Bra kudde?

Hej,
Hörni, jag måste om råd och hjälp till att hitta en bra kudde när jag tältar...

Jag är lite konstigt byggd, med breda axlar och lång nacke, dessutom roterar jag som en propeller när jag sover (ivändare) så jag behöver verkligen en bra och fyllig kudde men som inte får vara för hård heller (måste kunna sjunka ner i den när jag ligger på rygg, men den ska stötta mer när jag ligger på sidan).

Jag använder i dag en uppblåsbar variant med fleecefoder ifrån ajungilak(?); den funkar hyfsat men framför allt så 'gnisslar' plasten ganska mycket när jag vänder mig om natten. Har gjort några försök med att sova på dunjackans packpåse (2L) men den blir för liten, dessutom så tycker jag det är ganska obehagligt att ligga på packpåsens syntetmaterial.

Har ni några bra tips? Någon dunkudde eller motsv. som kan komprimeras riktigt bra kanske, eller har ni något annat 'jägartricks'?

Tacksam för hjälp,
/F.
(",)
 
Ta ditt skönaste, mjukaste hemma-örngott och fyll det med dunjacka och/eller annat fluffigt, som du brukar ha med på turen, tills formen och fyllnadsgraden känns bra. Går att prova hemma :).
Du kan ju använda örngottet som (icke-vattentålig ;)) packpåse på dagarna.

Annars kan du skaffa en packpåse av den storlek du skulle trivas med i rollen som kudde, fylla även den med allt möjligt mjukt, men använda t ex en underställströja som överdrag för att få en skönare yta (dra in ärmarna till avigsidan). Jag använder vid behov en av mina packpåsar, överdragen med min tunna buff av merinoull, men den "kudden" bli ju inte jättestor.
 
Jag lägger allehanda mjuka kläder som skjorta, fleece, T-shirt inne i buffen. Funkar kanon för mig. En buff funkar ju utmärkt som "örngott".
 
Brukar ta med ett vanligt örngott i bomull (tunn, lätt modell) och fylla det med värmeplagget (jacka, fleecetröja eller vad du normalt har med dig på vandringen) som kudde under natten.
 
Tack för goda tips,
jag måste nog först och främst sy ihop ett lite mindre örngott tänker jag... som nämnt så 'propellrar' jag ganska bra på en natt, och erfarenhetsmässigt så klämmer jag ut en annars kompakt kudde ganska bra... och är örngottet för stort så ligger jag plötsligt platt, och troligtvis på dunjackans blixtlås eller något :-/ Mja jag ska tänka lite och kika vad jag hittar i skåpet här hemma - tack för tips som sagt!

Dessutom måste jag ju hitta tyg i rätt fältmässig färg... det är hustrun som köper våra sängkläder, och inte tusan om jag tänker ha röda rosor med mig i fält ;)


Och förresten - varför i hela friden heter det just örngott..?!?

/F.
(",)
 
Det bör vara brukbart till det som är måsten, eget mjukt örngott fyllt med det som du ändå har med dig.
Har du kuddpåsen under sovsäcken så spelar synteten mindre roll. Precis som Johanna m fl här så är istoppet obrukade klädesplagg, ärmarna idragna etc, inget i fickorna.
go tur
 
Och förresten - varför i hela friden heter det just örngott..?!?

/F.
(",)

wikipedia sa:
Ordet örngott har mycket gammalt ursprung och kan härledas till fornsvenskan. I äldre svenska avser örngott det man lägger huvudet mot. Denna tolkning stöds av homonymer i andra forngermanska språk som också betecknar huvudkudde. I modern svenska har örngott övergått till att enbart tolkas som varet (det som döljer) för kudden.
Enligt Gösta Bergmans etymologiska ordbok Ord med historia, finns en tolkning från uppsalaprofessorn Adolf Noreen att örngottets ändamål var att "fånga upp öronen".[2] Ordets föregångare finns belagda i Karl XII:s bibel från 1703 och i medeltida skrifter från 1480, vilket tyder på att örngottet varit i bruk sedan den tiden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Örngott
:)
__
Fredrik - som oxå stoppar in det som finns att tillgå i den lilla påsen på sovsäcken
 
Tack för goda tips,
jag måste nog först och främst sy ihop ett lite mindre örngott tänker jag...

Om du är som jag, grymt ointresserad av att sy, och dessutom saknar symaskin - köp ett örngott för barnkuddar! Lagom stora, oftast riktigt hållbara. Kan fås med schyssta motiv också - typ nallebjörnar ;)

Jag behöver liksom du nästan två olika kuddar för att tycka det är skönt att sova. Suckade djupt när jag till slut kom på hur jag skulle göra för att det skulle funka för mig, det var ju så enkelt. Jag viker min fleacetröja lagom tjock för att kunna sova bra på rygg, stoppar in i örngottet. När jag sen vill sova på sida så viker jag bara hela kudden dubbel - tada! Just det där med att vika dubbelt gör att innehållet liksom inte kan smita iväg och göra kudden platt. (Man behöver nog ha fullstort örngott för att det här ska funka, inte barnörngottet!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Kudde Bo och sova 44
bico Liggunderlag, sovsäck och kudde Bo och sova 8
Jennuska Kudde Bo och sova 11
desireman Söker prisvärd lätt kudde! Bo och sova 26
mindful Sidenlakan samt lätt kudde Bo och sova 0
hiko kudde Bo och sova 8
plaskdaja Använder ni kudde när ni tältar? Bo och sova 34
lassebrun Kudde? Bo och sova 13
Jörgen Fjaderlatt.se Flex Air kudde? Bo och sova 7
lignell01 Kudde Bo och sova 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.