Äventyr höstlovet med 9-åring?

Min son på 9 år älskar skogen, camping och har dessutom en förmåga att kunna gå hur långt som helst.

Jag skulle vilja dra ut och göra något under 1-3 dagar på höstlovet (månadsskiftet okt-nov), men är ärligt talat inte tillräckligt van vandrare för att ha koll på vad som är vettigt och realistiskt den tiden på året med en 9-åring. T.ex. vandring med packning, där han skulle behöva bära iaf lite själv, kanske inte funkar för så unga?

Tar gärna emot tips (och förmaningar 😀). Utgår från Stockholm om någon har tips på ställen ställen också.

Om du vill ha lättillgängligt nära Sthlm så har du ju t ex Björnö Naturreservat eller lämplig sträcka på Sörmlandsleden. Går ju att välja så att ni har tillgång till vatten och dass. Det går ju att anpassa sträckan efter vikt i ryggan så bör inte vara något problem. Och hoppas på fint väder...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gå en rundtur med övernattning, vill ni slippa bära allt så fyll bilen (om ni är bilburna) med övernattningsgrejorna och bär bara mat och kldäder för dagen, Då ni är åter kan ni sova utan att ha burit sovgrejorna. Eld vid ett vindskydd är mysigt en mörk kväll på hösten. Halvkallt bad i en sjö kan pigga upp om ni är simkunniga.

Var man gör detta bra i Sthlm vet jag tyvärr inte. Bor på annat håll.
/Patrik

Hejsan.

Vad det gäller själva vandrandet har i alla fall min 9-åring inga problem att gå med en 6-8 kg i ryggsäcken. Hade två dagsetapper på 17-19 km med den packningen på våra vandringar i somras. Med rätt utrustning (dvs bra tält och varma sovsäckar) har det även gått bra med tältturer på både höst och vinter turer.

Var man vill vandra är däremot lurigare. Fjällen hade jag strukit då vädret är minst sagt opålitligt framme vid höstlovet. Men Gyllbergen vid Borlänge borde kunna vara ett vettigt alternativ till Sörmlandsleden, om man söker ett lite mer fjäll-likt alternativ.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips