Är Ajungilak Kompakt Winter bäst?

• Trådstartare magnus_ost@hotmail.com (Magnus Östberg)
  • Start datum

magnus_ost@hotmail.com (Magnus Östberg)

Gäst
Hejsan.

Har tittat på Ajungilaks kompakt winter. Verkar vara en bra kompromiss när det gäller temperaturgränser och vikt. Den väger 1750g och går till -12 (extr. -20).
Någon som vet någon värdig konkurrent till denna säck? Eller är det så att Ajungilak är bäst helt enkelt?

Jämför...

Hej,

om temperaturgränser och sovsäcks prestanda, se diskussion 190 med svar nedan. En syntetsäck kan aldrig mäta sig med en dunsäck när det gäller värme/vikt/volym-relationen.

M V H

Johan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Alternativ!

Carinthia är ett österrikiskt märke som inte nämns särskillt ofta men har bra prestanda. Priset är något lägre än ajungilak och likaså vikten. Finns bland annat på "Vildmarksshopen" i Luleå.

VauDe har prisvänliga dunsäckar och temperaturgraderingen följer ex mountain equipment om man jämför dunfyllning och vikt. Dessa säljs exempelvis på "north star trading" (finns i företagsregistret). Deras syntetsäckar har polarguard 3D i säckarna och dom graderas lika, i temp och vikt, med dunsäckarna vilket ju verkar lite knepigt.

Ett exempel på deras dunsäck är:

90/10 dun 700 fillpower, 1000g fyllvikt, totalt 1,6 kg och temperatur komfort -18, extremtemp -29, pris ca 2300-2500 kr.
Detta blir ju lite dyrare än syntet men skulle jag investera skulle denna säck vara ett hett alternativ.

Mountain equipments motsvarande dunsäcker är inte mycket dyrare dock. Finns på "highsports" i företagsreg.

Det finns en del att fundera över som du nog redan vet.

/Urban.

Untitled

Tänk på att minus 12 betyder kanske bara minus 5 i verkligheten beroende på hur frusen du är och i vilket skick du är i när du lägger dig.

duger inte som vintersäck

Hej !

Jag tycker att den sovsäcken inte är tillräckligt varm för att gå att använda på vinterturer.
OK vårvinterturer går det kanske bra, dvs april-maj men annars så tycker jag komforttemperaturen bör ligga på -20 eller -25. Jag använder själv Ajungilak Tyin och den väger lite mer (2250 gram eller nåt liknande) men det är värt varje gram.

Min sovsäck har jag sovit gott i ner till
-25.Kompromissa inte när det gäller att sova gott på natten !

Jag har en Haglöfs Blacklite på sommaren med komforttemp -5 och då frös jag rejält en natt då det var -2 grader. Så det där med temperaturgränser ska man inte lita på. Ta till rejält och skaffa en varm säck !

Spara vikt kan man göra när det gäller helt andra saker. Möjligen skulle jag överväga att skaffa en dunsäck om jag skulle vilja spara gram beträffande sovsäck.

Hälsningar Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips