Bra skor på båt - Rejäla skor med gummisula

Helly Hansen har nya schyssta skor som är hur sköna som helst och gjorda för segling/båtliv!
Ett par varma sköna seglarstövlar kanske också är något att ha om det är dåligt väder.
Martin

Jag skulle inte köpa några speciella seglingsskor om det bara handlar ett par dagars segling. Dom skor han normalt har vid uteaktiviteter duger gott, kompletterat med ett par vanliga stövlar om det blir blött.

Johannes

f91jsw; sa:
Jag skulle inte köpa några speciella seglingsskor om det bara handlar ett par dagars segling. Dom skor han normalt har vid uteaktiviteter duger gott, kompletterat med ett par vanliga stövlar om det blir blött.

Johannes

Möjligen med reservation för att det inte bör vara svart sula - rågummisula är det bästa.

/H

Hm

Jag skall kolla Helly Hansen. Grejen att jag funderar pa nya dojor var att da han segla med dom i somras sa ramla han och slog bakhuvudet troligen just pga daliga dojor sa det kan vara lite psykologidt i det hela men det ar aldrig fel att ha riktiga grejer ...

Hlns och tack for snabbt svar
Magnus

Varm och torr

På en gammal träskuta utan gelcoat och i oktober är det vikigaste att kläderna och skorna är varma (och vattentäta)

Jag hade alldels för lite varma kläder med mig på en oktobersegling från Travemünde till Stockholm för 2 år sedan. Det blåste styv kulig rätt i nosen en stor del av tiden + att det regnade. Blött och kallt.

Per Brune

Re: Varm och torr

Brune; sa:
Jag hade alldels för lite varma kläder med mig på en oktobersegling från Travemünde till Stockholm för 2 år sedan. Det blåste styv kulig rätt i nosen en stor del av tiden + att det regnade. Blött och kallt.

Per Brune

En annan bra tumregel är denna:
Spotta i lovart och pissa i lä

;)

/H

hakan_l_borg; sa:
Möjligen med reservation för att det inte bör vara svart sula - rågummisula är det bästa.

/H

Möjligen, men det där med att man inte får ha svart sula på båtar är nog mest en fördom bland landkrabbor. De flesta moderna skor av "sporttyp" har sulor av plast som inte färgar av sig. Och man har ju inte direkt svarta italienska lågskor på sig på båtar i oktober...

Johannes

Re: Varm och torr

Brune; sa:

Per Brune

Ja, i svenska vatten kan man sällan ha för varma kläder på sig. Regeln är att på sommaren klär man sig som om det vore vinter på land och på hösten som om man skulle på polarexpedition.

Johannes

Ang. sula sâ kan väl gummi-sulor bli ganska hala om underlaget är blött. En kvalificierad gissning skulle snarare vara att nâgot mjukare material, typ PU, skulle ge bättre grepp. Eller är jag helt ute och seglar nu? (Ovan teori stámmer inom bergs-kánge-suleriet, i alla fall).

Mvh, Mats

Malindo; sa:
Ang. sula sâ kan väl gummi-sulor bli ganska hala om underlaget är blött. En kvalificierad gissning skulle snarare vara att nâgot mjukare material, typ PU, skulle ge bättre grepp. Eller är jag helt ute och seglar nu? (Ovan teori stámmer inom bergs-kánge-suleriet, i alla fall).

Mvh, Mats

Klassiska seglarstövlar har sajpade naturgummisulor. Tror inte gummi eller PU spelar någon roll, det är den specifika blandningen och mjukgörare och sådant som är viktigt.

Johannes

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 17
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
m9859 Sulorna spricker på skor från Ecco Kläder 44
Tips på skor och www.globetrotter.de Kläder 6
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
marp68 Dolomite-skor Kläder 8
arqe VJ speedhiker och dylika skor Kläder 0
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Panicmode Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg