Bra Svenska märken för knivar

Hej!

Jag har ägt en morakniv och använt den hårt under flera år och letar nu efter en värdig ersättning för den. Jag har inte så mycket koll på knivar och undrar om någon här känner till några bra svenska märken för knivar (som t.ex mora eller fällkniven)? Vore kul om det fanns någonstans man kan få tag på handgjorda knivar också...

Handgjorda knivar.

Hej!

Jag har ägt en morakniv och använt den hårt under flera år och letar nu efter en värdig ersättning för den. Jag har inte så mycket koll på knivar och undrar om någon här känner till några bra svenska märken för knivar (som t.ex mora eller fällkniven)? Vore kul om det fanns någonstans man kan få tag på handgjorda knivar också...

Kolla in www.leifsknivar.com
Har en själv, fantastisk! Lite dyra,men unika i sitt slag, finns bara en av varje ex.

Mvh Erik.

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Haft en SH-SV fastbladare med 65mm blad.
Funkade jättebra, det enda var att mitt blad låg lågt i hårdhet, lätt och slipa, men höll inte skärpan så bra. Eller kanske man är kräsen???

Tack för alla svar! Håller på att arbeta mig igenom alla länkar nu;)

Varför inte testa att göra en egen?
Material går lätt att hitta på nätet.

Ja det är faktiskt en häftig tanke... Finns det alltså färdiga knivhandtag eller måste man göra dom själv? Principiellt skalle jag tycka det vore kul att prova men jag har ingen aning hur man "sätter fast" handtaget på bladet

Finns lite olika sätt beroende på vilken typ av kniv (och hur enkelt du vill göra det för dig). Google är din vän. Perfekt pyssel framför teven.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Sameknivar kan vara riktigt trevliga. Jag har t ex fått en beställd för att passa min handstorlek direkt hos slöjdaren Bill Öberg i Björkudden.

Thure

Jag funderar på att köpa ett damask stål blad och göra skaftet själv... Jag såg att Karesuando har sådana för 3500 sek. Sen upptäckte jag att diverse andra också gör damask blad men mycket billigare, t.ex http://www.ingemarnordell.se/knife-blades/

Klart att man får vad man betalar för, men i det här fallet tycker jag att båda ser ganska seriösa ut och har svårt att föreställa mig varför karesuando vore så mycket bättre. Vet någon vad skillnaden är?

EDIT: Här finns också väldigt fina blad

http://www.tst-knivar.com/apps/webstore/products/category/1488168?page=1

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips