Bra kanotvatten i kanada?

Jag och en kompis har börjat prata om att dra till kanada nästa år och paddla 3-4 veckor någonstans i vildmarken. Grejen är bara att det landet är ju hur stort som helst... Någon som har nåt tips om platser eller annat nyttigt?
 
First Crossing of North America 1792-3

"...By the following day they were deep in unknown territory, moving upstream against a current so strong that they were often forced to use poles instead of paddles. the country through which Mackenzie and his men were now moving was beautiful, inhabited only by small bands of roaming Indians, and packed with wild life. "This magnificent theatre of nature" Mackenzie wrote, "has all the decorations which the trees and animals of the country can afford it: groves of poplars in every shape vary the scene; and their intervals are enlivened with vast herds of elks and buffaloes...."

Ur: Explorers of the world, William R Clark


Har inte varit i Kanada, bara en idé: "i Alexander Mackenzie's kölvatten".

Lycka till med planerandet.
Niklas
 
Stikine river

Hej!

En grupp från mitt utbytesuniversitet, UNBC ska paddla Stikine River nu i augusti då jag tyvärr redan åkt hem :(

Den går från norra BC å slutar i Alaska, har sett guide böcker och det verkar vara en fin tur. De räknar med att göra den på strax under fyra veckor.

Men det finns nog hur många andra fina åar som helst! Jag vill oxå paddla här!!!
 
I somras var jag och en kompis och paddlade i kanada, och det var verkligen fint, men bra mycket kallare i vattnet och luften än det var i sverige (iallafall uppsala/stockholm) just då (augusti)

Bilder:http://www.flickr.com/photos/toblo/sets/72157594323079369/

Vi paddlade i guidad grupp vid Vancouver island och kollade på späckhuggare, och det var ganska bra med tanke på hur mycket tidvattenströmmar och annat det var där som man var ovan vid som skandinav

Det finns gott om guidefirmor - vi åkte med Northern Lights vilka har bra utrustning och erfarenhet, även om de kanske var lite mer anpassade till ovana paddlare, och vi gärna hade kunnat köra en något mer hardcore tur

Jag vet inte hur det är att paddla själv i olika delar av landet (map. allemansrätt och så), men jag kan tänka mig att det är väldigt fint. Ett närmare alternativ är dock paddling i fjord i Norge, vilket vi också har gjort, och vilket faktiskt stod sig mycket bra vid jämförelse!

Skandinavien rockar - tänk på det - och så slipper man lägga en massa tid och jetlag på flygning :)
 
Tack för tipsen.. Stikine river verkar hur grym som helst! Det var snarare nåt sånt vi tänkt oss än havspaddling, även om det nog är otroligt fint det med.

Skandinavien är bra och fint men jag har flygit över kanada och sett dom där enorma vildmarksområdena som breder ut sig... Man vill ju bara dit!
 
BWCA

Kolla in Boundary Waters på gränsen mellan Canada och USA/Minnesota.
Kanonfina vatten för öppen kanot, stora områden med sjöar som man gör kortare eller länge bärningar mellan.
Jag var där -01 och skulle gärna åka tillbaka.


/JL
 
Har inte själv provat att paddla där men det är en dröm att åka dit: Vancouver Island. Grym natur och litet coolt att paddla bland späckhuggarna.
 
Har ni sett "Canada på tvers" med Lars Monsen? Annars kan jag varmt rekommendera denna kanonfilm! Vad gäller paddling visar filmen VÄLDIGT inspirerande delar. Har själv hittat ett drömområde genom filmen, kolla in första sommarlägret så kommer ni att förstå!

/Daniel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.