North Face Talus 2/ Tadpole 2?

Letar efter ett nytt 2manna tält och fastnat för dessa två modeller från TNF, jag studerar så har inte så stor budget och de känns ändå som bra tält för lite mindre pengar än Hilleberg, Helsport, Exped och andra.

Talus: http://www.outdoorexperten.se/p-26224-the-north-face-talus-2.aspx

Tadpole: http://www.ellis-brigham.com/products/the-north-face-tadpole-2-eu-tent/204557

Undrar om det är någon som har erfarenhet av dessa tält? Jag har tänkt använda det för fjällturer mellan 5- 7dagar främst. Jag är 188cm lång så jag måste ju få plats med en annan person i tältet också, Tadpole verkar aningen litet men har även läst en del som säger att det funkar bra för 2pers.

Tack på förhand!
 
Har använt Tadpole vid kajakturer. En klassiker som är självstående förutom absiden som måste spännas ut. Tycker det är trångt för två, speciellt om två har varsin ryggsäck som man vill ha i skyddad i absiden. Då blir det trångt. Talus känner jag inte till, men har det två absider hade jag nog valt det framför Tadpole.
 
Har ingen koll på tälten du listar, men en för mig viktig grej för tält som ska användas i nordiska blöta förhållanden är att yttertält och innertält reses samtidigt, vilket kanske kan vara klokt att kolla.
 
Jag har ett tnf tält i den här prisklassen, stormbreak 2.

Vet att det är ganska likt talus 2, för att jag tittade på det också när jag köpte mitt.

Talus har två absider, men en ingång har jag för mig. Den andra sidan är en lucka man öppnar för att förvara ryggsäck och annat.

Jag tror att det är samma golv i talus och stormbreak, och mitt tältgolv släpper in ganska mycket fukt från marken.

Yttertältet på både talus och stormbreak går inte att dra ner ända ner till marken. Det blir alltså en ganska stor glipa mellan mark och tält, och om det blåser mycket kommer du att bli tvungen att dra ner yttertältet mot sidan där vinden kommer ifrån så att det inte blir som ett vindfång, och det kan bli jobbigt om det regnar mycket för den andra sidan av tältet kommer att bli blött för att innertältet blir lite utsatt. Inget tält för kalfjället.

Yttertältet på mitt har varit helt tätt i flera dagar av regn, men jag hade tittat på ett annat tält för fjällmiljö.
 
Det gamla tadpole har vi använt mycket, det går så snabbt att få upp att det inte är något större problem att ytter- och innertält inte sitter ihop, innertältet hinner inte få många droppar på sig även om det regnar. Konstruktionen har fördelen att vara väldigt välstämda och tyst. Dock använder vi det inte längre i fjällen eftersom det blir lite dragigt med bara myggnät. Jag har inte koll på den nya versionen, men den gamla är inte jättestor, absiden är också liten så man vill gärna tömma ur ryggsäckarna en del och ha mer prylar i innertältet.
 
Tadpole är ganska litet för två personer. Jag är 178 cm och får lagom plats på längden. Är man 1 dm längre blir det nog på gränsen. Det går inte att få in två liggunderlag (normal bredd) bredvid varandra utan att de överlappar en del. Funkar helt ok om man tycker om den man delar med eller medvetet prioriterar bort bekvämlighet men nog blir det lite trångt allt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carled 2-manna tält (2-3000 kr) North Face Triarch? Bo och sova 12
vandrafjäll Helt otroligt av North Face garantier Bo och sova 8
Matthias87 Tälta i Island - håller vårat North Face Rock 3-tält? Bo och sova 15
patbos North Face Triarch 2 Bo och sova 2
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
Tundraman The North Face O2 ul tält 2015 Bo och sova 12
Brato Everest ADV Light vs The North FAce Big FAT FROG 2 Bo och sova 6
slackie Dilemma - North Face VE-25 eller Marmot Limelight 3P? Bo och sova 15
an0rak Behålla impulsköp? - The north face rock 2 Bo och sova 9
percabalo North Face VE 25, reservdel Bo och sova 2
Rub HJÄLP! The North Face Rock 2 Bo och sova 3
hannulan North Face Rock 2 Bo och sova 14
Soffgrupp Vad tror ni om The North Face Rock 22? Bo och sova 5
j_felix The North Face Scorpio Bo och sova 5
Dbang The North Face - Merlin 33 Bo och sova 1
aemolin North Face Bo och sova 1
atta Marmot, Bergans, Jack Wolfskin, North Face? Bo och sova 6
alle_nilsson North Face VS Bergans Bo och sova 4
Elin L Ajunglika kompakt vs North face blue kazoon Bo och sova 16
grodanbolle North Face nya sovsäckar. Bo och sova 3
jjjjy66 The North Face Tadpole 23 Bo och sova 6
mellgren The North Face 2.1??! Bo och sova 10
molke RP North Face 2.1 Bo och sova 2
ma_haa Åsiker om RP North Face 2.1 från North Star Trading? Bo och sova 2
The North Face Harrier 2 Bo och sova 1
Hans Linde laga tältbågen på et North face Bo och sova 1
sso The North Face Bo och sova 0
paolsson North Face Northwind Tält Bo och sova 0
FruNalleman Tältfråga: Nån som testat North Bend Focus 2? Bo och sova 4
erik_ulricehamn True North Trek 4 Bo och sova 4
hedersmannen North Bend? Bo och sova 0
Örjan Tältbågat till Mckinley North Light Bo och sova 0
i Grycksbo "sport trek", produkter från "north star trading" Bo och sova 2
hannulan Vattentäthet hos tält - Nort face solo 12 speciellt. Bo och sova 1
sampa42 NorthFace Talus 23 ? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.