Tyin eller Kompakt?

Hej, inför sensommarens fjällvandring funderar jag på att byta ut min gamla Haglöfssäck mot en Ajungilak. Valet står i så fall mellan Tyin och Kompakt. Vilka för- och nackdelar har dessa säcker om man jämför dem? Eller finns det någon bättre säck i samma prisklass (1400-1600 kr)?
 
Kompakt vinter

Jag har en kompakt vinter, som kan räknas som en tre och en halv sässongssäck. Mycket varm och go. Väger ca 1700g (runt en kr/g), vilket är ok för en syntetsäck ner till -15 i komforttemp. Komplettera med en innerpåse i siden så har du en perfekt säck i de flesta förhållanden utom möjligen i högsommarvärme och extrem kyla.

Tyin väger lite mer men tål bättre värme. Problemet är att den blir olidlig i värme.

Jag gillar min kompakt

Anders V
 
Varm säck.

Jag har en Ajungilak Kompakt Vinter. Den är toppen. Varm å' go'! Har tältat med den ner till sisådär -10 och sovit gott. Nu finns den med vattentätt yttertyg. Byter jag blir det till en sån.
-Björn J.
 
fina Kompakt

Jag är jättenöjd med min Kompakt som klarar -10 med påslakan och ett bra liggunderlag. Fanns i olika längder när jag köpte min inför Sarekdebuten hösten -92. För varm för sommarsömn i skogstrakter.

Friska hälsningar från Västerås
 
Varm och lätt med dun

Välj gärna en lättare och varmare säck med dun för ungefärligen samma pris om du köper från utlandet. Det finns relativt billiga dunsäckar i mycket god kvalite som lätt slår dessa syntetsäckar. Kolla gärna in de amerikanska säckarna från REI (www.rei.com) eller kanadensiska på http://www.mec.ca. Där finns relativt billiga dunsäckar med god kvalitet. Tex mec raptor på 1,4 kg och i -10 graders klassen för kring 1700 kr eller rei down time som finns i olika prisklasser och temperaturer. Lycka till!
 
Kompakt vinter

Hur fungerar Ajungilak Kompakt vinter under vår och höst.
Går den att använda i fjällmiljö under sommaren kanske?
MVH Magnus
 
Själv använder jag en tyin vinter som sommarsäck, men så är jag också en extremt lättfrussen person..hehe, det är en mkt bra säck men den tar stor plats i ryggan + att den väger en del...En kompis till mig använder kompakt basic 3 säsonger av fyra så det där e väl lite individuellt....Plus med kompakt är iallafall att du får en lägre vikt samt att den numera finns att få vattentät...

MVH

Janne
 
Tyin

Jag kör med min Tyin på vår, höst och vinter.
Tycker den är alldeles för varm på sommaren. Då kör jag med en rätt billig Caravan säck.
Tyin fungerar utmärkt under de andra månaderna. Har även testat den på Svalbard under rätt jobbigt väder.
Nackdelar i form av vikt och volym.
Gillar inte dun eftersom det blir odugligt om det blir blött. Om det inte är extrema minusgrader förståss.
 
Kompakt passar mig...

Jag har precis kommit hem från en vecka i Abisko med temperaturer ned mot minus 20 grader.

Polaren körde en Hardware Mountain dun (-20 för dryga 2tkr på kropp.com) och jag en Kompakt Winter kompletterat med en egensydd inlägg i fleece (150 kr totalt).

-Jag tror vi sov lika skönt båda två... trots kylan!

Dock... minus på min lösning pga utrymmeskrav i ryggsäcken samt lite vikt...

Men... jag brukar ha min säck på vår, sommar samt höstturernav vilket fungerar bra! Är det för varmt tar jag bara med mig fleeceinlägget!

Köp en kompakt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
omaisgrande Mammut Tyin MTI 5-Season Bo och sova 2
johanniska Ajungilak Tyin Bo och sova 9
Jock Scott ajungilak tyin komforttemp ?? Bo och sova 7
Nemo Ajungilak Tyin Elite Bo och sova 0
Ajungilak Tyin Winter Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.