Bra led-lampa för stort familjecampingtält?

Vi ska ut och campa med familjen i sommar och jag inser att det finns några ganska viktiga grejer kvar att köpa in.

En av dessa saker är en lampa till tältet.

Nån av er som har erfarenhet av en bra Led lampa som lyser upp bra men som inte tar så värst mycket batteri så man måste byta hela tiden?

Extra plus om den också går att driva med Nätspänning då vi nog kommer att bo på en del tältplatser med ström. Man vill ju kunna ha tillgång till en bärbar dator med några filmer i om barnen blir less en regning dag eller kunna ladda mobilerna etc.

Nått bra tips?
 
Vet inte om det är ett bra tips, är lite osäker på vad du behöver/vill ha mer specifikt. Men ett tips kan du få! :)

Kineserna har en del märken som håller hög kvalité (tänk västerländsk kvalité till kinesiska priser). Ett av dessa märken är ficklampstillverkaren Romisen.

Q5 LED ficklampa som tar 1 st AA, 3 olika ljuslägen (högt, medium, blinkande), lite mer än 1 timmes brinntid innan den börjar bli svagare. Fokuserbart ljus, vilket innebär att man kan ställa in om man vill se långt eller lysa upp ett större närområde. Ca 93:- inkl. frakt från länken nedan.
Köp så att alla i familjen får varsin, och komplettera med en snabbladdare för nätspänning och några uppladdningsbara AA batterier.

Finns här:
http://www.dealextreme.com/p/romise...-led-flashlight-with-strap-1-aa-1-14500-50679

Recension:
http://www.jayki.com/flashlight_review_board/5626

Men det kanske inte alls är en typ av ficklampa du har behov utav?
 
Ok bäst jag förtydligar behovet.

Jag har ett familjetält 6,5 * 3,5 meter stort.

Jag söker en shysst lampa att hänga i taket på det tältet som på ett ok sätt lyser upp tältet på sen kväll, natt.

Och om jag inte minns fel så om man tältar i Danmark el södra Sverige så är det ganska mörkt på kvällarna även på sommaren. Vilket innebär att jag ser ett behov av en sådan lampa.

Dealextreme är en bra källa. Men en ficklampa är inte alls vad jag är ute efter. utan mer en Led-lykta eller nån annan utformning som kan funka som en taklampa i ett stort tält.

Nått sånthär..

2501.jpg


3 LED NIGHT LIGHT / 20 LED BRILLIANT TENT LIGHT / 23 LED SUPER TENT LIGHT
Requires 4 x AA cell batteries (not included)
20 hour continuous running time when running all 23 LEDs*
120 hour continuous running time when running just 3 LEDs*
360° Light
Magnet feature
Hanging feature/stand
Wall attachment feature

Eller nått sånt här?

7229.jpg


3 LED, NICHIA 1W
High 300 lumens by NICHIA LED
Hanging function
Three different light functions: high, low and flashing
Water resistant
Handle for easy transportation
Light dimmer
Use: 3 x D batteries
Operating time: App. 25 hours*

Nån som har erfarenhet av liknande lampor och kan rekommendera något de faktiskt använt?
 
på gasol och strumplampa? De är rätt trevliga i ett tält.

Thure

Joda, är uppvuxen med sån, men vet inte om jag är för mjäkig, men tycker inte riktigt den går ihop med en 4 åring och en 1åring. Eller för den delen en fru som är lite skvätträdd av sig.

Vad är fördelarna med en sådan - förutom det uppenbara att den kan värma lite samtidigt som den lyser.
 
Bra ljus

Inte alltför högljudd. Oberoende av batterier. Kalas om man har lite fuktigt i tältet.

I ett stort tält borde det gå bra att hänga upp lyktan men inte för nära taket.

Komplettera lyktan med LED-pannlampor för de som vill läsa eller fixa med uppgifter som är beroende av bra belysning.

Thure
 
Inte alltför högljudd. Oberoende av batterier. Kalas om man har lite fuktigt i tältet.

I ett stort tält borde det gå bra att hänga upp lyktan men inte för nära taket.

Komplettera lyktan med LED-pannlampor för de som vill läsa eller fixa med uppgifter som är beroende av bra belysning.

Thure

Just fuktborttagningsförmågan gör den ju förståss intressant. Hur långt från taket tror du man måste ha den hängande utan att riskera att tältet tar skada?

Mvh Jörgen
 
Och om jag inte minns fel så om man tältar i Danmark el södra Sverige så är det ganska mörkt på kvällarna även på sommaren. Vilket innebär att jag ser ett behov av en sådan lampa.

Redan nu är det ju ljust fram till kl 22 i alla fall här nere i Blekinge. Och ännu ljusare kommer det bli.

Med det sagt så har vi alltid kört med gasollampa så länge jag kan minnas när jag varit ute och tältat med mormor/morfar och mamma/pappa. Har haft den ståendes på ett campingbord och det har alltid varit gott om ungar som sprungit runt (mig inräknat på den tiden...) Har fungerat bra.

Sen måste jag även slå ett slag för pannlampan. Grymt underskattad måste jag säga! Just nu har jag svårt att se något tillfälle över huvud taget som ficklampa skulle vara bättre än pannlampa. Fattar inte varför inte fler använder pannlampa! Det är ju jättebra att ha båda händerna fria! :)
 
Redan nu är det ju ljust fram till kl 22 i alla fall här nere i Blekinge. Och ännu ljusare kommer det bli.

Med det sagt så har vi alltid kört med gasollampa så länge jag kan minnas när jag varit ute och tältat med mormor/morfar och mamma/pappa. Har haft den ståendes på ett campingbord och det har alltid varit gott om ungar som sprungit runt (mig inräknat på den tiden...) Har fungerat bra.

Sen måste jag även slå ett slag för pannlampan. Grymt underskattad måste jag säga! Just nu har jag svårt att se något tillfälle över huvud taget som ficklampa skulle vara bättre än pannlampa. Fattar inte varför inte fler använder pannlampa! Det är ju jättebra att ha båda händerna fria! :)

Då kanske jag gör ett problem av ett ickeproblem. Trodde det blev mörkt tidigare. Jo pannlampa kommer vi förståss att ha. Håller helt med dig, överlägset. Trodde nog att behovet av en riktig tältlampa var större. Det kanske är så att värmedelen på en gasollampa är det allra bästa med en, ljusdelen är relativt oviktig.

har också en sån där UCO candle lanterna som borde funka att hålla bort åtminstone lite fukt med även om den förståss inte räcker till ett sånt jättetält som vårat.
 
Känns inte som en ickeproblem. Jag bor i Skåne och även om det blir mörkt sent så blir det mörkare tidigare i tältet. Dessutom kan man ju vakna mitt i natten och behöva gå på toaletten :)

Jag har själv en Petzl pannlampa som följer med på alla vandringar. Kostade en slant men med tanke på kvaliteten och att den är vattentät var det värt det.

Ficklampor är överskattade.

När det gäller att lysa upp i tältet må en pannlampa vara gott nog för en person, men för två eller flera skulle jag nog rekommendera en tältlykta. Helt klart mysigare. Med barn känns en batteridriven sådan som enda vattiga valet. Som sagt, kompletterad med pannlampa.
 
Var förbi och tittade lite på gasollyktor och ser att dom levereras med små stålvajrar - vilket jag tolkar som att de går att hänga upp.

Men jag är ändå tveksam, med barn lutar det nog ändå åt en batterilykta.

Hittade den här på naturkompaniet som verkar rätt bra.

31WR2pb0zOL._SL500_AA300_.jpg


DoublePower LED with frosted globe creates bright, non-glaring light; dual reflectors effectively capture and distribute light

LED puts out 80 lumens on high and 10 lumens on low; illuminates an area approximately 45 ft. in diameter on high

Fine-tune your lighting needs with the dimming switch—simply hold down the on/off button to activate dimmer

Collapsible legs fold down and adjust to uneven terrain; legs fold up for compact transport
Small LED lights indicate battery status; green indicates 50% - 99% battery life, yellow indicates less than 50% and red indicates less than 25%

Innovative double-hook hanging system on top provides a simple and secure thread-through or clip-in attachment point for string, fabric loops or branches

Operates on 4 AA alkaline batteries or the Black Diamond NRG rechargeable battery kit, both sold separately

4 AA batteries provide 60 hrs. of use on low and 15 hrs. on high

Vad skulle du köpa - den här eller en primus gasollampa?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Eärendil LED-lampa 1W vs 3W??? Utrustning allmänt 1
stefan.svard Tältlampa Acecamp LED tent lamp bulb Utrustning allmänt 2
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Newlin Petzl Duo 14 LED alt NAO Utrustning allmänt 6
brigas Led lenser problem Utrustning allmänt 6
redrobjem Har led lenser spänningsreglering? Utrustning allmänt 11
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
niking Lösa 6V LED-lampor med halogenfäste? Utrustning allmänt 7
andersmossing Fickkniv för vardagsbruk med LED? Utrustning allmänt 3
majkelsson LED konvertering till Maglite 6D? Utrustning allmänt 2
stigdaniel Fenix HP10 LED Pannlampa Utrustning allmänt 3
Västerdalarna Pannlampor -LED ?? Utrustning allmänt 29
oboito75 Fenix Tk10 eller Surefire G2 led? Utrustning allmänt 3
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
arv LED ficklampa för max 500:- Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap1004 Ljusstark LED-pannlampa Utrustning allmänt 3
Björn J LED-insats till MagLite Utrustning allmänt 6
knucko Led-lampor Utrustning allmänt 13
Avslutat medl Tester och sammanställning över LED-lampor Utrustning allmänt 0
jmlove LED PANNLAMPA? Utrustning allmänt 11
nidob49 LED-lampor Utrustning allmänt 0
MAW Få bort batterigojs ur lampa?? Utrustning allmänt 8
Kal-P-Dal Solcellsladdare och lampa i ett. Utrustning allmänt 11
luktafotogen Stark lampa før 4st C-batterier? Utrustning allmänt 4
MagArne Kompakt fotogenlykta/lampa Utrustning allmänt 5
åkerbär Lampa till UKE ficklampa Utrustning allmänt 7
DoktorGlas Råd om att sälja stort militärtält Utrustning allmänt 8
avslutatmedlemskap160620 Stort knivintresse Utrustning allmänt 4
fnöskticko Pannlampan med stort P? Utrustning allmänt 34
dePaul Stort knivintresse - välj din favoritkniv Utrustning allmänt 18739

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...