Bra hjortronbiotoper i södra Sverige?

Hej! Har varit ute på hjortronjakt idag och trots att jag satte nytt rekord i dag för dessa trakter med kanske 20 - 25 bär så blev resultatet väl klent för att det ska vara lönt. Jag bor i södra Småland (Kronoberg) och det finns en hel del mossar och blötmarker häromkring men varför tycks de gyllene bären vara så mycket mer sällsynta här nere än i den norra halvan av landet?

Hjortronblad finns lite här och var men det blir sällan några bär. Bladen finns ofta i den magra tallskogen i kanten på mossen så kan det vara för mörkt för att det ska bli några bär här? Mitt ute på mossarna där tallarna är mindre och glesare eller saknas dominerar ljungen, kan det ha någonting med saken att göra? Visst finns det ljung norrut också men jag upplever inte att den dominerar lika mycket på myrarna / mossarna norröver som här nere. I norr finns det ju ofta hjortron vart man än vänder sig, på myrar såväl som i blöt skog och ända upp på kalfjället. Varför är det så svårt att hitta bären här nere när det inte är särskilt svårt att hitta bladen? Tittar jag kanske på fel platser?

Nu förväntar jag mig inte att någon avslöjar sitt hjortronställe här nere i Småland men jag kan kanske få lite input på vilka miljöer jag ska leta efter på karta, flygfoton och i verkligheten...? I vilka miljöer kan det finnas större chans att det även finns bär och inte bara blad?

Tack!
 
Är nog helt rätt tid för hjortron i södra Sverige just nu. Det gäller att hitta rätt ställe på resp myr/ mosse också. Lagom blött/,torrt glest med taniga träd gärna lite skugga från intilliggande berg/ skog. Leta i kanterna. Inte för mycket blåbärsris/ odon / skvattram/ vide.

Lycka till och avslöja inte ditt ställe om du lyckas hitta ett bra.

Thure
 
Det var ungefär vid den här tiden jag plockade hjortron i skogarna utanför Aneby. Jag had som 2 myrar öster om Aneby där jag plockade och dom gav mig ca 10 l ihop varje år. Jag plockade mest hjortron i myrskog. Jag bodde först i Huskvarna medans jag var ung och sedan uppe i Aneby så jag var ute och strövade så jag hade stenkoll på hjortronen när dom var mogna. Skaffade mig en stuga drygt 1 mil n Aneby på 80-talets första hälft.
 
Tack för svaren! Jag var på väg till bortre sidan av en mosse nära mig ikväll men det var lite snårigt vid kanten så det såg inte optimalt ut, sedan fastnade jag i blåbärsriset istället. När jag hade plockat blåbär en god stund försökte jag från ett annat håll men där var ett riktigt blött våtdrag som jag inte vågade mig över. Det får bli ett nytt försök imorgon men är ändå nöjd med kvällen, en liter blåbär, en stor (förvisso ganska maskäten) Karl-Johan och några dl kantareller...

Har rötter i Aneby-trakten så jag har varit där en del, framförallt i barn- och ungdomsåren när släktingar i trakten fortfarande levde. ....Men nu hoppas jag hitta något hjortronställe på lite närmare håll.. :)
 
Senast ändrad:
Tack för svaren! Jag var på väg till bortre sidan av en mosse nära mig ikväll men det var lite snårigt vid kanten så det såg inte optimalt ut, sedan fastnade jag i blåbärsriset istället. När jag hade plockat blåbär en god stund försökte jag från ett annat håll men där var ett riktigt blött våtdrag som jag inte vågade mig över. Det får bli ett nytt försök imorgon men är ändå nöjd med kvällen, en liter blåbär, en stor (förvisso ganska maskäten) Karl-Johan och några dl kantareller...

Har rötter i Aneby-trakten så jag har varit där en del, framförallt i barn- och ungdomsåren när släktingar i trakten fortfarande levde. ....Men nu hoppas jag hitta något hjortronställe på lite närmare håll.. :)

Hade du bott i Anebytrakten så hade jag kunnat försökt att beskriva vägarna till mina myrar medan jag bodde o hade stuga där. Några andra hjortronmyrar känner jag inte till söder ut men det finns det säkert.

Bodde du i Aneby el. hade du släkt där bara? Mina föräldrar hade stuga uppe vid Vrangsjön -63 och sedan skaffade jag en när det blev en tillgänglig. Jag avslöjade inte ställena ens för mina föräldrar. Var bor du i förhållande till Aneby el. är det för långt bort därifrån? Jag bara undrar.
Jag fiskade väldigt mycket i Ralången efter gös på den tiden och var en linslus från slutet på 70-talet fram till -89 när jag flyttade först till Luleå för studier innan jag hamnade i Kalix. Jag fiskade även mycket i andra sjöar runt den regionen. Det blev även en videofilm om gösfiske i Ralången -82. Du ser mig nere i h hörn.
Trollingfilm.jpg
 
Senast ändrad:
Bodde du i Aneby el. hade du släkt där bara?
Hade släkt där och hälsade på någon gång om året, har aldrig bott där. Min farmors moster blev över hundra år gammal och bodde i Aneby.

Var bor du i förhållande till Aneby el. är det för långt bort därifrån? Jag bara undrar.
Jag bor längs andra kanten på Småland så jag har väl en 17 - 18 mil dit.

Jag fiskade väldigt mycket i Ralången efter gös på den tiden och var en linslus från slutet på 70-talet fram till -89 när jag flyttade först till Luleå för studier innan jag hamnade i Kalix.
Är nog något decennium eller så yngre än dig men jag har också bott och studerat i Luleå. Fast dit vill jag nog inte tillbaka, särskilt inte efter att en stor del av mina bär- och promenadskogar utraderades och ersattes med Facebooks serverhallar...
 
Hade släkt där och hälsade på någon gång om året, har aldrig bott där. Min farmors moster blev över hundra år gammal och bodde i Aneby.

Jag bor längs andra kanten på Småland så jag har väl en 17 - 18 mil dit.

Är nog något decennium eller så yngre än dig men jag har också bott och studerat i Luleå. Fast dit vill jag nog inte tillbaka, särskilt inte efter att en stor del av mina bär- och promenadskogar utraderades och ersattes med Facebooks serverhallar...

Ok!
Då är det ingen idé att ge dig en färdbeskrivning åt mina hjortronmyrar.
Jag är född -53 och började studera sent.
Jag gillade klassrumsundervisningen när vi var runt 30 elever/klass. Ja, det var mycket fin skogsmark som försvann där. :(
 
Hittade igår kväll bl.a. den här artikeln som kanske kan vara en ledtråd till varför man kan gå förbi så mycket blad utan ett enda bär. Citat: "Hjortronplantor är antingen hanar eller honor och det finns myrar med bara hjortronhanar på där du aldrig hittar ett enda bär".

Hjortronplantor är alltså tvåbyggare och det måste finnas båda sorters plantor i närheten för att det ska bli bär. Kan man lära sig att enkelt se skillnad på han- och honblommor i fält, någon som vet? Annars är det väl svårt att se skillnad på plantorna såvida inte de har bär (honplantor?)?
 
Hittade igår kväll bl.a. den här artikeln som kanske kan vara en ledtråd till varför man kan gå förbi så mycket blad utan ett enda bär. Citat: "Hjortronplantor är antingen hanar eller honor och det finns myrar med bara hjortronhanar på där du aldrig hittar ett enda bär".

Hjortronplantor är alltså tvåbyggare och det måste finnas båda sorters plantor i närheten för att det ska bli bär. Kan man lära sig att enkelt se skillnad på han- och honblommor i fält, någon som vet? Annars är det väl svårt att se skillnad på plantorna såvida inte de har bär (honplantor?)?

Sedan finns det en annan orsak också och det är järnnätterna när det kan bli frost in i maj men här uppe räknar dom till runt den 10 juni.
Jag har varit med om det b¨de utanför Aneby där jag hade stugan samt här uppe och då har det inte ens blivit några blommor på plantorna.:(
 
Ja, du har en viktig poäng; det var några rejäla frostnätter här i maj så det kan helt enkelt vara fel år i år att leta hjortron på i dessa trakter...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...