Bränsle i gelform

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det används

Jag vill minnas att jag har sett alkohol i gelform avsett för förvärmning av fotogenkök. Frågan är om det inte till och med var på naturkompaniet. Dyrt som satan har jag för mig att det var, men jag kan ha fel.

KLAGER; sa:
Flytande bränsle (i alla fall etanol) kan göras om till gelform genom att blanda det med en mättad kalciumacetat lösning http://jchemed.chem.wisc.edu/JCESoft/CCA/CCA3/MAIN/CANHEAT/PAGE1.HTM

Är det någon som vet om detta används rent praktiskt, samt om man kan göra motsvarande med andra flytande bränslen än etanol.

Jag har sett engångskök/nödkök i friluftsbutiker här i U.K. som har någon slags gele som bränsle, ska tydligen vara miljövänligt också. Ser ut som en konservburk där man drar av locket oc htänder på. Kanske är samma bränsle som här; http://www.militarycraft.com/index.php/product/245/535/?ads=no

Svenska flygvapnet

Flygvapnet har en alkoholgelé som bränsle i nödpackarna i flygplanen.

Kolla med FMV var de köper dem.

jannep

På Militaryshop, http://www.militaryshop.se/cgi-bin/produkt.cgi ,har de en variant av organisk gel framställd av socker. Brinntid 3-4 timmar per burk, miljövänligt och opåverkat av temperatur, enligt Militaryshop:

Fr.Cocker2.jpg

Raskesven

Inte längre..

Vi har inte längre alkoholen, utan har gått tillbaka till den tidigare lösningen med Esbit och det uppvikbara köket! Alkogelen var förpackad i en typ av konservburk, och var alltså ganska engångs- Alkogel är extremt svårt att förvara når transportförpackningen en gång brutits. Resultatet blir att den dunstar...

varför?

Varför skulle man vilja göra det? Det borde ju bli stora problem med förvaring, upphällning etc. Har du någon spännande idé?

För några år sedan köpte jag alkogel i enlitersflaskor från Globetrotter. Jag hällde över i en liten Nalgene-flaska med pip och använde för att förvärma fotogenköken.

Och dyrt var det inte, jag vill minnas att jag betalade 8DM för en liter - ca 10 års förbrukning för mig...

/Pé

Re: Det används

polkovodets; sa:
Jag vill minnas att jag har sett alkohol i gelform avsett för förvärmning av fotogenkök. Frågan är om det inte till och med var på naturkompaniet. Dyrt som satan har jag för mig att det var, men jag kan ha fel.

Senast jag såg alkohol i geleform var en sen kväll i Grönan för flera år sen. Inte gott, men dyrt :)

Till förvärmning skulle det kanske kunna vara ett praktiskt alternativ, även om jag inte är helt klar över fördelarna.

MEN...vad händer med alkoholen i gelform när det blir minusgrader???

/A

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips