Bra syntetsovsäck

Söker en bra syntetsovsäck som helst är lätt och liten också. Dun utgår tyvärr pga allergi. Har nu en 6-7 år gammal Ajungilak som tyvärr blixtlåset totalhavererat på. Funkar som sovtäcke men knappast lönt att laga. Haglöfs Lupus-20 och Taurus -18 har ju specar som verkar OK i alla fall men inte sett dem IRL ännu. Någon som har ngt i syntetväg att rekommendera?

Jag tycker om Nemos skedformade sovsäckar. Använder själv en syntet från dom.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Mountain Hardwear har några varma syntetsäckar, MHs sovsäckar för temperaturer under -18 är inte testade enligt EN13537 (även fast det verkar så på vissa hemsidor) men MHs egna temperaturer ska ligga ganska nära EN-standard vad jag förstår.

Lamina Z Blaze
Lamina Z Bonfire

Jag såg att Nordisk har sovsäckar för -20, har dock aldrig sett eller hört något om dessa tidigare. De är testade enligt EN-standard.
Gormsson -20
Oscar -20
Test av oscar -20

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Du kan knappast kombinera spannet med en säck om du vill kunna ha den stängd.

Köp ett av Carantias militära sovsystem med dubbelsäck eller amerikanska militära Tenniersystemet med 2 säckar o goretexyttersäck.
Senaste , akta dig för kineskopior

Precis som Troy tror jag att med ett så stort temperaturspann behöver du en dubbel sovsäck, en till nollan och en till till -10.
Jag som ogärna bär på mycket har två olika för ditt temperaturspann.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips