Bra stekpanna till Trangia?

Hej.

Jag lagar med förtjusning mat på ett Trangia 25 Arctic med fotogenbrännare.

Det går bra att woka mat i teflonkastrull men jag tycker inte att det går något vidare att steka i stekpannan. Det blir jättevarmt centralt i pannan och för lite värme längre ut. Jag har testat både titan och teflonstekpannor från Trangia.

Någon som har en lösning på problemet?

Skulle tro att man behöver en tjockbottnad stekpanna. Vikten är inget stort problem då jag paddlar.

Thure

stekfläsk

När jag gör kortturer och vid andra tillfällen där packningsvikten inte är av betydelse så använder jag alltid ett stekjärn i gjutjärn med ihåligt handtag av metall(så det går att förlänga vid användning i öppen eld).. Perfekt till det lite stadigare köket men framförallt lysande vid en öppen eld.. Lite Motti med Fläsk har ju aldrig skadat någon..mmmm

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Stekhällar

Träjärn (http://surf.to/trajarn) säljer stekhällar, den minsta (20 cm) passar direkt på Trangians stekpannehållare, men kan med det medföljande handtaget även användas över öppen eld. Fungerar alldeles utmärkt, även om jag tycker det är lite jobbigt att hålla rosten borta. Stekjärnet måste hållas väl infettat.

mvh,
Jens

Titanpanna?!

Hejsan Ture!

Kul att gjutjärnspannan åter verkar kommer till heders.
Fantastiska egenskaper och mitt val i alla lägen om det inte vore för vikten.
Har för mig att Skeppshult provade att göra en liknande stekpanna i gjuten aluminium då när det blev så inne med teflon. Verkar dock inte finnas med i sortimentet längre trotts att de lär varit hyfsade.

Det finns dock tjockbottnade titanöverdragna pannor där kärnan är i aluminium för hemmabruk. Värmespridningen samt förmågan att lagra värme i materialet blir då bra men fortfarande sämre än ett järn dito.
Nu har man oftast inte så kalla råvaror som hemma och behöver kanske inte heller steka till så många personer så det är väl ett mindre bekymmer.

Det skall tydligen finnas de som har bra släppeffekt och som tål metallverktyg men jag minns inte vad de är av för fabrikat.
Kolla dock upp vad det är för prylar så du slipper bli ett fall för Sverker:
http://www.svt.se/umea/plus/plus_tom_v99/program/9723/7/middle.htm

Största problemet kan nog vara att hitta en modell som passar. Men nu verkar det iofs gått mode i kökstillbehör så butiker finns snart i varenda centrum.Besökte tex i förra veckan fyra butiker för att få tag på en vanlig silduk av bommul för att sila connsome´ med utan att finna en.

Berätta om du hittar ett bra lösning!
MVH!
Peter

[Ändrat av theDude 2002-09-03 kl 01:37]

Motti?!

FJS90/91; sa:
.. Lite Motti med Fläsk har ju aldrig skadat någon..

Å fy för den lede... Som numera varande värmlänning kändes det rätt att pröva 'nationalrätten'. Jag gjorde det 3 gånger, första, enda och sista gången. Fläsket var dock OK.

För övrigt har jag slutat med stekpanna, den tar bara plats i ryggan och gör packningen tyngre. För min del visade det sig att stekpannan användes mycket sällan, så den får stanna hemma numera. Dess lockfunktion ersätts med en bit kraftig alu-folie.

//p-a

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips