Bra tvåmanstält (Hilleberg/TNF)

Letar efter ett bra tvåmanstält som är självstagande (kupoltält) och även är lätt att sätta upp själv. Har tittat på Hilleerg "Staika & Niak" och nu även North Face "Mountain 25". TNF verkar stabilare, men kanske svårare att sätta upp själv än Hillebergs tält, eller? Någon som vet om kvaliten är lika bra på TNF som på Hillebergs? Alla råd är mycket välkomna!

/mvh Peter
 
Hilleberg. No doubt!

Absolut Hilleberg!
Visst ar val kanske TNF stabilare, men hur ofta taltar du i over 70 m/s? Stabiliteten kostar mycket i vikt och uppsattning. Kor pa Hilleberg!

Lycka till!
 
Hillebergs Tarra

Titta på hillebergs tarra. Ett nytt självstagande kupol/tunnel -tält. Väldigt vindstabilt och som vanligt när det gäller hilleberg har man fått ut största möjliga boyta.
Ska kanske tillägga att jag inte fått äran att testa det själv men jag har pratat med hilleberg och det ska vara väldigt tyst och stadigt när det blåser hårt, och jag tror dem...
Det är lite dyrare än dom du nämnde, men är det ett tvåmans du är ute efter har jag svårt att tro att du hittar ett bättre...
 
Användningsområde??

I första hand kanske man ska ställa sig frågan inom vilken utövningsform tältet ska användas.
Ska det tåla starka vindar på hög höjd eller ska du ut och vandra & campa i de svenska fjällen?
Har erfarenhet av såväl North Face som Hilleberg och skulle utan att tveka välja North Face. Har just nu ett VE-25 som stått emot vindar på närmare 70 m/s. Jag har rest runt jorden med detta tält, det har kastats runt på åsnor & hästar, slängts runt i bilar och på busstak. Det har fått utstå väder man helst inte vill vara ute i och idag efter fem års idogt användande finns endast småblessyrer efter de starkaste vindarna.

Du får ett betydligt starkare, stabilare och framför allt tystare tält än Hilleberg. Ok, det väger lite mer men det kan du å andra sidan kompensera genom att dra in på andra tillbehör.
Om Hilleberg nu skulle vara så otroligt bra som så många gärna vill påskina borde man ju rimligtvis se dem på fler berg och basläger runt om i världen.

Mvh
Anders
 
TNF Harrier

Om du funderar på TNF och inte är ute efter ett extremtält, ta även en koll på deras Harrier. Det är ett självstagande tvåmanstält med ett - i sammanhanget - tilltalande pris. (Vi gav 3800:- förra sommaren. Då är yttertältet i silikonbelagd nylonväv, det finns visst även en något billigare variant med yttertält i polyester, om jag minns rätt.) Vi har främst använt det vid skärgårdspaddling och är hittills mycket nöjda.

//Per
 
TNF - inte i Sverige

Den stora nackdelen med Mountain 25 tältet är att TNF på amerikanskt manér envisas med att ha lösa flysheets/yttertält. Säkert kalasbra över 8000 meter när det alltid är kallt och torrt och topp prio är vindstabilitet och snölast. I sverige där vi lever i tio månaders höst varje år är det fantastiskt att kunna sätta upp tältet under regn utan att blöta ner innertältet totalt.

Mountain 25 tältet är kalas enkelt att sätta upp snyggt på egen hand och det ska TNF ha all cred för, jag gjorde det ensam på mindre en fem minuter mitt inatten första gången jag provade. Det står bra och stabilt och allt verkar bra. Men innertältet blir som sagt dyngsurt om det regnar under uppsättningen. Detta talar ju ganska kraftigt för Hilleberg om tältet är tänkt att användas i Sverige.

// Jonas
 
Bibler......

Hilleberg hit o TNF dit ....

Är du ute efter kvalitet som inte tar upp liten plats eller vikt i ryggsäcken????

Kolla in Bibler ..... Black Diamonds tältmärke... Håller en mycket hög kvalitet och klara av riktigt rock'n rollväder som TNF och Wild Country länge haft monopolställning på ...... lättanvända och kan även köpas i grönt till skillnad mot TNF:s 4-säsongstält vilket kan vara trevligt här i lilla Sverige

Och om du är ute efter lite lugnare sysslor såsom fjällvandring så funkar tältet utmärkt till det oxå.....
 
Vad ska det användas till?

Tack för era svar!

Jag ska använda det mestadels när jag är ute och paddlar i skärgården och är i fjällvärlden. Priset kvittar nästan, dyrt eller svindyrt gör detsamma bara jag blir nöjd. Tältet ska inte agera som ett segel eller kröka bågar när det blåser 25-30 m/s.

Tycker Hillebergs vanliga tält verkar OK, men de verkar instabila förutom Hilleberg Tarra. Detta tält verkar då lite krångligare att sätta upp ensam än t.ex. TNF:s tält. Dock verkar ju fördelen vara ihopsatt inner- och yttertält på Hilleberg.

Ett alternativ kanske är Genius 2-3 från Haglöfs, dock verkar ingen ha hårdtestat det direkt.

Jag förstår inte att Hilleberg prisas så pass mycket, tycker att vävarna/kvilitet verkar var minst lika hög (om inte högre) i TNF:s tält. Har jag fel?
 
Olika preferenser

Peter, svaret på din fråga är enkelt......

....skojade bara :)

Mer allvarligt så håller Hilleberg hög kvalitet på
materialet och har förmodligen de bästa lösningarna
för svenska förhållanden (läs regniga fjäll). De är
enkla att sätta upp och har fina utrymmen.

TNF har kanske bättre material (diskuterbart), är
extremt vindtåliga och tysta rätt uppsatta men som
sagt en helt annan skola för uppsättning och mindre
absider.

Frågan är vad DU prioriterar?

/mats
 
Tröttnat på TNF och Hilleberg?

Det finns ju flera andra bra tälttillverkare som gör självstagandetält som passar bra för paddling och fjällvandring. Har själv ett Moss Titan som jag tycker funkar toppen för just fjällvandring och vintertältning men framförallt paddling. Lite tungt men helt annan boendekomfort än i svenska tält. Inget ont om Hilleberg de gör förträffliga tält men jag tycker de är lite (onödigt) trånga, mörka och framförallt så vanliga. För hur ofta spöregnar det när man sätter upp tältet? Inte tillräckligt ofta på mig i varje fall. ;-)

Kolla in hur de ser ut på http://www.backcountry-equipment.com eller Moss egen hemsida http://www.mosstents.com
Jag tror att SWIMA http://www.svima.se i Stockholm fortfarande säljer Mosstält. Köpte mitt på Mountain Equipment COOP i Canada http://www.mec.ca för några år sedan.

Lycka till!
Hans
[Ändrat av Hans R 2001-07-16 kl 16:54]
 
Ang. "geniala" tält!

Hej Peter! Nu kan jag inte hålla tyst längre! Jag förstår nämligen inte hur Haglöfs Genius kunde få så pass höga betyg i Utemagasinets stora test(4/4/4 = högsta betyg!).
Visst är det ett fint tält och det skall understrykas att jag inte har någon som helst erfarenhet av detta tält! Men testpatrullen hade flera invändningar tex för liten ingång(hur fungerar detta vinertid?), längre uppsättnings tid än de snabbaste resta tälten, dåligt spännd gummikord i bågarna samt vikten av att inte tappa bort golvet...

Ingenting om hur det är att resa, eller packa, i svåra förhållanden. Man får därför läsa mellan raderna och gissa för att skapa sig en bild.
Funderar på hur det är att resa i tex skymning/mörker när man skall placera 4 färgkodade bågar(i 2 färger/par) i 8 färgkodade öljetter, klicka fast inner tältet med 13 spännen(Genius3/4)! Sedan skall yttertältet sättas fast med kardborrefästen och färgkodade klicksännen!

Hur är det att göra dessa moment, som är väl många till antalet, i snö och kraftig kyla med hanskar?

Hur är det att resa i regn och blåst med först ett löst golv som skall sättas fast med pinnar?
Och hur gör man detta på skärgårdens klippor?
Här tycker jag mycket av de fördelar som ett skälvstagande kupoltältet annars har över ett enklare och lättare tunneltält försvinner. Golvet borde blir ganska blött innan man får dit bågarna och yttertältet!
Har man sedan förvarat det vita(!) innertältet nerpackat separat, så är detta förhoppningsvis torrt när man sedan går in och fäster detta från insidan(tag av leriga skor först?)!

Några här på Utsidan äger detta tält och vad jag kunnat läsa anser vissa att det är för mörkt inuti(http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7519). Utemagasinet anser dock att det är ljust inuti...!

Det är inte utan anledning som det känns som en "vackert-väder-test". Försökte därför läsa mig till hur de testar och det enda info jag fann var att de sätter upp tälten , packar ner dem och sedan upprepar detta flera ggr! Hur man då kan påstå att detta är utmärkt för tex vinterfjäll kan man fråga. I motsats till Utemagasinets uppfattning tycker jag att konstruktionen inte känns så "spännande" längre!

Mer information om Haglöfs får man om man besöker det utrymme som tältet fått här på Utsidan: http://www.utsidan.se/utrustning/genius.htm. I konstruktören Andreas Bengtsson visserligen intressanta berättelse lanserar han idén om "den dynamiska absiden"(att kunna minska innertältet till förmån för en större absid) som sin egen. Vad jag vet har detta varit möjligt med flera andra tillverkares tält, bla alla Hillebergs, i vart fall 15år!

Vikten av ha två absider förklaras med att "man skall slippa klättra över varandra" men detta är just vad man får göra i Genius2/3 och om man ligger i mitten av Genius3/4!? Min erfarenhet säger att man inte behöver detta tält om man ligger med huvudet mot öppningen/absiden som tex Hilleberg Nallo och MountainHardwear Light wedg 2!

Vad använder jag själv då? Ett helt vanligt Hilleberg Nallo3 (http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=624) som jag lätt reser i storm, regn och snö. Man skall veta att detta tält är en ganska gammal konstruktion som var "genial" när det kom för ca 10-12år sedan. Den står sig mycket bra än i dag då det var, till skillnad mot Haglöfs, konstruerat som ett lättvikts tält. Pgr av detta och att de är av helt olika typ av tält är de svåra att jämföra. Anser dock att tunneltällt minimalistisk konstruktion generellt är svåra överträffa. Speciellt när vikten och spelar roll som tex vandring. Vid paddling är möjligen packmåttet viktigt men vikten är dock ointressant.

Bågarna är bökiga att få i hällerna när det blåser och regnar, sant! Det är dock inga problem då jag brukar sätta mig i skydd av en klippa eller träd och göra detta och sedan placera tältet där jag vill ha det.

Av de 13 pinnarna använder jag sällan fler än 4-8st. Den extra golvväven man kan köpa väger ca 420gr om man vill täcka även absiden och sitter, precis som innertältet, färdigkopplat och skyddat innanför yttre tältduken.
Att använda sten att säkra linorna på klippiga öar vid stark vind är inte idealiskt men fungerar utmärkt, och tunnel tält duger gott att använda på en skärgådspaddling. Vill man kan klippa till tygbitar att lägga sten/sand i och koppla till linorna så att dessa ej slits i onödan.

Vikten är 2.8 kg (3,5 kg Genius2/3), och ökar något ytterligare om man vill tälta i 25-30 m/s, då extra linor och pinnar kan behövas. Tror dock ingen vettig människa vill vara ute och paddla då.

Betr. vävarna är det svårt att hitta dåliga i detta prissegmentet. Hilleberg har erkänt hög rivstyrkavet. Jag har en gång provat och misslyckats med att riva av en tygbit av deras material. Hillebergs golv klarar minst 6000mm medans Haglöfs och TNF klarar minst 5000mm enligt enligt översikten. Ytter tälten är nog lika(2000mm).

Om jag skulle ge ett köpråd så tycker jag att Hilleberg Niak(2pers, 2,5kg) är det perfekta vandrings och kanottältet. Att även det fick högsta betyg är lättare att förstå. Har blivit ganska vanligt bland paddlare i Stockholm och passar utmärkt för oss vanliga frilufts människor.

Nu kan man inte lasta Haglöfs för Utemagasinets dåliga test, eller påstå att Haglöfs Genius är ett sämre tält än Hilleberg mfl. Alla tält är kompromisser gjorda utifrån snäva ramar så man kan inte få allt. Löser man en knut har man två nya.
Men historien om Genius framstår lite som "sagan om kejsarens nya kläder"....;)
MVH!
Peter
 
Tack!

Tack så mycket för era svar, har blivit klokare (tror jag).

Igår samlade jag ihop svaren och åkte och lånade några TNF-, Hilleberg- och Haglöfstält och satte upp dom bredvid varandra. Kom fram till att Hilleberg har fördelar fast det är lite instabilt, tänker då på ett Niak.

Måste bara kommentera följande citat från theDude: "Vikten är 2.8 kg (3,5 kg Genius2/3), och ökar något ytterligare om man vill tälta i 25-30 m/s, då extra linor och pinnar kan behövas. Tror dock ingen vettig människa vill vara ute och paddla då."

Det är just det, hade jag varit ute och paddlat så hade det inte varit några problem. Men jag vill gärna ligga i ett tält då, det är därför det måste klara 25-30 m/s. Om man är ute i fyra veckor kan man ogärna åka hem när det blir däligt väder. Dock verkar det klara av en normal storm och är enkelt att sätta upp själv vilket gör att det passar mig.

Tack än en gång.

/Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
astri tvåmanstält som går snabbt att sätta upp Bo och sova 13
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
Vindskydd Litet tvåmanstält Bo och sova 15
tabula Lätt tvåmanstält i rimlig prisklass Bo och sova 2
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.