• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bra vandrarbyxor för kvinnor?

Hallå tjejer!!

Jag skulle behöva köpa ett par bra friluftsbyxor att ha på vandring, när man tränar hunden osv... har köpt ett par byxor på överskottsbolaget, som sitter uselt (snacka om sytt för en manskropp :)), och vill ha ett par bättre men helst inte alltför dyra.

Alltså - är det någon som kan rekommendera ett par bra, inte svindyra, slitstarka byxor med bra passform för en tjej med höfter? Hojta till!!

Cecilia
 
Mithril

Tjenare,

Kila ned på Utebutiken och prova Klättermusen Mithril.
1700 kr må vara mycket pengar men för det får du ett par byxor som du alltid vill ha på dig och de håller länge.

mvh Per
 
Mitt sista val för "vanliga" slitstarka brallor för uteliv blev Fjällrävens med G-1000. Modell Zip i mitt fall, för då kan jag göra shorts av dem. Kollade nåra Haglöfs och andra men jag föll för dessa. G-1000 väven är funktionell och skön och som jag minns det har ju Fjällräven dam-modeller på de flesta brallor va? Kostar under lusentappen som jag minns det.
 
byxor från ZYTT

Jag kan rekommendera byxor från ZYTT i Åre. Dom har bl.a byxor med Cordura i materialet.

Titta in på http://www.zytt.se . Jag har handlat en del av dom. det har fungerat klanderfritt. Mycket trevlig och kunnig personal.

mvh
Per
 
hej,
jag har ett par från the north face som jag tycker är sköna. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad modellen hette (hittar inget namn på dem), men det är en damvariant med zip-off i (skön!) nylon som torkar snabbt. De är en ganska pösig modell, så det är bra utrymme för höfter :), midjan delvis resår så de sitter bra trots att de är rymliga i övrigt.

Och förresten tycker jag det är bra med ett tjeforum, varför retar sig folk på det? Det finns många forum med betydligt färre inlägg.
 
Isa1; sa:
Och förresten tycker jag det är bra med ett tjeforum, varför retar sig folk på det? Det finns många forum med betydligt färre inlägg.

Jag tror ingen har retat sig på det, men några undrade om det var relevant. Sen tror jag att diskussionen, på något förtäckt sätt, handlade om huruvida killar fick skriva eller läsa där eller ej, vilket de (vi) ju får om jag förstår Utsidans Code of Conduct rätt. Sedan vände någon diskussionen till att tillverkare inte har tillräckligt med grejor för tjejer och på något sätt blev det manliga skribenter på Utsidans fel, eller så var det vårt fel att mest killar skriver här, eller nåt... Jag hade svårt att hänga med i logiken där. Du får tolka själv.
 
Semi-tights

I sommras kollade jag efter nya byxor till fjällvandring och fastnade för "semi- tights". Dom är stretchiga och taighta fast ändå inte...
Jag provade Tierras Couloir trouser och Klättermusen Mithril (som oxå nämndes av "Luffarn"). Båda finns i både Dam- och Herr- variant. Det lustiga var att både Tierras och Klättermusens Herr- variant passade bättre än Dam trots att jag har ganska breda höfter. Så mitt tips är att prova både Dam och Herr varianter. Jag köpte tillsist Klättermusen Mithril och dom var kanon!

/Stina
 
3/4 byxa från Fjällräven

De 3/4 "zip-off" ( de går att korta ner från vanliga vanringsbrallor till 3/4 och till shorts) byxor som min mamma prisar över allt annat vid hennes vandringar runt i Jämntlansfjällen är de från Fjällräven.

Har själv ett par i herrmodellen som jag är mycket nöjd med.
De torkar fort och är lätta att tvätta.

Det enda negativa är nästan som vanligt priset..
 
Re: Semi-tights

Teusa; sa:
Så mitt tips är att prova både Dam och Herr varianter. Jag köpte tillsist Klättermusen Mithril och dom var kanon!

Bra tips! Det har hänt mer än en gång att dammodellen passat bättre för mig så att det ibland är tvärtom borde väl egentligen inte vara så konstigt. Jag har egentligen ingen vettig förklaring men ibland är det uppenbarligen bara så. Förresten så har jag damvarianten av Tierras Sälkabyxor hängandes på en galge vid dörren. :)
 
Cecilia!
Jag har ofta problem med den sortens byxor, eftersom jag har breda höfter, tjocka lår och relativt sett smal midja, och dessutom inte är så lång(168 cm). Efter mycket provande, även av dyrare märken, har jag i vinter köpt Everest vindbyxor, dammodell på Stadium, 499 kr, vilket får betraktas som mycket prisvärt. Jättebekväma, rymliga, funkar med och utan långkalsonger,även dubbla, beroende på aktivitet (långfärdsskridskor, skidor med barn och vandring)och utetemperatur. Rekommenderas (fast kanske inte så vackra). hälsningar Lotta
 
Ex-Officio Woman's Explorer Pants

Sjálv har jag tre par av dessa pants för män, och antar att även dam-versionen är lika suveräna (sköna, látta, snygga, bra rörelsefrihet etc etc)

Women's Explorer Pant
Equally comfortable exploring town or trail.

FEATURES
· Fast-drying Nycott™ — 100% Nylon, treated
with Teflon®
· Water-, wrinkle- and stain-resistant
· Partial elastic waistband with belt loops
for stylish comfort
· Tailored with clean lines for a flattering,
feminine fit
· Handy, low profile Ex-O quick/zip pocket™ on left leg

FABRIC
3.0oz / sq yard



2290f02l.jpg
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.