Bra hjul- Vad är er erfarenhet?

Nja, eftersom de tunnare ekrarna "tvistar" sig mkt lättare är det svårare att bygga hjul med DT Rev-ekrar.
Åtminstone för mig.

Visst "tvistar" DT revolution klart mer än DT Comp 2.0/1.8/2.0, men DT revolution är ju bara aktuellt på den sidan med svagare ekerspänning, alltså vänstersidan på ett modernt bakhjul.

När det är dags att hitta ekrarnas förvidrningsfria position (engelska twist free position), så är det bara att ta högersidan för sig och vänstersidan för sig.

Nja (även här), om ekerspänningsskillnaden mellan hö/vä-sida är så pass hög att vänsterekrarna inte går att spänna tillräckligt hårt så är det helt klart en fördel med tunnare ekrar på vänstersidan.

När ekerspänningsskillnaden mellan hö/vä-sida är så pass hög att det blir bättre med tunnare ekrar på vänstersidan väljer jag därför att bygga hjulet med ekrar typ DT Rev på vänster sida och DT Comp på höger sida.
Trots att det är svårare.

Håller inte med om att det blir svårare att bygga/rikta ett offset bakhjul med DT comp på högersidan och DT revolution på vänstersidan. Ty när bakhjulet spänns upp med denna ekerkombination, så drar ju bägge sidorna fälgen ungefär lika mycket i sidled, d.v.s. du slipper den ständiga sidjusteringen åt höger, som annars uppstår under uppspänningsfasen med samma ekrar på bägge sidor i bakhjulet.

Skillnaden i ekerförlängning (p.g.a. ökad ekerspänning) mellan DT comp 2.0/1.8/2.0 och DT revolution 2.0/1.5/2.0 motsvarar ungefär den skillnaden i ekerspänning mellan höger och vänster sida på ett bakhjul byggt på 8-delat XT-nav (fälgbroms) och normal fälg.

Men, och detta är ett viktigt men, med 135mm breda skivbromsnav är jag tveksam till att ekerspänningsskillnaden mellan hö/vä-sida blir så pass hög. Blir den inte det är det bättre med DT Comp på båda sidor av navet..

Nu har jag förvissa bara byggt bakhjul med 135 mm baknav avsedda för fälgbroms och där blir det närmast perfekt med DT comp 2.0/1.8/2.0 på högersidan och DT revolution 2.0/1.5/2.0 på vänstersidan. Så vitt jag vet är skillnaden i offset är liten mellan ett 8-delat XT-baknav för fälgbroms och ett XT-skivbromsnav.

Ett enkelt sätt att kontrollera ekerspänningsskillnaden redan innan hjulet är byggt, för den aktuella kombinationen av nav och fälg, är mha ekerlängdskalylatorn SpoCalc.
Det enda som krävs för att använda SpoCalc är en dator med Excel.

Spocalc är bra och därtill gratis. Bara att ladda ner.
/Niklas
 
Hej Niklas! Tack för svar.
Navdynamo:
Hade du själv valt att ha navdynamo på en långfärdscykel som mer ska cyklas inom "civiliserade områden" ( läs västra delan av Europa).
Har ingen cykeldator, gps eller sånt och vill helst inte ha alla de tekniska sakerna. Det var mest för att kunna ladda mp3 spelare o mobilen då o då). Kanske Navdynamon kostar mer än den smakar. Kanske ingen riktigt bruk för den. Viktigare är att nav o hjul blir mycket stabilt och bra!!!

Jag hade nog skippat navdynamo. Möjligtvis hade jag satsat på solceller, givet att jag tältat. Troligtvis hade jag nog satsat på att övernatta under tak (för att minimera packningen på cykeln) och därmed tillgång till vägguttag.

Ekrarna:
Med din erfarenhet, hade du låtit bygga hjulet med olika ekrar på höger o vänstersida ? eller haft det som "vanligt"?

Jag hade för det första inte låtit någon klantskalle till cykelreparatör byggt hjulet, utan det hade jag sett till att bygga själv. :)

Sedan hade jag definitivt haft DT revolution på bakhjulets vänstersida. p.g.a. offset. Vid skivbroms i fram hade det nog blivit DT revolution på högersidan i fram, då offset på framhjulet blir nästan lika stort som i bak.


När man bygger/riktar ett hjul, så strävar man alltid efter att ha hjulet centrerat över navets mitt. I ett traditionellt framnav (för fälgbroms) blir det då samma avstånd mellan höger fläns och navets mitt, som mellan vänster fläns och navet mitt. Då blir ekrarna lika hårt spända på båda sidorna.

I ett modernt kedjeväxlat baknav ska det få plats med en 8-11-delad kassett. Då måste höger fläns flytta närmare navets mitt. Således kommer höger fläns att vara mycket närmare navets mitt än vänster fläns, varför högerfläns har fått ett s.k. offset.

Trots offset, vill man ju fortfarande ha hjulet perfekt centrerat över navets mitt för bästa cykelupplevelse. Då krävs att högersidan har betydligt hårdare ekerspänning än vänstersidan.
/Niklas
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Så för att sammanfatta.
Ska jag kör på olika ekrar på ena sidan på bakhjulet eller inte?
Vilket nav gör sig bäst i detta läge?


Snart dags att fixa hjulet!=)=) ( ääääääntligen) =)=)

Tack för alla svar och förslag!
 
DT. Revolution på vänstersidan. Både fram och bak?
Vilket slitstarkt nav hade du rekommenderat?

Vänstersidan bak och (vid skivbroms i fram) högersidan i fram. Shimanos bättre nav brukar ge mycket nav för pengarna. Varför inte XT om du nu ändå kör med XT på växelsidan? Glöm inte att lägga om lagren innan du använder hjulet.
/Niklas
 
Vänstersidan bak och (vid skivbroms i fram) högersidan i fram. Shimanos bättre nav brukar ge mycket nav för pengarna. Varför inte XT om du nu ändå kör med XT på växelsidan? Glöm inte att lägga om lagren innan du använder hjulet.
/Niklas

Vilket ännu bättre nav än xt skulle kunna rekommenderas?
 
Aluminium vs stål

Vilket ännu bättre nav än xt skulle kunna rekommenderas?

När jag byggde min touringcykel för ett par år sedan engagerade jag Anders på Veloform i Göteborg att bygga hjulen. Han avrådde från XT-naven då han menade att dessa nav på senare tid fått en axel i aluminium istället för stål. Jag saknar sådan detaljkunskap men har högt förtroende för hans kunnande och valde därför istället ett LX-nav med stålaxel. Det är säkert tyngre, men på en långfärdscykel spelar det ingen roll utan där värderar jag hög hållfasthet högre.

Detta kan vara värt att fundera över eller åtminstone göra en extra faktakoll på.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips