Bra Svenska märken för knivar

Har egentligen ingen aning men säger ändå att jag 100 ggr av 100 skulle ta nordell. Är det dessutom billigare blir jag svårt förvånad men då blir ju valet skitenkelt!

Bosse

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag sag just att tst knivar har en kategori "smida blad" och "slipade blad"? Vad betyder det? Är dom smida bladen inte vassa? Eller har jag missuppfattat det hela?

Gällande EKA gör jag den personliga referensen att kvalité gått ned. Har i den stora knivtråden skrivit detaljerat om det. En sökning på mig visar dessa poster som är spridda över tid. Jag beklagar detta då EKA varit absoluta favoriter hos mig. Det finns ruggigt mycket fina begagnade EKA att köpa om de nya inte duger.

Bosse

Butik i Stockholm?

Ursäkta en liten avvikelse från ämnet, men vet någon om en bra butik med stort utbud i Tjockholm?
Gärna prisvärda knivar.
Ska ge bort en i present och kan då tycka att nätet är lite knepigt eftersom personen är en utbytesstudent som kommer ha svårt att byta.
Tack på förhand.

Till vad skall du bruka din kniv? Status, bruk, matlagning, snideri, slakt, fiskrens det finns många bruk. Säkert än fler.
Skall du snida behöver du en kniv med lågt, kort blad och rejält skaft, Skarp ända in till holken.
Mitt råd blir tänk igenom till vad innan du investerar 1000 lappar i en hyllvärmare. Läs gärna några knivböcker, finns på biblioteket till grarislån. När du vet till vad blir det enklare att välja rätt.

go tur

Butik i Stockholm?

Ursäkta en liten avvikelse från ämnet, men vet någon om en bra butik med stort utbud i Tjockholm?
Gärna prisvärda knivar.
Ska ge bort en i present och kan då tycka att nätet är lite knepigt eftersom personen är en utbytesstudent som kommer ha svårt att byta.
Tack på förhand.
När nu tråden vaknat kanske det kan vara på sin plats med ett aktuellt råd om val av butik.

Finns ju en del jaktinriktade butiker t ex https://www.widforss.se/sok?q=kniv&x=19&y=25

Andra förslag?

Thure

Märkligt att ingen nämnt Hultafors. Ofta mycket kniv för pengarna.

/Niklas

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips