Bränsle i Nepal

Jag skall till nepal i november och undrar var man kan få tag på gas till mitt gaskök från Msr (Superfly) i Kathmandu

Hälsningar sandis

Gas i Kathmandu

Gas säljs lite här och var i kathmandu. Trekkingshopparna i Thamel kan säkert fixa det för en överkomlig kostnad. För egen del skulle jag undvika använda gas. Svår att flyga med och svår att tända när trycket är lågt, d v s när köket är rejält kallt. Hellre trangia rödsprit eller allra helst fotogen, som är drygt och därför lätt i det långa loppet.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gas hittar du överallt i hela Kathmandu dessutom om du skall köpa nytt kök skall du inte köpa det i Sverige för det finns massor att köpa i Kathmandu till betydligt mycket lägre priser än här hemma, gäller även tält, känger och kläder mm.

Vissa saker är det bättre att inte köpa i Nepal

>Gas hittar du överallt i hela Kathmandu dessutom om du skall köpa nytt kök
>skall du inte köpa det i Sverige för det finns massor att köpa i Kathmandu
> till betydligt mycket lägre priser än här hemma, gäller även tält, känger och
> kläder mm.

Jag måst uttrycka min reservation. Gas finns ja. Kök, möjligen, om man vill köpa begagnat. Annars är nepalesiska eller snarare indiska kök extremt tunga och otympliga och direkt olämpliga för vandring.

Ifråga om tält, kängor och kläder, ställer jag mig tveksam till tält. Ibland kan man hyra hyfsade tält. Ofta är de gamla och läcker och dessutom tunga. Har egen erfarenhet, har hyrt tält tre ggr i Nepal.

När det gäller "kängor" skulle jag emfatiskt avråda. Bra vandringskor är inget billigare i Kathmandu och dessutom är det så, att skorna är en av de svagaste punkterna som oftast fördärvar vandringar. Det är absolut imperativt att anlända med väl ingådda bekväma skor som tål massvis av stryk. Att köpa ett nytt par och ge sig ut är ett tämligen säkert sätt at få skavsår.

Beträffande kläder finns inte riktiga goretexjackor o dyl i kathmandus marknad. De northface kopior som säljs är utan goretex och det skydd de ger är inte ens i närheten av det riktiga grejor ger. Dunjackor kan däremot finnas, fr Korea, som är tillräckligt bra.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips