North Face Talus 2/ Tadpole 2?

Letar efter ett nytt 2manna tält och fastnat för dessa två modeller från TNF, jag studerar så har inte så stor budget och de känns ändå som bra tält för lite mindre pengar än Hilleberg, Helsport, Exped och andra.

Talus: http://www.outdoorexperten.se/p-26224-the-north-face-talus-2.aspx

Tadpole: http://www.ellis-brigham.com/products/the-north-face-tadpole-2-eu-tent/204557

Undrar om det är någon som har erfarenhet av dessa tält? Jag har tänkt använda det för fjällturer mellan 5- 7dagar främst. Jag är 188cm lång så jag måste ju få plats med en annan person i tältet också, Tadpole verkar aningen litet men har även läst en del som säger att det funkar bra för 2pers.

Tack på förhand!
 
Har använt Tadpole vid kajakturer. En klassiker som är självstående förutom absiden som måste spännas ut. Tycker det är trångt för två, speciellt om två har varsin ryggsäck som man vill ha i skyddad i absiden. Då blir det trångt. Talus känner jag inte till, men har det två absider hade jag nog valt det framför Tadpole.
 
Har ingen koll på tälten du listar, men en för mig viktig grej för tält som ska användas i nordiska blöta förhållanden är att yttertält och innertält reses samtidigt, vilket kanske kan vara klokt att kolla.
 
Jag har ett tnf tält i den här prisklassen, stormbreak 2.

Vet att det är ganska likt talus 2, för att jag tittade på det också när jag köpte mitt.

Talus har två absider, men en ingång har jag för mig. Den andra sidan är en lucka man öppnar för att förvara ryggsäck och annat.

Jag tror att det är samma golv i talus och stormbreak, och mitt tältgolv släpper in ganska mycket fukt från marken.