Bra stugleder för barnfamiljen?

Kanske borde lägga detta i "familjeforumdelen" - men undrar: vilka bra vandringsleder i Sverige med stugövernattningar rekommenderar ni för barnfamiljen? Och bästa tid på året att vandra där? (Tänker dels klimat, framkomlighet och dels när det är lite mer "folktomt").

Tacksam för svar! =)
 
Nationalpark Söderåsen skåne

Ett tips är Söderåsens nationalpark i Skåne om man vill ha något enkelt och inte så stort område att gå i. Där finns raststugor med olika jämna mellanrum som man kan sova i, där finns vatten och toalett vid varje stuga.
En stuga går att boka i förväg de andra 2 är alltid öppna och ev får man då dela. De är stora och rymliga för upptill 20 personer.
Mvh
Annette
 
Tack för tipset, toppen! :) Var precis nåt liknande jag tänkte!

Vill ju inte avskräcka familjen förts gången vi går ut på en längre tur. Och stugturer känns bättre första gången, så slipper vi släpa tält mm.

Gissar att man kan söka mycket info på nätet, men hur bokar man stugorna och hur är naturen runt vandringen? Finns några bra badplatser längs vägen?
 
Vi gick Wasaloppsleden för några år sedan.
Där finns det stugor och vindskydd med jämna mellanrum.
Samt att leden går via byarna, så det går att köpa mat längs vägen.
 
Det finnes også godt med gode stier og hytter i Norge, hvis dette kan være aktuellt. Det er faktisk ti ganger flere DNT hytter i Norge enn STF hytter i Sverige. Og i alle fall her i mitt område i Nordland er prisen på overnatting ca halvparten av hva du må betale i Sverige.
Otto.
 
Skuleskogen

Högakustenleden med skuleskogen som centrum. Nationalparken har leder för ca tredagars vandring utöka om ni vill med resten av HK leden, gratis stugor i nationalparken på lämpliga avstånd. Klimat april-november för mindre turister undvid juli och augusti.
 
Tack för fler tips, toppen! =)

Vasaloppsleden är ju lite "hemma" för mig, så jag har helt enkelt inte tänkt så långt, tack! Det är ju schysst terräng. Har bara gått dagstur (med och utan skidor) och kikade då in i en stuga, då var den fin i alla fall. (ca 15 år sedan).

Skuleskogen med omnejd är jag jättenyfiken på, vill gärna vandra där och utforska naturen där! Tack för tips!

Och Norge och naturen står på makens önskelista så tack för det tipset med!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.