Bra friluftshund?

Det kan ju vara i princip vad som helst som inte är för stort eller har för abnorm kroppskomposition. Min chihuahua fungerar utmärkt till det du säger likaså som en kelpie eller en cockerspaniel också skulle kunna fungera.

Du paddlar och vandrar inte året runt, vad ska hunden göra däremellan?
 
Välj den hund som passar dig personligen och ta med den på dina friluftsaktiviteter.. alla hundar älskar att få vara med.. som ovanstående skriver, var lite försiktig med de mest extrema raserna..
 
Ska hunden vara med i kanot eller kajak så är det väl lämpligt att den inte är så stor kanske.
Jag har kompisar vars dvärgpudel/pappilion-korsning vandrar veckovis i fjällen med dom. Hon väger väl 3-4kg eller så och skulle nog inte vara några problem att ta med i kajak eller kanot.
 
Min hund är den bästa hunden. för friluftsliv Så tycker alla alla även jag.
Korthårig Vorsteh.
På vintern drar han pulkan med husse och matte. Han sover i sovsäck i tältet, helst i husses sovsäck. Han tror alltid att han skall ha största renskinnet...
På sommarfjället bär han 1/3 av sin egen vikt; dvs bra mycket mer än sin egen mat.
I kajaken måste ha en sittbrunn. Vi har en Joo-a-Kim Han kan inte paddla...
Varje dag kl 19.00 förväntar han att husse eller matte cykeltränar, springer, åker skidor minst i 40 min.
På hösten vill han jaga ripa.
Han är kelig och alltid glad.
 
Ska du vandra så välj någon som orkar lite, kanske inte de allra minsta raserna. Fördel är ju också om man kan klövja hunden så den bär sin egen mat plus kanske lite till. Bra också om den trivs i vatten om du ska paddla. Jag har en border collie hane som älskar vatten och som är outtröttlig. Bär mycket och är väldigt anpassningsbar i alla situationer. Visserligen en hund som kräver en hel del tyglande, men vill man ha en brukshund med mycket hjärna så rekommenderar jag gärna rasen. Dessutom inte så stor, runt 20 kg.
 
Jag har en border collie hane som älskar vatten och som är outtröttlig. Bär mycket och är väldigt anpassningsbar i alla situationer. Visserligen en hund som kräver en hel del tyglande, men vill man ha en brukshund med mycket hjärna så rekommenderar jag gärna rasen. Dessutom inte så stor, runt 20 kg.

det är lite som att ta en formel1 bil till folkrace :) BC är en fantastisk hund, högt tempererad, lite nerverna på utsidan.. kräver för det mesta får för att inte göra husse eller matte tokig, vallar gärna, barn, bilar osv. fördelarna är att det är otroligt föriga hundar, aldrig sjuka och aldrig trötta.. har själv haft flera BC till våra får och friluftsliv.. har man inte får så kanske man ska skjuta på en lite mindre vallig vallare, det finns en uppsjö av keplisar och även Australian Cattledog.. är själv lite sugen på en Australian Cattledog till våren även om frun tittar på schäfer eller malinois
 
Vi har en Gordon Setter som vi jagar fågel med (ganska sällan) och han är också en bra hund på ca 23 kg. Jag tycker att man ska undvika de allra minsta raserna pga att de får problem och kanske ont om det är högt ris och djup snö. Var på rådjursjakt en gång där man jagade med tax. Pga korta ben så gick han i med bringan i skare som inte bar och var ganska färdig efter någon timme. Tror vår hund har mankhöjd på 57 cm. Sist vi jagade fick sällskapet som tältade jämte oss bära hem en Vorsteh på 28 kg pga en stukning så där är en liten och lätt hund en fördel :) Lycka till med köpet!
 
Välj en hund som passar in med ditt övriga liv och som du känner att du kommer att trivas med.
För även om du är ute och vandrar eller paddlar varje helg, så blir det ändå jäkligt mycket "vanlig vardag"...
Alla hundar passar för friluftsliv men alla hundar passar inte till alla människor, vissa raser kräver mer än andra.

Jag har en Finsk Lapphund och den passar mej och vår familj perfekt, även att det är hundhår överallt och den skäller högt och länge när någon kommer.
Han är med ute i skogen och älskar att åka med i kanoten, han gillar att sova i tält och har dessutom klämt in sig i min DD-Hammock när knotten var för jävliga...
Han bär sin egen packning och lite utav min, fast det säger jag aldrig till honom. Ha, ha...;)
Men det viktigaste är att han är en fantastisk hund även en vanlig vardagskväll efter jobbet.

/Dennis
 
Första tipset, välj en ful hund, då slipper du stanna och snacka med alla du möter :)

Din fråga kommer ju upp lite då och då.
Svaret är att det är omöjligt att peka på en ras åt dig, men kanske en grupp hundar.
Vallhundsraserna är ju alltid trevliga, men som tidigare sagts, en BC är lite speciell ofta.
Retriver funkar i princip alltid och är trevliga, bortsett från hoppiga flattar då ;-)
Springer spaniels kan väl vara lite ostyriga och kräver sin förare, men är ju oftast väldigt trevliga.

Och så standardrådet, när du börjar ana vad du vill ha, prata med rasklubben om sjukdomsbilden, rasutvecklingsprogram och sånt trist. Bättre att veta vilka problem som kan dyka upp i förväg.
Besök någon brukshundklubb och prata med förare till de raser du är sugen på, samma sak med utställningar, gå och titta och prata med folk.
Tyvärr så är utställningsfolk lite knäppa och fokuserar för mycket på utseendet och struntar i funktionalitet, men något tips kan ju dyka upp där ändå.

Lägger in ett exempel på vad jag menar med ful hund.
 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    21.1 KB · Visningar: 3,295
Lägger in ett exempel på vad jag menar med ful hund.

Verkligen ful! :) Vi har också en sån där "ful" blandrashund och min uppfattning är tvärtemot, alla är nyfikna och undrar vad det är för ras.

Ett råd ang friluftshund. Tänk på att korthåriga hundar kan vara frusna av sig, t ex Dansk-svensk gårdshund som annars är en stor liten hund. Våran stackare fryser...eh...som en hund redan i ganska måttlig kyla.
 

Bilagor

  • dina och Klara.jpg
    dina och Klara.jpg
    54.6 KB · Visningar: 3,479

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.