2+1

Strax före helgen övernattade jag i tält i Viggeby i min hemkommun Linköping. Det var trist 2+1-väg dit. För hemfärden behövde jag cykla tillbaka en kort sträcka på denna. Jag brukar normalt hålla mig till vägrenen, men den var i detta fall väl smal. Så av omsorg om min säkerhet och hänsyn till andra trafikanter ledde jag cykeln i vägrenen. Men ajgmäkrte att dettutadesen del bakom mig så vid första tillfälle att göra så ledde jag cykeln av vägen och såg mig om. Det som tutade var ett fordon så brett att det nätt och jämnt fick plats mellan räcket och vita linjen. Andra har förklarat att det kan ha varit en hustransport.

Frågan är hur man ska förhålla sig till dessa konstruktioner. Mellan Ödeshög och Vadstena är det på ett ställe 2+1 utan mitträcke och det fungerar smärtfritt. Förra året hade jag cyklat hemifrån till Flen (via Småängen i Motala kommun och Läppe i VIngåker).
Jag hade hoppats på en dagsetapp till Norrköping via Katrineholm, och sedan pendeln hem, men fann situationen efter ett tag närmast outhärdlig. Så jag la om etappen, tog mig till Kolmården via Stavsjö, tältade där och cyklade nästa dag utmed Bråviken och vidare till tågstationen i Norrköping, vilket var rätt smärtfritt och säkert vackrare.

Helt säkert kan 2+1-vägar undvikas på mindre vägar. Min översiktskarta, Östra Svealand, markerar vägarna olika brett med hänsyn till betydelse och kvalitet, som ibland kan vara svårbedömd. Jag är självklart inte förtjust i längre sträckor på grusväg.

Åren 1970-1981var min stora långcykelperiod och då fanns inte dessa problem (men ett fanns då, precis som nu, när det plötsligt vid utfart från städer kan dyka upp förbudsskyltar utan ringaste anvisning om annan färdväg för cyklister).

Det är jobbigt nog att planera cykelturer idag, när turen ofta måste både starta och sluta hemma (på 70-talet polletterade jag ofta cykeln i ena riktningen), men det här är ett inte alldeles lätthanterligt problem.
 
2+1 och andra större vägar ska man undvika när man cyklar. Känns direkt farligt. Ta en lång runda på småvägar istället, finns tusentals. Och såklart bra hjul och däck som klarar grusvägar.
 
När de byggde om riksväg 26/47 till mötesfri 2+1 väg mellan Mullsjö och Jönköping, så blev det också förbjudet att cykla där.

Bitvis blev det en ny vägbanan, å då blev den gamla smala vägbanan ett lågtrafikerat och cykelvänligt alternativ.

Samma sak med länsväg 195 söder om Habo mot Jönköping, som nu också är mötesfri 2+1 väg. Helt förbjudet att cykla där.

Så kolla noga upp alternativa vägar och håll dig borta från dessa 2+1 vägar när du cyklar.

Sedan, om du måste cykla på trafikerade vägar, så kan jag varmt rekommendera Garmin Varia radar + kompatibel cykeldator. Helt suveränt att få information om bakomvarande bilar i tid.
/Niklas
 
Att ha fordon som går i omkring 30 km/h (cykel, A-traktor mm) på samma väg som andra fordon får köra 100km/h (bil och MC) på samma väg är farligt. Vissa 2+1vägar är motortrafikled och därmed inte tilåtna för så långsamma fordon och det är bra. De som inte är motortrafkled, ja där är det inte förbjudet att cykla (om det inte skyltas annorlunda) men jag tycker det är olämpligt. Även om det är tillåtet tror jag de felta låter bli, av omsorg om både sig själv och andra trafikanter. Men det kan vara svårt att se på en karta var man får och inte får cykla.
Jag hade valt annan mindre väg med lägre hastighetsbegräsning. Visst kan man hävda sin rätt att cykla där men med fara för liv och dessutom risk att man skapar fara även för andra som tvingas bromsa, köra bakom i cykelfart, köbildning osv. På motsvarande sätt hade jag ogillat om bilister kör på cykelbana. Jag föredrar också dedikerad cykelväg då man inte delar med gående i 2-5 km/H - det är också stor fartdiffernes med en cyklist.
Genom att separera trafikanter efter hur fort de rör sig får vi en säkrare trafikmiljö.

/Patrik,
 
Taskigt att exkludera de som bott i området innan 2-1 vägen kom till och cyklat, åkt traktor m.m. på gamla vägen. Traktorer brukar väl iof få åka trots den låga farten,
och det är bra. För motionscykling torde klungkörning vara det bästa alternativet och ta upp hela filen för sin säkerhet.
 
Taskigt att exkludera de som bott i området innan 2-1 vägen kom till och cyklat, åkt traktor m.m. på gamla vägen. Traktorer brukar väl iof få åka trots den låga farten,
och det är bra. För motionscykling torde klungkörning vara det bästa alternativet och ta upp hela filen för sin säkerhet.

Jag vet inte vilket som är mest orättvist:
- att en cyklist/traktorförare tvingar 100 bilister att anpassa fart och beteende på en 2+1väg
- att en cyklist/traktorförare får ta en omväg på en annan väg med lägre högsta tillåtna hastighet och 100 bilister kan köra med flyt på 2+1vägen

Där jag bor går det heta diskussioner om a-traktorer på en 2+1väg (skyltad 100km/h) där man kan hamna bakom en a-traktor på enfilig hundrastäcka och är jag sist i den kön med vanlig bil utan LGF-skylt brukar jag tända varningsblinkers för att inte nästa bil bakom som kommer ikapp i 100 km/h ska köra på mig - netto fartskillnad 70km/h. På hur många 70vägar ges man tillfälle att köra rakt in i något stillastående som en bergvägg?

Visst kan man hävda sin rätt och cykla på 2+1 för att man får (om det inte är motortrafikled eller särskilt skyltat) men jag hade om möjligt valt annan väg, alla dagar i veckan. Både för min egen och mina medtrafikanters skull.
Att tänka på sin lagliga rätt i sjukhussängen lockar mig inte.

/Patrik
 
Man behöver inte ställa saker mot varandra, men kan se saker ur olika perspektiv. Bilförare har bilförarperspektiv, motionscyklister sitt och bönderna har sitt.

Vilket är ditt perspektiv?

Det är inte alls säkert det finns lämpliga alternativa vägar om det är ute på landet. Och bönderna måste få åka mellan åkrarna med traktorerna även på 2-1vägen.

Som bilförare gillar jag dessa vägar men avskyr epa-traktorer, men har överseende med riktiga traktorer. Cyklister vet jag knappt jag sett, men skulle passera försiktigt om jag kom ikapp nån.

Som cyklist skulle jag helst undvika dessa så långt som möjligt precis som andra vägar utan vägren.

Som bonde hade jag plöjt upp vägen och odlat potatis där istället.
 
Man behöver inte ställa saker mot varandra, men kan se saker ur olika perspektiv. Bilförare har bilförarperspektiv, motionscyklister sitt och bönderna har sitt.

Vilket är ditt perspektiv?

Det är inte alls säkert det finns lämpliga alternativa vägar om det är ute på landet. Och bönderna måste få åka mellan åkrarna med traktorerna även på 2-1vägen.

Som bilförare gillar jag dessa vägar men avskyr epa-traktorer, men har överseende med riktiga traktorer. Cyklister vet jag knappt jag sett, men skulle passera försiktigt om jag kom ikapp nån.

Som cyklist skulle jag helst undvika dessa så långt som möjligt precis som andra vägar utan vägren.

Som bonde hade jag plöjt upp vägen och odlat potatis där istället.

Du citerade ingen men atnar att den var till mej. Jag vill inte ställa några mot varandra, jag vill istället separera trafikslag som går väldigt olika fort, av säkerhetsskäl. Visst ska man ta hänsyn till medtrafikanter men det känns ändå märkligt när en trafikant ger stork omak för många tiotals andra.
Bilister får inte köra på dedikerade cykelbanor även omde t skulle gå snabbare eller vara närmare. Inte heller får cyklister (undnatag barn under 7 år) cykla på gångbanor, allt för att göra det säkrare för alla.

Mitt pespektiv är att så långt möjligt separera trafikslag som har stor skiland i hastighet och det sagt av säkerhetsskäl.

Vems tid är mset värd, bonden eller cyklisten som sparar 10 minuter på att ta 2+1vägen eller de 10 bilister i kö som kommer fram 3 minuter senare vardera?

Jag har inte det absoluta svaret men tycker att långsamma fordon som cyklister och traktorer (med eller utan a före) bör undvika vägar med 80km/h eller högre, skillnaden i fart är för stor.

/Patrik
 
2+1 och andra större vägar ska man undvika när man cyklar. Känns direkt farligt. Ta en lång runda på småvägar istället, finns tusentals. Och såklart bra hjul och däck som klarar grusvägar.
Det var ingen "runda". Dessutom är alternativen inte så många alls i södra Linköping, p g a de många sjöarna. Jag cyklade med ett bestämt mål, som jag dock modifierade under etappens gång, i Nykil, 2 mil hemifrån. Ett snabbt studium av kartan visade på en rimlig väg till naturreservatet Viggeby. På vägen dit var det kanske 4 km av totalt c:a 20 på 2+1, rätt problemfria, eftersom kanske 2 av 3 bilister visade tillbörlig hänsyn vid omkörningarna.

Den sträcka jag gick på hemvägen, ledandes cykeln, var enligt kartan 500 meter. Alternativet var 350, och just i detta fall var det längre alternativet minst lämpligt p g a det brett lastade fordonet.

Vid ett tillfälle skulle jag följa en cykelbana vid sidan om en 2+1:a. Då såg jag en traktor komma mot mig på cykelbanan. Jag kunde även på avstånd se att marginalen för möte var minst sagt snäv, så jag ställde mig och väntade vid ingången till cykelbanan. Varvid traktorföraren minskade sin hastighet! Så hänsynsfullt!
 
2+1 och andra större vägar ska man undvika när man cyklar. Känns direkt farligt. Ta en lång runda på småvägar istället, finns tusentals. Och såklart bra hjul och däck som klarar grusvägar.
Frågan är om JAG klarar grusvägar. Min cykel klarar rätt mycket, men gropiga och hoppiga vägar hör inte till det som lockar mig ut på vägarna. Dessutom ökar punkteringsrisken på grus, eftersom det kan ligga glasskärvor och spikar dolda i gruset.

För ett par år sen campade jag vid Hättebaden i Tranås och på väg mot Jönköping råkade jag ut för den kanske hemskaste cykelbana jag upplevt, tilt stora delar utan beläggning; ett speciellt brant avsnitt hade det grövsta grus jag nånsin stött på. Jag blev så trött i själen av detta att jag genast ändrade planen och cyklade till Gränna, en mycket kortare, men mycket vacker, etapp,
 
När de byggde om riksväg 26/47 till mötesfri 2+1 väg mellan Mullsjö och Jönköping, så blev det också förbjudet att cykla där.

Bitvis blev det en ny vägbanan, å då blev den gamla smala vägbanan ett lågtrafikerat och cykelvänligt alternativ.

Samma sak med länsväg 195 söder om Habo mot Jönköping, som nu också är mötesfri 2+1 väg. Helt förbjudet att cykla där.

Så kolla noga upp alternativa vägar och håll dig borta från dessa 2+1 vägar när du cyklar.

Sedan, om du måste cykla på trafikerade vägar, så kan jag varmt rekommendera Garmin Varia radar + kompatibel cykeldator. Helt suveränt att få information om bakomvarande bilar i tid.
/Niklas
Den första 2+1 jag stött på var mellan Vikingstad och Linköping; inte kul alls att bli omkörd av traktorer med 2 meter höga hjul, eller så. Sen dess väljer jag det på alla sätt bättre alternativet utmed gamla Riksetta( med cykelbana ela vägen hem!). Här skulle förbud, med tydlig omvägsskyltning, vara till enbart glädje för alla trafikanter.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.