Earlylight VS. Kompakt 2

Jag ska köpa ett 2-manna tält och har nu bantat ner min lista (efter oräknliga timmar på internet och affärer) till Marmot Earlylight 2p och Bergans Kompakt 2.

Jag vet att det valet av tält beror på hur och vad jag ska använda det till, men jag undrar nu vilket NI skulle välja och varför?:)

Jag uppskattar verkligen svar.

Vh
En förlorad människa i tältdjungeln
 
En detalj som fått mig att välja bort Marmot när jag tittat på tält, är att yttertältet ofta på deras tält slutar för högt ovanför marken, dryga decimetern... det har fått mig att välja andra tält.

Så i ditt fall skulle jag alltså ta Bergans. Har dessutom för mig att dom kommer i någon lättare variant nu, någon som vet? Tittade på tälten på utemässan och dom såg riktigt fina ut.

Thomas
 
Bergans nästan alla gånger.

Jag har både marmot och berganstält Mitt marmot tält är ett snarlikt earlylight, hette racer X då jag fick det.

Varför Bergans:
Duk som går ner till marken, man sätter upp inner och yttertält samtidigt. Mycket lättare att sätta upp i vind. lägre och vindtåligare.

Varför inte Marmot:
Jag har dåliga erfarenheter av marmot tält i vind. marmottältet är i mitt tycke ett sommartält. Bergans tältet har betydligt fler användningsområden. Marmot har dock några fördelar; bättre bokomfort i och med att det är högre i tak och två ingångar och absider är ljusare och luftigare.

Således: Bergans för tuffare väder med vind och regn. Ett pålitligt tält, konstruktionen är ju beprövad...

Marmoth för ljusa sommarnätter med bra väder.

Mvg Jesper
 
håller med jesper
valde mellan dom här tälten för året också, valde kompakt 2 efter 25 nätter i väldigt varierande väder (piskande regn, kraftig vind) är jag mer än nöjd!
 
Tack för era svar... jag kan med glädje säga att jag nu har ett kompakt 2 som ligger å väntar på att bli testad. Å så fort vädret är lite ruskigt ska det upp.. ja lägntar:)
 
Tack för era svar... jag kan med glädje säga att jag nu har ett kompakt 2 som ligger å väntar på att bli testad. Å så fort vädret är lite ruskigt ska det upp.. ja lägntar:)

Då får vi kanske jämföra sen då, har nämligen ett Earlylight 2 som åxå ligger väntar på att bli uppsatt :)
Ett litet impulsköp då priset ändå var rätt hyfsat.... Kommer användas sommartid under några få dagar, så får duga gott iår iaf :) Men som nån sa här, yttertältet lämnar en dryga decimeters glipa mot marken, får se hur det funkar då....

//MD
 
Så i ditt fall skulle jag alltså ta Bergans. Har dessutom för mig att dom kommer i någon lättare variant nu, någon som vet? Tittade på tälten på utemässan och dom såg riktigt fina ut.

Thomas

Visst finns en lättare variant.
images%5Citems%5Cmaxi%5CBS6040BE.jpg

Kompakt light 2. Tror det är drygt 4hg lättare.

Är sugen på att spana in detta själv.

//Peter
 
räcker 5000mm i golvet?

Försöker väcka liv i den här tråden igen.
Tycker att bergans kompakt light 2 verkar intressant, men är det inte lite klent tilltaget med 5000mm vattenpelare i golvet? någon som har provat tältet och kan svara på om det räcker, eller om fukten går genom golvet vid blött underlag.

Har främst tänkt mig att använda tältet på fjällvandringar, kan tilläggas.

Är tacksam för svar.
MVH Daniel
 
Försöker väcka liv i den här tråden igen.
Tycker att bergans kompakt light 2 verkar intressant, men är det inte lite klent tilltaget med 5000mm vattenpelare i golvet? någon som har provat tältet och kan svara på om det räcker, eller om fukten går genom golvet vid blött underlag.

Har främst tänkt mig att använda tältet på fjällvandringar, kan tilläggas.

Är tacksam för svar.
MVH Daniel

standard...
 
Försöker väcka liv i den här tråden igen.
Tycker att bergans kompakt light 2 verkar intressant, men är det inte lite klent tilltaget med 5000mm vattenpelare i golvet? någon som har provat tältet och kan svara på om det räcker, eller om fukten går genom golvet vid blött underlag.

Har främst tänkt mig att använda tältet på fjällvandringar, kan tilläggas.

Är tacksam för svar.
MVH Daniel


Har inte provat kompakt light 2, men det ser bra ut. Eller kanske detta tält ?
http://www.odoo.tv/Marmot-Grid-2P.359.0.html
http://www.livefortheoutdoors.com/V...ackpacking/GEAR-EXCLUSIVE-Marmot-Grid-2-tent/
 
Bergans nästan alla gånger.

Jag har både marmot och berganstält Mitt marmot tält är ett snarlikt earlylight, hette racer X då jag fick det.

Varför Bergans:
Duk som går ner till marken, man sätter upp inner och yttertält samtidigt. Mycket lättare att sätta upp i vind. lägre och vindtåligare.

Varför inte Marmot:
Jag har dåliga erfarenheter av marmot tält i vind. marmottältet är i mitt tycke ett sommartält. Bergans tältet har betydligt fler användningsområden. Marmot har dock några fördelar; bättre bokomfort i och med att det är högre i tak och två ingångar och absider är ljusare och luftigare.

Således: Bergans för tuffare väder med vind och regn. Ett pålitligt tält, konstruktionen är ju beprövad...

Marmoth för ljusa sommarnätter med bra väder.

Mvg Jesper

Bergans är ett 3, ev 4 säsongers tält medans Earlylight 2 snarast är ett tält för sommarhalvåret. Men som sagts i flera tidigare inlägg har Marmot andra prisvärda 4-säsongs tält av nordisk modell som Nusku 2 och det nya Grid 2. Vill dock varna för de låga/trånga ingången och onödigt finessrika dragkedjor som bara förvirrar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Eleanor Mammut Kompakt MTI. Håller den mig varm? Bo och sova 8
wajder Billig och kompakt sommardäck? Bo och sova 2
behedwin Sovsäck, varm men kompakt Bo och sova 28
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
4nders Prisvärt kompakt tält? Bo och sova 1
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
Patcash Ajungilak Kompakt Super Bo och sova 2
zaipper Kompakt vs kompakt light Bo och sova 6
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2
mrbambocha Campa i Afrika: lätt, kompakt, billig utrustning Bo och sova 13
akerman Bergans Kompakt Bo och sova 2
ripnils Nya Bergans Kompakt Bo och sova 1
kristofer_wallmark Bergans Kompakt 2 - vill veta mer! Bo och sova 11
Colonel_Anders Bergans Kompakt 2 eller Fjällräven Skule R/S Bo och sova 2
reflex Bergans Kompakt? Bo och sova 8
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
rezet Bergans Kompakt 3 Bo och sova 7
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
johanniska Tips på bra kompakt lättviktssovsäck? Bo och sova 25
skogstösen Bergans Kompakt 3/HB Nallo Bo och sova 3
Elin L Ajunglika kompakt vs North face blue kazoon Bo och sova 16
sunderlux Bergans kompakt Bo och sova 25
caisar Kompakt sovsäck ner till nollan? Bo och sova 5
CrossM Synpunkter på Ajungilak Kompakt 2000? 3Säsongs Bo och sova 0
CrazyFin Helsport Jotunheimen och Masi eller Ajungilak Kompakt? Bo och sova 2
manke Kompakt vinter Bo och sova 2
manke Ajungilak kompakt 2000? Bo och sova 1
Nanobell Tyin eller Kompakt? Bo och sova 8
Ajungilak Kompakt Summer? Bo och sova 2
Är Ajungilak Kompakt Winter bäst? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.