Bra butik för längdskidor i Stockholm?

Det är dags för nya längdskidor efter en evighet, och jag skulle absolut behöva någon kunnig personal som kan hjälpa mg att välja i det moderna utbudet. Finns det någon bra butik i Stockholmsområdet som kan rekommenderas? Jag är inte bilburen så ju mer centralt desto bättre, men det är kanske omvänt proportionellt med utbud och kunnig personal, så jag är beredd på en kompromiss. Alla tips tags tacksamt emot!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag var inne på Alewalds på Kungsgatan 32 tidigare i dag. Det finns många skidor att välja på där.

Jag har köpt skidor där och fått bra råd. Har du tur kan du nog hitta någon anställd som har åkt en hel del skidor själv.

Rätt ofta så har ju en seriösare frilufts- eller sportbutik *en* person som har ordentlig koll på varje specifik aktivitet. Har du tur och kommer in när just den personen jobbar får du goda råd och bra service. Har du otur så är den personen sjuk eller ledig just då och du får hjälp med skidorna av någon som förvisso är grym på löparskor men senast stod på ett par längskidor 1997. Har du *riktig* otur får du hjälp av någon som låtsas ha koll ändå...

Just Alewalds verkar (iallafall ur mitt perspektvi när jag varit där) ha mer än en person med bra koll just på längdskidor, därav rekommendationen.

Alewalds bidde det, och jag är nu lite fattigare men väl så nöjd! De var mycket noggranna och proffsiga, och, tyckte jag, hade en bra och rimlig idé om vad jag borde satsa på givet min erfarenhet (låg) och kondition (hög). Nu har ju snön fallit också, så snart kan jag kanske komma ut och testa!

Tack för tipsen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips