Bra skor på båt - Rejäla skor med gummisula

Helly Hansen har nya schyssta skor som är hur sköna som helst och gjorda för segling/båtliv!
Ett par varma sköna seglarstövlar kanske också är något att ha om det är dåligt väder.
Martin

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag skulle inte köpa några speciella seglingsskor om det bara handlar ett par dagars segling. Dom skor han normalt har vid uteaktiviteter duger gott, kompletterat med ett par vanliga stövlar om det blir blött.

Johannes

f91jsw; sa:
Jag skulle inte köpa några speciella seglingsskor om det bara handlar ett par dagars segling. Dom skor han normalt har vid uteaktiviteter duger gott, kompletterat med ett par vanliga stövlar om det blir blött.

Johannes

Möjligen med reservation för att det inte bör vara svart sula - rågummisula är det bästa.

/H

Hm

Jag skall kolla Helly Hansen. Grejen att jag funderar pa nya dojor var att da han segla med dom i somras sa ramla han och slog bakhuvudet troligen just pga daliga dojor sa det kan vara lite psykologidt i det hela men det ar aldrig fel att ha riktiga grejer ...

Hlns och tack for snabbt svar
Magnus

Varm och torr

På en gammal träskuta utan gelcoat och i oktober är det vikigaste att kläderna och skorna är varma (och vattentäta)

Jag hade alldels för lite varma kläder med mig på en oktobersegling från Travemünde till Stockholm för 2 år sedan. Det blåste styv kulig rätt i nosen en stor del av tiden + att det regnade. Blött och kallt.

Per Brune

Re: Varm och torr

Brune; sa:
Jag hade alldels för lite varma kläder med mig på en oktobersegling från Travemünde till Stockholm för 2 år sedan. Det blåste styv kulig rätt i nosen en stor del av tiden + att det regnade. Blött och kallt.

Per Brune

En annan bra tumregel är denna:
Spotta i lovart och pissa i lä

;)

/H

hakan_l_borg; sa:
Möjligen med reservation för att det inte bör vara svart sula - rågummisula är det bästa.

/H

Möjligen, men det där med att man inte får ha svart sula på båtar är nog mest en fördom bland landkrabbor. De flesta moderna skor av "sporttyp" har sulor av plast som inte färgar av sig. Och man har ju inte direkt svarta italienska lågskor på sig på båtar i oktober...

Johannes

Re: Varm och torr

Brune; sa:

Per Brune

Ja, i svenska vatten kan man sällan ha för varma kläder på sig. Regeln är att på sommaren klär man sig som om det vore vinter på land och på hösten som om man skulle på polarexpedition.

Johannes

Ang. sula sâ kan väl gummi-sulor bli ganska hala om underlaget är blött. En kvalificierad gissning skulle snarare vara att nâgot mjukare material, typ PU, skulle ge bättre grepp. Eller är jag helt ute och seglar nu? (Ovan teori stámmer inom bergs-kánge-suleriet, i alla fall).

Mvh, Mats

Malindo; sa:
Ang. sula sâ kan väl gummi-sulor bli ganska hala om underlaget är blött. En kvalificierad gissning skulle snarare vara att nâgot mjukare material, typ PU, skulle ge bättre grepp. Eller är jag helt ute och seglar nu? (Ovan teori stámmer inom bergs-kánge-suleriet, i alla fall).

Mvh, Mats

Klassiska seglarstövlar har sajpade naturgummisulor. Tror inte gummi eller PU spelar någon roll, det är den specifika blandningen och mjukgörare och sådant som är viktigt.

Johannes

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips