är min erfarenhet att det är lätt att få ångor av galven hur man än bär sig åt.

å ena sidan är jag inte professionell svetsare, å andra sidan brukar det inte se ut som om en fågel bajsat mitt på mina pakethållare när jag är klar, så jag ansåg trots allt mitt inlägg vara berättigat, avsikten var dock inte att gnälla.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.