Bra Vildmarks älv för långpaddling i kanadensare??

Hej!

Jag gillar verkligen att paddla kanadensare i älv.
Gärna i Vildmark å lite fart i men inte för stora forsar.
Har paddlat lite i Hälla området å det är schysst men skulle vilja ha lite mer vildmark en längre sträcka, säg en vecka.
Har funderat mycket på Voxnan men den verkar vara lite väl ström.
Någon som vet något om Voxnan?
Gärna förslag på andra älvar/åar.
Har paddlat en hel del men inte så mycket extrem forspaddling.
Tacksam för svar.
//Andreas

Lainio en höjdare

Hej

Har paddlat Voxnan ett flertal gånger, en riktig trevlig älv. Voxnan har en hel del forsar och några som är svåra (stor risk för bad för ovan), tar ca 3-5 dagar att paddla och är mer eller mindre vildmark då den inte rinner längs med någon större väg. Helt klart något att rekommendera men kanske inte för den ovana.

En älv som jag som jag tror skulle passa bättre är Lainio längst upp i norra Sverige. Lite knepigare att komma till då enda sättet är att flyga in med sjöflyg. En riktig höjdare med en del lätta forsar samt två svårare var av den svåraste är lätt att bära förbi (rekommenderas). Definitivt vildmark start Rovvejaur och efter ca en vecka paddling kommer man fram till byn Nedre Soppero där turen kan avslutas. Kostar så klart lite mer men det är det utan tvekan värt.

Tommy

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ryssland

har många möjligheter. Hörde idag om ett lättillgängligt område väster om Vita havet där man kan arrangera turer på älvar. Har man fällbara kanoter kan man t o m åka dit med tåg från St Petersburg och ombesörja transport ut med bil och så paddla tillbaka till järnvägslinjen eller havet. Järnvägslinjen går mellan St Petersburg och Murmansk.

Thure

Några förslag

Öre älv
Lödge älv
Åbyälven
Byskeälv
Gimån
Ammerån

Har själv paddlat av dessa;

Gimån, går ej att klaga på vildmarkskänslan en del långa lyft och tågningar

Ammerån som ovan men färre lyft

Öreälv ungefär som Ammerån dock med en lång fin meandersträcka nedstöms Bjurholm till Agnnäs.

Du kan även titta på mina kartpunkter för några ytterligare förslag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips