Ajunglika kompakt vs North face blue kazoon

Hej!
Håller på att köpa sovsäck för att användas vid fjällvandring, camping och kajak paddling. Jag väljer mellan en ajungliak kompakt i syntet (ca 1530 g) pris 1650 kr och en North face blue kazoon, dun (600 fp)(ca 1340 g) pris 1800 kr. Är det någon som har testat någon av dessa och kan ge mig lite råd.

MVH Elin
 
Blue Kazoo

Hej,

Jag har haft min Blue Kazoo i 2 år och är nöjd. Jag har även Agjunilak kompakt men avänder den inte. Det är inget fel på på den men jag väljer alltid Blue Kazoo pga den tar mindre plats och väger lätt. Samt det är en fin sovsäck med bra garanti. Den isolerar mycket bra och jag sover gott i den. Jag använder den till allt tex fjällvandring. Men ska du använda sovsäcken till paddling och det är mycket fuktig eller det kan bli blött beroende på omständigheterna så kanske det är bättre att ta Agjunilak Kompakt istället.

Jonas
 
priset?

Är själv ute efter ev Blue Kazoo säck. Men var köper men en sådan för 1800:-?
Priser jag fårtt ligger mellan 2190:- och 2390:-.

För övrigt har brorsan en Kompakt Ajungilak och är mer än nöjd med den.

Jonas B
 
Re: priset?

moasiri; sa:
Är själv ute efter ev Blue Kazoo säck. Men var köper men en sådan för 1800:-?
Priser jag fårtt ligger mellan 2190:- och 2390:-.
Jag har inte heller sett någon Blue Kazoo under 2000 spänn och isåfall så tycker jag att man får klart mer för pengarna om man köper en Marmotsäck, t.ex. en Marmot Sawtooth.
 
Blue Kazoo

Hej,
även jag har båda säckarna och tar alltid min Blue Kazoo utom när det finns överhängande risk för stor väta. Då känns syntetsäcken säkrare. Blue Kazoo är varm och bekväm. För din info finns det en TNF säck som heter Blue Igloo. Det är i princip samma säck som Kazoo men med mått som (kanske) passar kvinnor bättre. Den har även lite mer fyllning för bättre isolering mer info på http://www.thenorthface.com/opencms/opencms/tnf/gear.jsp?productId=190 (199 USD + frakt etc på TNF sajten).
Min sambo har den och trivs lika bra med den som jag med min Kazoo. Trots de olika måtten så fungerar de även utmärkt som "dubbelsäck" (om dragkedjorna är L/R förståss) om det är aktuellt ;-).

Lycka till, Leif
 

Guest

Gäst
Dun kontra syntet?

Ja, frågan är väl om du vill ha dun eller syntetisk? Dun väger mindre, håller längre, tar mindre plats, dyrare, syntetiska väger mer, tar större plats, billigare, "tål" fukt och vatten bättre än dun, osv. Vilken material man tycker är bekvämast, allergi, osv. osv. Lycka till :)
 
Re: Dun kontra syntet?

akkko; sa:
Dun väger mindre, håller längre, tar mindre plats, dyrare, syntetiska väger mer, tar större plats, billigare, "tål" fukt och vatten bättre än dun, osv. Vilken material man tycker är bekvämast, allergi, osv. osv. Lycka till :)

Njae, är inte detta en saning med modifikation??? Tidigare var det precis som du säger, men sedan TNF för ca. fem år sedan tog fram syntetfyllningen Polarguard Delta, är viktfördelningen annorlunda. För att jämföra TNF's Blue Kazoo (dun) och Cat's Meow (syntet), som båda har en komforttemperatur på -7 grader, så väger dunsäcken 1355 gram och syntetsäcken 1273 gram. D.v.s. 80 gram till syntetens fördel!! (Dessutom har då syntetsäcken ett bättre yttermaterial, Firestorm i stället för det nu lite omoderna Pertex.)


Jag tycker Cat's Meow är en superb syntetsäck som håller hög kvalitet (TNF packar inte ner säcken i kompiressionspåsen under lagring, grovt tyg vid dragkedjan så att det inte ska fastna m.m.) för ett vettigt pris, ca. 1800:- Dessutom har den ett skönt fluff och många smarta lösningar!

För mer info, se Blue Kazoo och Cat's Meow, samt en gammal tråd.

Hoppasni blev något klokare!

/ Nicke


[Ändrat av Niklas L 2004-08-23 kl 08:39]
 
Trångt?

Min fru har en Ajungliak kompakt. Hon upplevde den som trång och har därför köpt till en kil för att göra den vidare.

Jag valde mellan en av Haglöfs modeller och Ajungilaken häromåret och valde Haglöfs då den var betydligt vidare.

Detta är tycke och smak och beror på om du är en "med-" eller "i-"vändare i sovsäckar.

Trång säck är varmare men kan vara ett elände om de alltid vaknar med öppningen i nacken etc.

Thure
 
Bra kvalitet

Jag har använt min Blue Kazoo som enda sommarsäck i över 10 år. Fjällvandring, paddling, skogsturer mm. Den har funkat kanon och är fortfarande i bra skick. Jag har inte haft några problem med blött dun, men jag är ganska noga med att hålla sovsäcken torr.

Peter
 
Jag har haft min Ajungilak Kompakt i nästan 10 år nu (den har säkert ändrats sen dess). Själv tycker jag att den är för varm för sommar- och campingbruk. Den tar dessutom stor plats och är tung.
Jag skulle satsa på en lättare och inte så varm säck.

En ME Marathon eller en Voyager från Robert's står som huvudalternativen när det blir dags för mig att byta.
 
Tack för alla råd!

Tack för alla tips!
Kazoon har jag hittat på Naturkompaniet i Luleå, det är fjolårets model som de säljer ut med 500 krs rabatt.

MVH Elin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Eleanor Mammut Kompakt MTI. Håller den mig varm? Bo och sova 8
wajder Billig och kompakt sommardäck? Bo och sova 2
behedwin Sovsäck, varm men kompakt Bo och sova 28
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
4nders Prisvärt kompakt tält? Bo och sova 1
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
Patcash Ajungilak Kompakt Super Bo och sova 2
zaipper Kompakt vs kompakt light Bo och sova 6
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2
mrbambocha Campa i Afrika: lätt, kompakt, billig utrustning Bo och sova 13
akerman Bergans Kompakt Bo och sova 2
mler Earlylight VS. Kompakt 2 Bo och sova 11
ripnils Nya Bergans Kompakt Bo och sova 1
kristofer_wallmark Bergans Kompakt 2 - vill veta mer! Bo och sova 11
Colonel_Anders Bergans Kompakt 2 eller Fjällräven Skule R/S Bo och sova 2
reflex Bergans Kompakt? Bo och sova 8
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
rezet Bergans Kompakt 3 Bo och sova 7
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
johanniska Tips på bra kompakt lättviktssovsäck? Bo och sova 25
skogstösen Bergans Kompakt 3/HB Nallo Bo och sova 3
sunderlux Bergans kompakt Bo och sova 25
caisar Kompakt sovsäck ner till nollan? Bo och sova 5
CrossM Synpunkter på Ajungilak Kompakt 2000? 3Säsongs Bo och sova 0
CrazyFin Helsport Jotunheimen och Masi eller Ajungilak Kompakt? Bo och sova 2
manke Kompakt vinter Bo och sova 2
manke Ajungilak kompakt 2000? Bo och sova 1
Nanobell Tyin eller Kompakt? Bo och sova 8
Ajungilak Kompakt Summer? Bo och sova 2
Är Ajungilak Kompakt Winter bäst? Bo och sova 4
carled 2-manna tält (2-3000 kr) North Face Triarch? Bo och sova 12
vandrafjäll Helt otroligt av North Face garantier Bo och sova 8
Matthias87 Tälta i Island - håller vårat North Face Rock 3-tält? Bo och sova 15
patbos North Face Triarch 2 Bo och sova 2
Almijo North Face Talus 2/ Tadpole 2? Bo och sova 5
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
Tundraman The North Face O2 ul tält 2015 Bo och sova 12
Brato Everest ADV Light vs The North FAce Big FAT FROG 2 Bo och sova 6
slackie Dilemma - North Face VE-25 eller Marmot Limelight 3P? Bo och sova 15
FruNalleman Tältfråga: Nån som testat North Bend Focus 2? Bo och sova 4
an0rak Behålla impulsköp? - The north face rock 2 Bo och sova 9
percabalo North Face VE 25, reservdel Bo och sova 2
Rub HJÄLP! The North Face Rock 2 Bo och sova 3
hannulan North Face Rock 2 Bo och sova 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.