Bränna: Primus MultiFuel + Classic Trail Kit

Har ett Primus MultiFuel och Classic Trail Kit, tror snart inte att jag har lagat nästan någonting mer avancerat än tevatten utan att bränna fast. Hata. Man måste vara väldigt noga med temperaturjusteringen för det går fortare än kvickt att minsta lilla matvara bränner fast i botten, trots matfett.

Visserligen är kastrullerna endast rostfria och utan någonsomhelst beläggning, men vad är huvudproblemet? Kastrullerna i sig, eller blir det för varmt med Multifuel-brännaren, avståndet låga-kastrull för litet? (Jo, jag fattar att det är mycket effekt när man vrider på fullt blås på gasen, men ändå... även med måttligt flås på brännaren blir det snabbt för varmt.)

Har planer på att skaffa nytt kastrullset, funderar på Primus LiTech eller Optimus Terra, tar gärna mot synpunkter på dessa!
(Kastrullsetet ska alltså funka med Primus MultiFuel, och även MSR PocketRocket.)
 
Ett konservburkslock emellan kan förändra din syn på varje högeffektivt kök eller en bit asbestnät som finns vid varje bunserbrännare på labbet, eller i laboratoriekatalogen.
//J
 
Kastrulltips önskas

Har planer på att skaffa nytt kastrullset, funderar på Primus LiTech eller Optimus Terra, tar gärna mot synpunkter på dessa!
(Kastrullsetet ska alltså funka med Primus MultiFuel, och även MSR PocketRocket.)

*bump*

Verkligen ingen fler som har tips eller funderingar om bästa kastrullset för matlagning med i huvudsak gas som bränsle? Snääälla!

Primus LiTech, Optimus Terra eller plocka lösa delar från Trangias sortiment?
Kan lämna ett set Primus Classic Trail i utbyte mot bästa tips...
 
Inställningsmöjligheterna på lätta kök är inte som på spisen med 12-14 lägen och 1/3 utanför.
Av erfarenhet har jag lärt att värmespridar skiva i form av asbestnät eller gammalt konservburkslock gör att sjudvärmen stämmer bättre. Det är sällsynt med fastbränning och dessutom slipper man smaken av rökt kol....förutom att diskningen blir lättare.
Jag är rädd för att de flesta barnen häller vatten i realpåsen och fullt och fast tror att de lagat mat ute... själv är jag rätt förtjust i stuvningar som förbereds hemma innan de torkas.
//J
 
Angående kastruller har börjat med aluminum som jag numera förkastat av samma skäl som hemma, de läcker alsalter...Rf och duosal tycker jag är Ok men för tunga. Belagda går efter ett tag inte att diska tillfredställande och blir därmed äckliga...Ti är tunna och lätta samt gillas nu. Gjutjärn är toppen men bara vid segel och paddelturer...
//J
 
Har själv ett Primus Multifuel. Riktigt bra kök med bensin/fotogen, och riktigt dåligt med gas. Usel effekt som gör att man får dra på, högt ljud osv.

Kastruller. Bästa kastrullen för grötkok, fisksoppa osv. tycker jag är Duossal (Alu utsida, stål insida):

025285957bbb601e241cfc760ab56775.jpg


Jag har tidigare testat alu, stål, titan, non-stick. Non-stick är bra vad gäller att mat inte fastnar, när de är nya, men håller inte någon längre tid, sedan blir de sämst. Blev själv förvånad över Duossalkastrullen. Lossnar lika lätt som non-stick, men håller och är betydligt trevligare

Gröt: låt kastrullen stå vattenfylld 10 minuter så lossar grötresterna som en pannkaka och ramlar lätt ur. Mitt solokök består idag av en mix av titan och duossal. Titan i kaffepanna och kopp, duossal i matlagningskastrullen.

Raskesven
 
*bump*

Verkligen ingen fler som har tips eller funderingar om bästa kastrullset för matlagning med i huvudsak gas som bränsle? Snääälla!

Primus LiTech, Optimus Terra eller plocka lösa delar från Trangias sortiment?
Kan lämna ett set Primus Classic Trail i utbyte mot bästa tips...

Bästa kastrullset är nog lösa delar av lämpligt material. Alu sprider värmen bäst, men ett högeffektkök kan bränna fast vad som helst ändå.

Förr levererades MSR XGK med ett konservburkslock för sjudning...detta är fortfarande en bra idé oavsett vilken kastrull man använder...om man vill finkoka :).

Min egen utrustning: MSR titan kettle, ibland kompletterat med en 2L titangryta (snösmältning, storkok). Kaffepanna finns med ibland, bra för pastakok och för rätter som bara kräver vatten. Och för kaffe ;).

När jag använder Kap-Arktic är det trangias alukastrull och en st i titan som gäller. Tyvärr är titankastrullen sämre på att smälta snö, den övergår lätt i ånga istället för att lydigt bli smält snö...duossal kanske är svaret, får lov att testa.

//J
 
Handhavande...

*bump*

Verkligen ingen fler som har tips eller funderingar om bästa kastrullset för matlagning med i huvudsak gas som bränsle? Snääälla!

Primus LiTech, Optimus Terra eller plocka lösa delar från Trangias sortiment?
Kan lämna ett set Primus Classic Trail i utbyte mot bästa tips...


Precis som Joru använder jag oxå en MSR Titan kettle tillsammans med ett Primus MicroStove...Testlagningen av blåband hemma blev allt annat än bra, brände fast direk och inte ens hunden ville äta det :-(! Felet jag gjorde var att jag hade helt enkelt för mycket gas(var van triangia med gas där man kan ösa på utan att bränna vid).

Så fort vattnet börjar att småkoka, slå i torrmaten och stäng nästan av lågan..den ska vara minimal, ja riktigt, riktigt liten...det räcker för att koka maten! Rör man om lite så är det hellugnt! Kokar också gröt till frukost utan problem...

Ska jag steka mat så använder jag en nonstick stekpanna...

//A

Ps: vem vinner Primus Classic Trail kittet?:cool:
 
Ps: vem vinner Primus Classic Trail kittet?:cool:[/QUOTE]

Haha, kanske är det det sämsta svaret som ska bestraffas med de onda grytorna?
 
Har också delar ur Trangias sortiment.
Tycker att teflonkastrullerna är OK, men dom är ju lite repkänsliga. Duossal är bra men jag håller med att dom är lite väl tunga, problem med att det skulle vara svårdiskat har inte jag heller haft. Sätter man i en skvätt vatten som får koka upp löser det ju fastbränt och i värsta fall kan man väl skrapa lite med en sten eller nåt.
Har man en kastrull av varje kan man koka gröten i teflonkastrullen.

Titankastrullerna påstås inte vara så bra, eftersom dom är så tunna sprids värmen dåligt, men ska man bara koka vatten till Realpåsen funkar dom.

/Ulf
 
Aluminium leder varme bra, men for å få lett kjele blir bunnen ofte for tynn.
Regelen blir da tunge kjeler er best.
Selv anvender jeg trangia med nonstick. Funker OK.
Skal jeg la det småkoke så legger jeg en flat sten imellom kjelen og brenneren.
Jeg vet at noen hat løst dette med høyere kjelestøtte på Optimus 111.

dsk
 
Har också delar ur Trangias sortiment.


Titankastrullerna påstås inte vara så bra, eftersom dom är så tunna sprids värmen dåligt, men ska man bara koka vatten till Realpåsen funkar dom.

/Ulf

Dom funkar till all matlagning, bara man inte drar på för fullt. Som Andy skriver ovan så gäller det att köra på minimal låga så ofta man kan och att röra då och då, så funkar titan utmärkt.

Eftersom jag ofta lagar mat på XGK har jag lärt mig att en rejäl stålsked funkar bäst för att röra och skrapa med...plastskedar böjer sig och det blir lätt vidbränt när maten inte rörs om ordentligt...

Matlagning: stål, skrapande ljud, starka armar+konservburkslock = bra resultat :).

Vann jag nu ??? ;)

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.