Bra byxor att paddla i?

Finns säkert liknande tråd men jag hittar inte den.

Jag vill ha ett par brallor som är bra att paddla i. Nu är det snart svinkallt och då blir löpartightsen för kalla. Dessutom är jag trött på att bli blöt om arslet. Har iofs bara paddlat ca 5 ggr men jag är av förutseende art :p

Ska man köpa riktiga paddelbyxor som endast funkar till paddling, eller ska man köpa ett par sånadär skogsmulle-brallor från t.ex Haglöfs eller Lundhags? Det hade ju varit jättepraktiskt om man kunde använda dom till annat än paddling när man nu hostar upp över 1000kr för ett par brallor. :)

Hur funkar regnkläder? Blir det svettigt och äckligt?

Dom måste ju inte vara HELT vattentäta a`la torrbyxor (ska ändå investera i en torrdräkt i vinter) men typ vattenresistenta så man slipper bli blöt nu på hösten/våren/sommaren.
Några tips?

Jag är kvinna, förresten. Om det nu skulle va väsentligt :)
 
Ett bättre

kapell skulle jag börja med.

Vid riktigt tuffa vågor överbrytande sjö kan våtdräktsbyxor t ex korta typ cykelbyxor göra att du inte blir både blöt och kall.

Annars är relativt snabbtorkande friluftsbyxor funktionella.

Thure
 
Fi
Dom måste ju inte vara HELT vattentäta a`la torrbyxor (ska ändå investera i en torrdräkt i vinter) men typ vattenresistenta så man slipper bli blöt nu på hösten/våren/sommaren.
Några tips?

Jag tycker att det är svårt att hålla sig torr om byxorna inte är vattentäta, gärna torrdräktsbyxor. Dock kan det ju vara okej att sitta blöt i vissa byxor. Funderar själv på tunna våtdräktsbyxor m har tyckt att det funkar bra m tights på sommaren o torrdräkt när de börjar bli för kalla under de 4 år jag har paddlat. Jag vill gärna utöka garderoben m orken har inte riktigt funnits.
 
Först ett kapell som håller vattnet utanför sittbrunnen. Och nu när det blir höstdagar och lite kallare så har jag tunna långa ulltights + korta (till knäna) lite tjockare strechs-ullbyxor utanpå. De värmer gott och ger lite mjukare och goare sittkomfort.
De vindtäta "skogsmullebyxorna" drar jag på vid landstigning och fikapauser.
//Kerstin
 
Det blir torrdräkt sen.

Tack för era svar :)

Det lär bli att jag paddlar i tights + regnbyxor tills det blir svinkallt, då blir det torrdräkt. Jag har ett bra neoprenkapell som sluter tätt, men man slaskar ju i vatten ändå.

Då kan man ju undra: Torrdräkt. Dräkt eller jacka/byxa? Jacka + byxa känns mångsidigt men dräkt känns som ett varmare och tätare alternativ. Eller?

Hahaha..lost in space!
 
Hur gör du när du SLASKAR i vatten? När jag går iland i vikar så drar jag upp mina tights till knäna och då blir bara fötterna våta.
 
Hur gör du när du SLASKAR i vatten? När jag går iland i vikar så drar jag upp mina tights till knäna och då blir bara fötterna våta.

Blöta fötter är också likamed slask.

Som jag skrev är jag en extremt klumpig människa med smidighet som ett kassaskåp...och nej-det beror inte på övervikt, mer en motorikstörning, antagligen DAMP.
 
Tack för era svar :)

Det lär bli att jag paddlar i tights + regnbyxor tills det blir svinkallt, då blir det torrdräkt. Jag har ett bra neoprenkapell som sluter tätt, men man slaskar ju i vatten ändå.

Då kan man ju undra: Torrdräkt. Dräkt eller jacka/byxa? Jacka + byxa känns mångsidigt men dräkt känns som ett varmare och tätare alternativ. Eller?

Hahaha..lost in space!

Hel dräkt alla gånger. Då är det tätt när du ligger o plaskar i vattnet (för det kommer du nog att vilja göra).
 
Hatar också att sitta blött.

Torrdräkt är skönt som sjutton under kanske 9 månader om året, under de övriga är den lite för varm.
Då funkar ett par shorts eller byxor av tunn neopren eller liknande. Har själv shorts men vill helst ha så de täcker knäna. Förutom tröja så kan man ha en paddeljacka eller skaljacka på överkroppen.
T ex http://www.chillcheater.com/aqshop/catalogue.php?id=2676&page=
http://www.chillcheater.com/aqshop/catalogue.php?id=2554&page=

De byxorna är nog inte lika varma som ett par torrbyxor kommer bli på sommaren.

Jag har alltid vatten i sittbrunnen, beror troligen på att det blir ett veck i kapellet bakom ryggen där vattnet samlas och tränger genom neoprenkapellet.
 
Jag färdas i en Sit on Top kajak. Inget kapell alltså.
Allt vatten som väller in hamnar i mitt knä och sen på sitsen.
Blöt bak ganska standard faktiskt.

Bra byxor blir då neoprenshorts (håller värmen men inte vattentäta) och torrbyxor (dessa andas inte tillräckligt och skulle helst vara korta med lite hög midja - finns sådana?). OBS! det jag kallar torrbyxor är ett par NRS med långa ben och hyfsat hög midja - tyvärr svarta och de blir både varma och extremt fuktiga, för att inte säga blöta inuti.

Bäst är torrdräkt, gärna i kombination svalare väder och lugn paddeltakt eller segling av kajaken.

mvh thomas
 
Värme i kajaken isolera med liggunderlag

Jag har alltid haft ett rel stort bit liggunderlag tillskuret under fötterna fram till sitsen ==> att jag kan i princip paddla även barfota på vintern i kajaken. Liggunderlaget isolerar mycket bra mot den kyla som kommer pga vattentemperaturen.....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cryfish Byxor till sit on top Paddling allmänt 1
kajakmicke Byxor till tuiliq? Paddling allmänt 5
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25
oskarg Byxor Paddling allmänt 3
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.