Breanäs med Paddling?

Vad är det du undrar över?
Om den är genomförbar eller om den är trevlig eller vad?

Jag har inte vandrat Breanäsleden men har vandrat mycket i dessa områden och Immeln kan jag, mer eller mindre, doktorera i ;)

/Peter
 
Supersemlan menar...

Hampus menar om någon har erfarenhet av skåneleden vid Immeln, som man kan göra till en rundslinga genom att paddla kanot mellan Brostorp och Breanäs.
 
Hampus menar om någon har erfarenhet av skåneleden vid Immeln, som man kan göra till en rundslinga genom att paddla kanot mellan Brostorp och Breanäs.

Jo jag förstår det!
Min fråga handlar om vad det är han undrar över?
Jag har som sagt vandrat i dessa områden och paddlat i dessa områden men inte just gjort den sk Breanäsleden.
Man kan undra om det är någon som har gjort den eller om den är något att ha. Det är två olika frågor som ger två olika svar så jag bara undrar vad det är han undrar över.
//Peter
 
Hmmm, OK, Jag tyckte ändå att min fråga var ganska tydlig ;)

Om sträckan hade varit en film, så är min fråga var den bra?

//HH
 
Paddlingen i Immeln är mycket bra. Jag har varje år, i 12 års tid, paddlat där 4-6 dagar. Den rekommenderas verkligen.
Vandringen i området är också mycket fin. Genom Kullaskogen är det lite trollskogsliknande på sina platser.
Den delen av Brenäsleden som går längs Kust till kust leden är också fin och den ger många chanser till paus och läger vid sjöar, vilket jag föredrar.

Dom övriga sträckningarna längs Brenäsleden kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte har vandrat dessa men jag har svårt att tänka mig att dom skulle vara sämre än de sträckningar där jag har varit.
Länk till Breanäsleden
//Peter
 
Hur lång tid kan det ta ungefär att paddla mellan Brostorp och Breanäs om man hyr tvåmans kanot och tar det i lagom mystempo. Och hur långt är det? 1 mil?
 
Det är ca 1 mil mellan Brotorpet och Breanäs. Denna paddling kan ta allt mellan 1 - 3 timmar. 1 timme är raka vägen utan längre stopp och 3 timmar gäller myspaddling. Detta gäller dock om det inte blåser för mycket.
Min erfarenhet är att det ofta blåser söder ifrån i Immeln så det kan ibland vara jobbigt att paddla från Brotorpet och då får man kanske räkna med lite mer tid.
//Peter
 
Man tackar för svar! Tre timmar låter precis lagom.
Vet du även om det är Immelns kanotcenter som hyr ut vid Brotorpet och Breanäs, jag blir inte riktigt klok på deras hemsida. Har dem kanoter vid dessa två platser?

// Sebastian
 
Eftersom Immelns kanotcenter har bytt ägare inför denna säsongen så vet jag inte hur dom gör nu men tidigare har det varit så här.
På Immelns kanotcenter har man kunnat hyra kanoter och för en kostnad fått dom lämnade och hämtade på respektive plats. Detta pris har tidigare stått på deras hemsida men som jag ser det så står det inget om det nu.

I Breanäs kan man, om jag minns rätt, hyra kanoter på konferens-centret men dom kanoterna är värdelösa. Dock så tror jag inte att dom hämtar eller lämnar kanoter någonstans så egentligen är väl det inget alternativ.

Jag rekommenderar alltså att du hör med Immeln kanotcenter om dom har möjlighet att hämta/lämna kanot i Brotorpet/Breanäs.
Eftersom det är nya ägare så borde dom vara måna om att vara servicevänliga och därigenom få ett gott rykte.

//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
glimmen vandring/klättring/paddling i borås? Vandringsleder 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.