Bra rullskidvägar kring Åre?

Hej!

Funderar på om det finns några bra rullskidvägar kring Åre eftersom jag ska dit en v. Vill helst inte köra runt på den hårt trafikerade vägen till Storlien...

Mvh L-O
 
Mest grusvägar tyvärr

Hej,

Jag har ingen erfarenhet från rullskidåkning, men jag gissar att det krävs asfalterade vägar? I vilket fall så finns det nog inte så mycket att välja på om du inte vill åka på E14, eftersom de flesta vägarna som avviker från denna ganska snabbt övergår till att bli grusvägar av skiftande kvalitet (kul om man cyklar MTB dock!). Glöm inte att det är Norrlands inland du ska till, vägunderhållsbudgeten där är inte känd för att vara frikostig direkt. Det jag skulle kunna tänka mig är att man kanske kan åka gamla vägen till Duved som går nedanför E14, jag kommer inte ihåg om den är asfalterad hela biten. En annan möjlighet är om du spänstar iväg till Vålådalen, men då måste du följa E14 en bit.

Ursäkta alla dessa "kanske", "tror jag" o.s.v, men mina kunskaper om bra rullskidåkningsvägar är nästintill obefintliga, jag talar bara utifrån mina gissningar. Jag har däremot hyfsat bra lokalkännedom eftersom jag jobbat ett antal säsonger i och runt Åre båda sommar och vinter och att jag är uppvuxen i Jämtland.

Hoppas att någon annan kan ge dig mer uttömmande svar!

jepa
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.