Bra jacka att paddla i (Goretex?)

• Trådstartare Per@tankebolaget.se (Per Wallqvist)
  • Start datum

Per@tankebolaget.se (Per Wallqvist)

Gäst
Hej,

Jag söker en bra jacka som man kan ha när man är ute och paddlar.

Den skall klara regn men även andas.
Den skall inte enbart vara dedikerad till paddling utan även funka för annat.

Prisläge 2-3000:-

MVH

/Per

Prova Norröna

Tjaa.... paddlar själv i Norrönas "Vengetind", en tvålagers Gore-Tex jacka som jag tycker fungerar mycket bra. Jackan är mycket lätt, tunn, smidig och tillräckligt kort för att inte "korva sig". Vattentät och andas bra. Är vädret riktigt j-vligt kompletterar jag med neoprenmuddar och/eller -handskar. Använder även jackan vid skogspromenader, mountainbike, fisketurer m.m. Pris på Friluftsmagasinet c:a 2.900:-

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Det finns inlägg om detta

Tyvärr är forumen inte de bästa när det gäller sökning. Men hav förtröstan. Nya grejjer är på ingående.

Under tiden körde jag en manuell okulär-sökning och hittade:

http://www.utsidan.se/forum/get/paddle/434.html

Hälsningar
David Elmfeldt - Utsidan

är inte det en 3-lagers ?

Hejsan !
ursäkta mitt besserwisser-påhopp, men är inte Norröna Vengetind en 3-lagersjacka ?

Förresten så är jackan uppkallad efter berget Venjetind som ligger vid Romsdalen på andra sidan Trollväggen. Åker man upp i Venjedalen så ser man vilket vresigt berg det är med små pinakler längs toppkammen. Höjden över havet är 1852 m.ö.h och havet är nära. De vertikala dimensionerna är enorma i dessa trakter på det norska vestlandet.Mäktigast i Norden troligen.Det innebär klättring att ta sig upp.

Hälsar, Mats

tommye ()

Gäst
Tveksam till nyttan av Gore-Tex

Mina erfarenheter av Gore-Tex och paddling är inte de bästa. I saltvatten far jackan illa av saltet. Porerna sätts igen och sköljer man ur den torkar den inte i en handvändning. En annan jacka behövs vid lägret.

Med kapell och flytväst finns det inte mycket yta kvar för Gore-Texen att andas på. Jag tycker därför att det inte är speciellt prisvärt med Gore-TEx som material i en paddeljacka.

Jag paddlar oftast i en vanlig träningsoverallsjacka. Om det regnar mycket anväder jag en vanlig midjekort MPC-jacka. Nu håller jag på att prova Tierras midjekorta annorak i bomullstyg. Hittils har den faktisk överträffat förväntningarna. När jag paddlar fors har dock riktiga paddeljackor - utan andningsmaterial.

Lycka till med ditt jackval.

/Tommy E

Petter

Gäst
håller med

Jag håller helt med. Begav mig ut på en enveckas paddling på västkusten Vecka 27. Enda gången jag verkligen hade behövde använda en helt vattentät jacka var en dag med 10 m/s motvind och REJÄL sjö över ett helt öppet gatt. Använde mig av en North Face Kitchatna 3 lagers G-tex jacka och det var precis meningslöst. Med vatten som sköljer över både kajaken och mig hela tiden tog det mindre än 2 minuter innan jag var helt dyblöt. Dessutom, pga sjön, lägger man lätt armbågarna i havet, plus att utan paddelhandskar kommer det in vatten vid handlederna. Det enda som hade fungerat är ett material som inte andas utan är HELT vattentätt. Det gäller naturligtvis de dagar då det är MYCKET blött ute. Jag skulle rekommendera en lättare och tunnare jacka utan G-tex. Är det duggregn är det ok. Men blir det verkligt hårt väder duger bara gallon eller liknande.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips